SUV, která měnila historii. Porsche před 20 lety ukázalo Cayenne a spustilo lavinu

Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 8. 2022 6:02
Letos uplynulo už dvacet let od chvíle, kdy Porsche poprvé představilo SUV Cayenne. Auto, které výrazně ovlivnilo celou třídu sportovně-užitkových vozidel a pomohlo zachránit německého výrobce od bankrotu. Dnes jsou SUV nejpopulárnější kategorií aut nejen v Evropě a nabízí je téměř každý - včetně Lamborghini a brzy i Ferrari. Spolu s Cayennem jsme vybrali 10 dalších důležitých SUV historie.
Foto: Nissan

Nissan Qashqai

Stále častěji dnes automobilky nahrazují klasické sedany, hatchbacky nebo MPV nějakým SUV. Průkopníkem se v tomto ohledu stal Nissan, který už v roce 2006 nahradil klasicky střiženou Almeru modelem s poměrně komplikovaným jménem Qashqai. Spousta lidí ho neuměla pořádně vyslovit a i naučit se ho správně napsat chvíli trvalo (třeba v Japonsku se to stejné auto jmenovalo Dualis, v USA se stále jmenuje Rogue Sport), ani krkolomný název se ale nestal překážkou toho, že se z kompaktního modelu stala prodejní trefa do černého - dodnes se ho prodalo přes 3,5 milionu kusů.

Kombinace vyšší světlé výšky, vyšší pozice za volantem, ale ovládání jako u klasického hatchbacku na zákazníky zabrala a kopírovat ji začaly i další automobilky. Nissan sice zhruba rok po uvedení Qashqaie přivezl do Evropy i tradičně střižený hatchback nebo sedan Tiida, SUV je ale, podobně jako později model Pulsar, prodejně zcela převálcovalo a nepřímo nahradilo také větší řadu Primera. Aktuálně se prodává třetí generace, na rozdíl od té první dostupná jen v jedné délce karoserie a výhradně s pěti místy k sezení.

 

Právě se děje

Další zprávy