Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: Autobianchi

Autobianchi Primula (1964)

Řešení se společnou náplní motoru a převodovky, které zvolili Britové, bylo sice kompaktní, ale někdy způsobovalo komplikace, protože převodovce prospívá jiný olej. K dokonalosti tak koncepci s motorem napříč přivedl Fiat, respektive jeho dceřiná firma Autobianchi, která koncernu sloužila jako jakási laboratoř.

Elegantní typ Autobianchi Primula, jehož duchovním otcem byl Dante Giacosa, měl skříň převodovky oddělenou a v roce 1964 vzbudil mezi motoristy senzaci. Zároveň pomohl překonat odpor vedení Fiatu k pohonu předních kol; tato averze pocházela ještě z 30. let, kdy takový prototyp spektakulárně havaroval.

Primula stejně jako vozy britského holdingu BMC ukázala, že motor napříč umožňuje výborně využít obestavěný prostor. V soutěži Evropské auto roku se umístila na druhém místě, ačkoli značku Autobianchi znal předtím mimo Itálii jen málokdo. Prvenství si připsal Austin 1800, jenž také vyznával přední pohon.

 

Právě se děje

Další zprávy