Jak masově vyráběná auta s předním pohonem dobyla Evropu? Zvrat přišel před 85 lety

Petr Korbel
26. 5. 2019 6:49
Revoluce přišla před 85 lety a jmenovala se Citroën Traction Avant. Další přelomový okamžik nastal před 60 roky, nesl název Morris Mini Minor a jeho symbolem se stal motor uložený napříč. K dokonalé podobě pak koncepci s pohonem předních kol dovedli Italové: Na 55letý model Autobianchi Primula už sice mnozí zapomněli, ale jeho vyspělé technické řešení bylo inspirací pro všechny přední světové výrobce a stalo se předobrazem většiny moderních „předokolek“. A před čtyřiceti roky padlo konečně rozhodnutí, že se přidají i škodovky. Připomeňme si, jak masově vyráběná auta s předním pohonem obsazovala Evropu.
Foto: VW

Volkswagen Golf (1974)

V podstatě to byla kapitulace: Žádný z osobních vozů s motorem vzadu, které měly doplnit či nahradit nebezpečně stárnoucí Brouky, nesplnil očekávání. A tak v roce 1974, před 45 roky, začal Volkswagen v závodě Wolfsburg montovat rodinný model Golf s pohonem předních kol, jehož konstruktéři se výrazně poučili u Fiatu 128.

Zdařilou karosérii navíc "ušil" italský designér Giorgetto Giugiaro, ale vedení německé firmy mělo do poslední chvíle pochyby. Síla tradice byla značná a prodejci, kteří se léta školili, že nejlepší koncepce zahrnuje vzduchem chlazený agregát vzadu, museli najednou propagovat opačné řešení. Z modelu Golf, který poháněl vpředu napříč uložený čtyřválcový motor, se však stal světový bestseler. A zároveň vzor, který se mnozí konkurenti snažili napodobit.

 

Právě se děje

Další zprávy