Nejen laciná a zastaralá přibližovadla. I za železnou oponou vznikala krásná auta

Polská Syrena Sport je považována za jedno z nejhezčích socialistických aut. Do výroby se nedostala.
Kde jinde začít přehled nejkrásnějších socialistických aut než u Tatry 603. Aerodynamická karoserie z dílen designéra a sochaře Zdeňka Kováře je v mnohém dodnes nepřekonaná. Například trojice světlometů v první verzi vozu patří k unikátním prvkům, který později vystřídala konvenčnější čtveřice světel. Tvar zádě pak svým pojetím navazuje na aerodynamické Tatry minulosti.
Jako dárek pro Stalina vznikla ještě před Tatrou 603 otevřená verze Tatraplanu alias Tatry 600. Již výchozí auto lze díky aerodynamické karoserii považovat za designově povedené - návrháři vysokomýtské Sodomky ale dokázali dotáhnout tvary kopřivnického vozu téměř k dokonalosti. Auto se navíc dochovalo až do dnešních dnů.
Také škodovka uměla navrhnout a prodávat designově povedená auta. Mezi takové se dá zařadit dvojice 440 a 445, známá též jako Spartak a po modernizaci na konci 50. let jako Octavia.
Technicky příbuzným modelem Spartaku byla řada 450, po modernizaci známá jako Felicia. Šlo o poslední přímo ve Škodě vyrobený sériový kabriolet. Zajímavým prvkem nejen Felicie, ale i Octavie byla po vzoru amerických aut malá křidélka (či ploutvičky) v zadních blatnících, která se objevila po modernizaci v roce 1961.
Foto: Výrobci
Jan Matoušek Jan Matoušek
29. 12. 2018 7:06
Auta vyrobená v zemích východního bloku nikdy neaspirovala na ocenění za nejhezčí design. Naopak byla často nevzhledná a v dnešní době jejich plastové nárazníky budí někdy posměch. Pár výjimek se ale i v šedi trabantů, wartburgů a stodvacítek našlo. A ačkoliv je design subjektivní kategorií, pokusili jsme se tyto výjimky dostat do následující galerie. Najdete v ní převážně sériová auta, připomeneme ale i pár povedených konceptů.
 

Právě se děje

Další zprávy