Bizarní auta jezdí po silnici i plavou ve vodě. Obojživelníky vyvíjela dokonce Škoda

Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
9. 3. 2023 6:02
Sen o autě, které se bude pohodlně pohybovat po silnici, ale kdykoliv bude moci vyjet i do vody, tu byl prakticky od začátku motorismu. Obojživelná konstrukce však často narážela na své limity a dodnes se musí potýkat s vysokou cenou a stále omezenou použitelností. Vrcholu tak tato auta dosáhla paradoxně zřejmě za druhé světové války. Připomeňte si historii obojživelníků v naší galerii.
Foto: GAZ

Ruská kopie

Zatímco Američané Ford GPA nijak zvlášť neoblíbili, v Sovětském svazu se terénní obojživelník stal rychle populárním. Dokonce tak moc, že posloužil jako inspirace podobnému typu auta sovětské výroby, který se jmenoval GAZ 46 a známý byl také pod zkratkou MAV. Za ní se ukrývá spojení v překladu "malý plovoucí automobil".

Vývoj vlastního sovětského obojživelníka začal institut NAMI v roce 1949 na základech vojenského gazíku 67. Jenomže zastaralost původního dárcovského vozu i nedostatky v konstrukci NAMI vedly k tomu, že vývoj obojživelníka záhy dostal na starost samotný GAZ. Ten auto postavil na základ modernějšího gazíku s označením 69, dal mu motor z Pobědy a od roku 1954 začal GAZ 46 vyrábět. Do roku 1958 jich mělo vzniknout asi 650 kusů, ve vodě se všechny plavily rychlostí 9 km/h.

 

Právě se děje

Další zprávy