Bizarní auta jezdí po silnici i plavou ve vodě. Obojživelníky vyvíjela dokonce Škoda

Dan Poláček Jan Matoušek Dan Poláček, Jan Matoušek
9. 3. 2023 6:02
Sen o autě, které se bude pohodlně pohybovat po silnici, ale kdykoliv bude moci vyjet i do vody, tu byl prakticky od začátku motorismu. Obojživelná konstrukce však často narážela na své limity a dodnes se musí potýkat s vysokou cenou a stále omezenou použitelností. Vrcholu tak tato auta dosáhla paradoxně zřejmě za druhé světové války. Připomeňte si historii obojživelníků v naší galerii.
Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno.
Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno. | Foto: Profimedia.cz

O rozvoji obojživelných vozidel tak lze s jistotou mluvit až po vynálezu automobilu a jeho postupném rozvoji počátkem 20. století. Konstruktéři začali pomalu hledat hranice, kam až se dá zajít. Objevovaly se samozřejmě také různé bizarní pokusy, jako třeba podobná veslařská loď.

Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno.
Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno. | Foto: Profimedia.cz

Testování pro změnu jiného obojživelného vozidla v první polovině 20. století. Povšimněte si, že posádka sedí za sebou jako v lodi, tvar stroje auto úplně nepřipomíná, je to spíše jakási motorizovaná kánoe. Samozřejmě, nevypadala tak všechny obojživelná vozidla v 10. a 20. letech minulého století.

Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno.
Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno. | Foto: Profimedia.cz

Armáda přichází na scénu

Ve 30. letech začala politická situace houstnout a přesně v roce 1934 ukázal Hans Trippel své první obojživelné auto. To jméno se v historii obojživelných aut ještě objeví. O rok později přišel Trippel s dalším autem, který dostal označení Land-Wasser Zepp 3, měl pohon předních kol, ale uměl plavat i ve vodě. Právě tento stroj vidíte na této a fotografii vpravo a byl to právě on, kdo také zaujal Adolfa Hitlera, potažmo německou armádu. 

Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno.
Snímky z historie obojživelných vozidel. Nedatováno. | Foto: Profimedia.cz

Armáda přichází na scénu

Trippel byl už od začátku 30. let člen NSDAP a také SA, lze tedy asi tušit, že grant 10 tisíc říšských marek na vývoj obojživelného terénního vozu pro Wehrmacht přijal spíše s povděkem. Postupným vývojem pak přišel s typem SG-6, který následně během války vylepšoval. Vzniklo jich asi tisíc, dochovalo se ale naprosté minimum. Trippel mimochodem pracoval i na nástupci SG-7 s osmiválcem Tatra.

 

Právě se děje

Další zprávy