Při procházce lisovnou, svařovnou nebo montážní halou není na první pohled vidět příliš mnoho rozdílů mezi situací před koronavirovou pandemií a po ní. Všude se pohybují více či méně zkompletované automobily, kolem kterých pracují zaměstnanci nošovického Hyundai (Hyundai Motor Manufacturing Czech). Těch je celkem asi 3300, dalších zhruba 8700 lidí je zaměstnaných u subdodavatelů v Moravskoslezském kraji.
Všichni zaměstnanci ale mají nasazené roušky, mají dodržovat rozestupy a výrobní haly se také pravidelně dezinfikují. "Zahájili jsme provoz (14. dubna - pozn. red.) ve dvou směnách s tím, že třetí, noční směnu jsme využívali pro dezinfekci závodu a další opatření. A tato situace platí dodnes," řekl Aktuálně.cz mluvčí automobilky Pavel Barvík.
"Zavedli jsme také speciální režimy v kantýnách, kde je více času na jídlo pro menší skupinky, a instalovali jsme tam i miniboxy. Celý závod je navíc nyní nekuřácký," vypočítává Barvík další opatření. Přesto se spolu s rozvolňováním opatření ve společnosti uvolnily i některé věci přímo v továrně. Jedná se především o schůzky, kterých podle Barvíka postupně přibývá.
Jak bylo již řečeno, Hyundai v Nošovicích pracuje v současnosti na dvě směny. To spolu s momentálním poklesem poptávky znamená, že denní ztráty v počtu vyrobených aut jsou zhruba třetinové - jestliže při plném výkonu umí automobilka vyrobit 1400 aut denně, v současné době to je přibližně tisíc automobilů za den.
Kolik vozů Hyundai nakonec v roce 2020 vyrobí, zatím není jisté. V plánu bylo vyprodukovat 303 tisíc automobilů, jak však zmínil Pavel Barvík, strategický plán v současnosti nahradil plán operační. To znamená, že se mění i podle poptávky. Většina z vyrobených aut je přitom podle zákaznických specifikací, jen menšina jde k prodejcům jako skladový vůz.
Podle Barvíka jsou, co se produkce týká, v automobilce mírnými optimisty. "Byli bychom rádi, pokud by se ve druhé polovině roku povedlo objem výroby zvýšit i na poslední, třetí směnu," říká. Kdy přesně se tak stane, je ale předčasné spekulovat. Barvík zároveň potvrdil, že korejský výrobce nebude, i přes momentální propad produkce, propouštět.
K návratu na původní plán má pomoci několik faktorů. "Zahájili jsme výrobu mezi prvními (po žilinské továrně Kia bylo Hyundai v Nošovicích druhé v Evropě - pozn. red.), netratili jsme proto tolik, co ostatní, kteří výrobu obnovili o několik týdnů či měsíců později," zmiňuje Barvík.
Další důležitou položkou jsou podle mluvčího automobilky také novinky v portfoliu. Těsně před přerušením výroby, 12. března, začala výroba elektrického SUV Kona. Po obnovení výroby, 25. května, v Hyundai zahájili produkci omlazeného kompaktu i30. A konečně do konce roku se začne vyrábět také nová generace kompaktního SUV Tucson. To tvořilo 70 procent celkové loňské produkce. Automobilka tak na něj hodně sází.
V současnosti je však hlavní novinkou omlazený model i30, nejprodávanější Hyundai i zahraniční auto na českém trhu. Česká republika je mimochodem také třetím největším trhem pro model i30, hned po Německu a Španělsku. Nejoblíbenější karoserií je kombi, což šéf českého Hyundai Martin Saitz zdůvodňuje mimo jiné zájmem Čechů o velký kufr. Druhou nejoblíbenější karoserií je liftback, který si u Hyundai říká Fastback.
Facelift zahrnuje jak změny designu karoserie, kde jsou třeba nová přední světla nebo maska chladiče, tak interiéru. Tam se nastěhovaly digitální přístrojový panel nebo 10,25palcová obrazovka multimediálního systému. V útrobách je také upravená nabídka motorů. Atmosférický zážehový agregát, nově s objemem 1,5 litru a výkonem 81 kW, zůstal zachován.
To samé platí i pro litrový tříválec T-GDI s 88 kW, který je ale nově možné dostat i v mild-hybridní variantě s 48V startér-generátorem a akumulátorem pod podlahou kufru. Stejnou techniku má standardně nová 1.5 T-GDI se 118 kW a také turbodiesel 1.6 CRDi se 100 kW. Slabší 85kW verze mild-hybridní techniku nemá. Novinkou pro mild-hybridy je inteligentní šestistupňová manuální převodovka, která umí vyřadit na neutrál a pohybovat se pomocí funkce plachtění. Cílem je úspora paliva.
Vizuální změny jsou viditelné na první pohled, tím spíše ve srovnání se starší i30, která v Nošovicích stále vyjíždí ve sportovní verzi N. Mimochodem než Hyundai i30 vznikne, urazí jen v rámci závodu 7,6 km a jeho výroba zabere 18,5 hodiny. Poslední částí výrobního procesu je testovací jízda po okruhu, kde se zkouší funkčnost jednotlivých prvků včetně bezpečnostních asistentů či zjišťuje, jestli náhodou někde v autě nezůstal třeba zapomenutý šroubek z výroby.
Na českém trhu stojí nová i30 s karoserií hatchback nejméně 319 990 korun. Kombi se prodává za 344 990 korun a Fastback za nejméně 399 990 korun. Detailní pohled do ceníku omlazeného Hyundai i30 najdete tady.
Do komentované galerie se podívejte, jak to v současnosti vypadá v nošovickém závodě automobilky Hyundai.