Dvacet šest dětských autosedaček v testu: Tu nejhorší u nás prodával Lidl

Martin Přibyl Martin Přibyl
1. 6. 2020 6:02
Německý autoklub ADAC přinesl výsledky svého každoročního testu dětských sedaček. Tentokrát absolvovalo saňový crash test celkem 26 typů, a to včetně zajímavé varianty pro ty, kteří často mění auta: dvojice skládacích modelů, které se dají snadno přenášet.

Na výsledky loňského testu se můžete podívat zde.

Foto: ADAC

Jak se testuje?

Bezpečnost ADAC ověřuje při crash testu. Na speciální plošinu je od letošního roku pevně upevněna karoserie Volkswagenu Polo, do níž se podle návodu namontují dětské sedačky a do nich figuríny. Plošina je následně poslána směrem k bariéře rychlostí 64 km/h, testuje se ale i boční náraz při 50 km/h. 

Zatímco čelní náraz simuluje metodiku organizace Euro NCAP, boční probíhá podle normy ECE na nejbližší dveře vozu. Důležité ale je, že právě test bočního nárazu není při běžném schvalování předepsán pro všechny typy sedaček. Hodnocení se následně stanovuje podle přetížení, které působí na dětské figuríny několika velikostí. Hodnotí se rovněž vedení pásu, možnost přizpůsobení sedačky velikosti dítěte, její stabilita a opora hlavy.

Součástí testu je ale i hodnocení ergonomie. Cílem je zjistit, jak se se sedačkou manipuluje, jak snadná je její montáž a kolik zabere v autě místa. Instalace sedačky se přitom zkoušela do tří současných moderních automobilů: Fordu Fiesta, Volkswagenu T-Cross a Citroënu Berlingo.

ADAC hodnotí i přítomnost jedovatých nebo zdraví škodlivých látek použitých při výrobě sedačky. Může se jednat o nejrůznější ftaláty, zpomalovače hoření, fenolové nebo organocínové sloučeniny, azobarviva nebo těžké kovy. Pokud jsou překročeny hraniční hodnoty jejich množství, sedačka automaticky dostává hodnocení nevyhovující.

 

Právě se děje

Další zprávy