Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Fiat

Fiat 128 (1969)

Shodné technické řešení, které měl typ Autobianchi Primula, převzal v roce 1969 mimořádně úspěšný Fiat 128. Reprezentant důležitější značky ovšem dostal zcela nový motor, díky němuž svižně jezdil. Zákazníci přitom opět oceňovali, že vůz je uvnitř prostornější, než by byl při využití jakékoli jiné koncepce pohonného ústrojí, což vyniklo zvláště ve verzi Familiare (kombi).

Fiat 128 obdržel titul Evropské auto roku, druhé místo získal typ Autobianchi A112 a třetí byl Renault 12 - poprvé v historii soutěže tak všechny tři pomyslné medaile posbíraly vozy s pohonem předních kol. Italové i Francouzi navíc investovali do moderních výrobních technologií, měli racionální marketing, dokázali kalkulovat a dohlížet na kvalitu, takže na svých autech s pohonem předních kol vydělávali. Což v případě nesourodé, vnitřními spory ustavičně zmítané britské skupiny často neplatilo.

 

Právě se děje

Další zprávy