Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Ford

Ford Fiesta (1976)

Německý Ford nabídl počátkem 60. let model Taunus 12 M, jehož vidlicový čtyřválec poháněl přední kola. Jenže během slučování německého a britského Fordu proběhl návrat k ortodoxnímu řešení. Příkladem Fordu (a rovněž značky Morris, jež na počátku 70. let "předokolky" zcela přestala v Evropě nabízet) se v Československu argumentovalo, že přední pohon byl jen přechodnou módou a moudří se časem vrátí ke klasice s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Jenže v roce 1976 poslal Ford do výroby Fiestu a výsledky na evropském trhu ukazovaly, že trend "všechno vpředu" naopak stále sílí. Důvodem byla i ropná krize, protože taková auta mohou být při srovnatelném komfortu menší, lehčí, a tedy úspornější. Z Moskvy navíc přišly zprávy, že podobně tomu bude u sovětských značek.

A tak už ani Československo nemohlo jít jinou cestou. Na podzim 1979 skončila vlekoucí se příprava výroby škodovek klasické koncepce. Zároveň padlo rozhodnutí, že nástupce Škody 120 dostane pohon předních kol a motor napříč. K Favoritu však ještě zbývala dlouhá cesta.

 

Právě se děje

Další zprávy