Držet škodovku je pro Rusy k nezaplacení. Náhradní díly zdražily, stěžují si

Držet škodovku je pro Rusy k nezaplacení. Náhradní díly zdražily, stěžují si
S tímto Kodiaqem oslavila Škoda Auto v roce 2021 tři čtvrtě milionu vyrobených aut v závodě v ruské Kaluze. O rok později továrnu kvůli válce opustila.
V továrně se vyráběly také Fabie a Rapidy.
Škodovky byly oblíbeným autem ruské policie.
Nejvíc se ale Rusům stýská po modelu Rapid. Zobrazit 8 fotografií
Foto: Škoda Auto
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
před 2 hodinami
S blížící se zimou přituhuje v Rusku i na trhu nových a ojetých aut. Ty první nově stát zatížil vysokými poplatky za recyklaci, ty druhé zase trápí neúměrně vysoké ceny náhradních dílů. Za poslední rok nejvíc stouply ceny součástek na vozy Škoda.

V Rusku od začátku roku prudce vzrostly ceny automobilových náhradních dílů, uvádí list Rossijskaja gazeta s odkazem na dotázané pojišťovny. Výrazný růst cen byl zaznamenán zvláště u vozů německého koncernu Volkswagen. A na prvním místě jmenuje list Škodu, u které ceny dílů meziročně poskočily o 78 procent. Ve srovnání s ní pak náhradní součástky pro korejské vozy zdražily výrazně méně, o 24 procent. Pro auta z Číny pak o 15,5, pro japonské vozy dokonce jen o 6,2 procenta.

Od přepadení Ukrajiny zdražily v Rusku náhradní díly na Volkswageny o 114,5, na vozy Audi o 102, značku BMW o 86,5 a na Mercedes o 84 procent. Na opačném konci žebříčku jsou korejské značky Kia a Hyundai (37, respektive 42procentní zvýšení), díly pro domácí vozy Lada za toto období zdražily o 38,5 procenta.

Automobilový expert Dmitrij Sašin upozorňuje, že kvalita náhradních dílů, které se nyní dostávají do Ruska, se celkově snížila kvůli mezinárodním sankcím, v jejichž důsledku je na trhu především nedostatek originálních součástek. "Do Ruské federace se dovážejí v rámci programů paralelního dovozu, ale jsou stále méně dostupné," uvádí Sašin.

Naštěstí prý podle experta nejsou s dostupností většiny dílů vážné potíže, protože vznikla spousta firem, které se specializují na demontáž starších aut na součástky. Problém je však sehnat zachovalé díly podvozku, jako je zavěšení kol a pružiny, které na bídných ruských silnicích rychle odcházejí.

Budoucnost však pro majitele aut z "nepřátelských zemí" ani tak nevypadá růžově. Podle ruského zpravodajského serveru Ridus od vypuknutí války náhradní díly u některých značek zdražily až o 264 procent a v důsledku toho řada majitelů zanedbává údržbu. Ruské úřady už proto začaly uvažovat o znovuzavedení pravidelných technických prohlídek, které byly zrušeny krátce po zahájení vojenského tažení na Ukrajině.

Schůdným řešením není pro Rusy ani prodej starého auta a nákup nového z Číny. Pokud to zrovna není vůz domácí provenience, ruský stát za všechna dovezená auta od října výrazně zvýšil takzvaný "recyklační poplatek". Za auta s objemem motoru od jednoho do dvou litrů nyní kromě obvyklých cel vybírá 556 tisíc rublů, v přepočtu zhruba 138 tisíc korun. Ještě výrazněji však stouply poplatky pro auta s vyšší kubaturou, kde se připlácí až 550 tisíc korun.

Nařízení, které vypracovalo ruské ministerstvo průmyslu a obchodu na popud domácího výrobce AvtoVAZ, navíc stanoví, že recyklační poplatek se bude až do roku 2030 pravidelně navyšovat. "Postupné zvyšování recyklačního poplatku bude významnou pobídkou pro zahraniční značky, aby investovaly do výrobních projektů u nás, lokalizovaly své dodavatele a vytvářely partnerské projekty s ruskými automobilkami. Tyto kroky budou mít pozitivní dopad na rozvoj domácího automobilového průmyslu a souvisejících odvětví a také na předvídatelnost a stabilitu cenového umístění vozů ruské výroby," uvádí AvtoVAZ v oficiálním prohlášení.

"Je jasné, že dostupnost řady čínských vozů prudce klesne. A to znamená zvýšení podílu AvtoVAZ na trhu a s ním související omezení výběru pro zájemce o nové auto. AvtoVAZ tím fakticky zlikvidoval konkurenci," míní viceprezident Národní automobilové unie Anton Šarapin. Ten je navíc přesvědčen, že se tímto opatřením zahraniční automobilky pro výrobu přímo v Rusku stejně nepodaří získat. "Číňani se dříve (před válkou na Ukrajině - pozn. red.) nesnažili vstoupit na náš trh ani neinvestovali do našich továren. Domnívám se, že teď prostě jen zvýší ceny," uzavírá Šarapin.

Mohlo by vás zajímat:

Spotlight Aktuálně.cz - Václav Dolejší | Video: Tým Spotlight
 

Právě se děje

Další zprávy