Bizarní auta jezdí po silnici i plavou ve vodě. Obojživelníky vyvíjela dokonce Škoda

Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
9. 3. 2023 6:02
Sen o autě, které se bude pohodlně pohybovat po silnici, ale kdykoliv bude moci vyjet i do vody, tu byl prakticky od začátku motorismu. Obojživelná konstrukce však často narážela na své limity a dodnes se musí potýkat s vysokou cenou a stále omezenou použitelností. Vrcholu tak tato auta dosáhla paradoxně zřejmě za druhé světové války. Připomeňte si historii obojživelníků v naší galerii.

Američané nespí

Němci vyvíjeli během války svá obojživelná vozidla, nespaly ale ani další mocnosti. Toto je americký šestikolový obojživelník DUKW, jehož jméno se vyslovovalo jako "Duck", tedy v předkladu "kachna". Bylo to velmi trefné označení, neboť se nákladní auto používalo třeba na dopravu nákladu z lodí na souš. Základem byl 2,5tunový vojenský nákladní automobil GMC CCKW, o pohon se staral šestiválec GMC. Na souši byla rychlost 80 km/h, ve vodě lehce přes 10 km/h.

DUKW vážil skoro šest tun, na délku měl bezmála 9,5 metru a na jeden zátah převezl až 25 vojáků nebo dvě tuny nákladu. Používala ho jak americká armáda, tak i spojenci například během vylodění v Normandii. Obojživelník neměl plné pancéřování, řidič pak mohl z kabiny pracovat s tlakem v pneumatikách. To byla ve 40. letech velká inovace. Mezi lety 1942 a 1945 nakonec vzniklo přes 21 tisíc kusů obojživelníka, který nejen v americké armádě vydržel i po druhé světové válce. Některé kusy ale následně používaly i civilní organizace jako policie nebo záchranáři.

 

Právě se děje

Další zprávy