Dacia odhaluje nové Sandero a Logan. Mají modernější design a techniku Renaultu Clio

Nová generace Dacie Sandero dostala atraktivnější vnější tvary nebo nový světelný podpis.
Nová generace Dacie Sandero dostala dynamičtější tvarování karoserie.
Nová generace sedanu Logan figuruje zatím na jediné fotografii, i z ní je ale patrná elegantnější linie střechy.
Pro porovnání stávající generace sedanu Logan, ...
... hatchbacku Sandero... Zobrazit 7 fotografií
Foto: Dacia
Jan Matoušek Jan Matoušek
7. 9. 2020 12:36
Cesta obrozené Dacie začala v roce 2004 s levným sedanem Logan. Ten si rychle vybudoval vysokou popularitu nejen v Rumunsku, ale napříč Evropou, postupně tak kolem něj vznikla celá řada modelů, čítající kombi MCV a malý hatchback Sandero. V roce 2012 přišla na trh druhá generace s modernějším vzhledem i technikou, teď Dacia ukazuje třetí vydání populárních modelů.

Stejně jako druhá generace, dostalo i třetí vydání opět modernější vzhled. Dacia zatím zveřejnila jen tři snímky nové generace sedanu Logan, hatchbacku Sandero a jeho terénní varianty Stepway, i z nich je ale patrný značný posun směrem k novým modelům mateřského Renaultu.

Novým charakteristickým prvkem se pak stanou přední i zadní světla s podpisem ve tvaru písmene Y. Nové jsou dále také kliky dveří, naopak boční blinkry zůstávají v blatnících a nepřesunuly se do zrcátek jako u většiny konkurentů.

Logan má elegantnější tvarování splývavé zádi než doposud, výrobce zmiňuje i mírnou redukci v bočním prosklení. Sandero je nově nižší, má více skloněné čelní sklo a rozšířené nápravy, přičemž si ale zachovalo světlou výšku kolem 150 mm, je tedy opticky dynamičtější než doposud. Více se svým vzhledem, především zadních partií, přibližuje novému Cliu.

S ním přitom bude trojice nových modelů sdílet platformu CMF-B. Francouzský magazín L’Argus ale zároveň dodává, že kvůli snížení nákladů Dacia využije i některé komponenty ze starší platformy B0, která je v útrobách stávající generace Loganu a Sandera.

Přesto by i zjednodušená verze nového technického základu měla v budoucnu umožnit zástavbu hybridního pohonného ústrojí, byť v nějaké jeho jednodušší podobě. Prim budou přesto nadále hrát spalovací agregáty.

Zmíněný francouzský magazín informuje o použití dvou litrových motorů. Ve verzi SCe s 55 kW bez přeplňování (Clio má stejný motor o výkonu 48 kW) a ve verzi TCe se 74 kW s přeplňováním turbodmychadlem. Silnější verze bude umět spalovat i zkapalněný ropný plyn LPG jako třeba v novém Cliu či Capturu. Chybět by neměl ani turbodiesel 1.5 Blue dCi o výkonu 85 kW.

Nabídka motorů by tedy měla zůstat podobná jako doposud a zároveň do značné míry kopíruje i pohonné jednotky v novém Cliu. Výjimkou bude nejsilnější třináctistovka TCe s výkonem 96 kW a dvouspojkovou automatickou převodovkou. Tu by si Clio mělo nechat jen pro sebe.

Co naopak Clio nemá a Sandero ano, bude terénní verze Stepway. Ta má stejně jako doposud plastové obložení podběhů a prahů, nově pak dostala i robustněji vypadající plastové výlisky kolem mlhovek a od klasického hatchbacku odlišnou kapotu. Kromě toho bude mít vyšší světlou výšku než standardní model, pohonu všech kol se ale opět nedočká. Kombi Logan MCV na fotkách naopak chybí a delší dobu se spekuluje, že tato varianta nástupce nedostane.

Zatímco Logan bude v prodeji jen na vybraných evropských trzích, mezi nimiž nebude chybět Česká republika, Sandero se bude prodávat prakticky všude. A není divu, protože se jedná o bestseller rumunské automobilky a od roku 2017 také nejprodávanější auto pro soukromé, nikoliv firemní, zákazníky v Evropě. Nová generace tedy má na co navazovat.

Bližší informace o použité technice, která by vzhledem k radaru v předním nárazníku měla zahrnovat i některé moderní asistenční systémy, zveřejní Dacia na konci září. Francouzský L’Argus odhaduje, že cena Sandera se zvýší jen nepatrně o nějakých 200 až 300 eur, což by znamenalo v přepočtu o zhruba pět až osm tisíc korun navíc. I samotná Dacia slibuje "nepřekonatelnou cenovku".

Základní cena nového modelu by tedy mohla i nadále zůstat blízko dvousettisícové hranici. Připomeňme, že Logan i Sandero začínají aktuálně na 211 400 korunách. Do prodeje by měly novinky zamířit na přelomu roku.

 

Právě se děje

Další zprávy