Ojetá Dacia Logan: Nejvíc spolehlivosti za nejméně peněz

Ojetá Dacia Logan: Nejvíc spolehlivosti za nejméně peněz
Logana nejčastěji potkáte na plechových kolech, k dispozici jsou jen halogenové světlomety - které ovšem svítí docela slušně.
Zcela účelově je řešená také palubní deska. Kožený potah volantu měly až nejvyšší výbavy, kterých na trhu moc není. Za klimatizaci si ale většina zákazníků připlatila..
Sedadla jsou větší a pohodlnější než v první generaci z roku 2005.
Také vzadu je pro dva dospělé místa dost.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
13. 7. 2020 6:02
Sázkou na low-end mateřský Renault geniálně vystihl dobu. Na dřeň zjednodušené auto vymyslel pro Rusko, Indii a Chile, ale poptávka záhy překonala očekávání i v Evropě. Dacie jen pomalu ztrácejí cenu, koupit se ale vyplatí i starší kus. Spolehlivostí předčí i daleko dražší auta a kompromisy dělá tam, kde je hned vidíte: ve skromná výbavě a jízdní dynamice.

V roce 1996, kdy jsme v Čechách jásali nad příchodem zápaďácké Octavie, doprovázel ředitel Renaultu Louis Schweitzer prezidenta Chiraca na návštěvě Ruska a divil se, proč tam lidé pořád kupují Žigulíky, když se tam dováží na minimum "oholený" vysloužilý Renault 19 vyráběný v Turecku. Ukázalo se, že tímto způsobem lze západní auto zlevnit o třetinu, zatímco Lada byla levnější o polovinu.

Po návratu domů udělal Schweitzer vizionářský krok. Pověřil své nejzkušenější lidi, aby na čistém papíře vyvinuli co nejlevnější auto. Absolutní minimum součástek, nejjednodušší technologie a vyloučení všeho, co zvyšuje výrobní náklady. Tak se zrodila Dacia Logan, navržená pro Rusko, Indii a Argentinu, ale záhy úspěšná i v chudnoucí Evropě, která se po hospodářské krizi přestala stydět za poctivé levné věci. Čert vem plasty v kabině a spáry mezi plechy, auto má přeci jezdit. Dnes mají Dacie nejspokojenější majitele a také nejnižší ztrátu hodnoty.

Prvním ročníkům Loganu z let 2005 až 2008 zkazila pověst koroze, ale o mechanické důkladnosti není pochyb. Za vše mluví taškařice Světa motorů, jehož redaktoři na jaře 2016 pořídili v bazaru vydatně omlácené auto s najetými 436 000 km. Pár měsíců užívání i následná rozborka ukázala, že mohlo dál bez potíží sloužit. Navíc jim jediný předchozí majitel předal kompletní štos faktur, z něhož vyplynulo, že spojku, tlumiče nebo přední ramena měnil jen jednou. Víckrát musel sáhnout jen na ložiska zadních kol a rezavějící díly karoserie.

Většinu potíží s korozí výrobce vyřešil v roce 2008, kdy také dorazil hatchback Sandero. Druhá generace z roku 2012, o které dnes píšeme, zůstává jednoduchému receptu věrná, i když díky zjemnění designu a větším, pohodlnějším sedadlům je to přeci jen snesitelnější kompromis. A kombi označené MCV je díky dostatku místa pro čtyři dospělé i obřímu kufru ideálem chalupářských rodin.

Low-endová báze, v Evropě navíc limitovaná emisemi CO2, se projevuje hlavně ve skromném pohonu. Nejčastější benzinový motor 1.2 16V se jen rozvážně prokusuje dlouhými převody a při plném obsazení auta nikoho nepředjedete, ale také vás nikde nenechá. Škoda jen, že každých pět let nebo 60 000 km vyžaduje poměrně drahou výměnu řemenů a kladek kolem 10 000 Kč. Od toho je osvobozen až novější (a ještě trochu slabší) motor 1.0 SCe s rozvodovým řetězem uvedený na jaře 2017.

Dacia Logan a Sandero 2. generace

Na trhu: od 2012 dosud
Vnější rozměry: 4081 / 4492 x1733 x 1550 mm
Rozvor: 2590/2635 mm
Kufr: 320/573 l
Motory benzin: 1.2 16V (55 kW), od 2017 1.0 SCe (54 kW), 0.9 TCe (66 kW)
Motory diesel: 1.5 dCi (66 kW), od 2018 BluedCi (70 kW)
Ceny ojetin: 100 000 až 250 000 Kč

Přeplňovaný tříválec 0.9 TCe je pružnější, spolehlivý a servisně nenáročný, ale ne moc rozšířený a kvůli zpožděným reakcím turba poněkud náročný na ovládání. S dieselem 1.5 dCi jezdí Logan zdaleka nejsuverénněji, ale v bazaru už mívá svoje za sebou. Pak dobře počítejte, jestli se vám vyplatí investovat do oprav vstřikování nebo spojky s dvouhmotovým setrvačníkem. Také umístění filtru pevných částic pod podlahou je kompromis, který nesnáší časté krátké trasy.

Foto: Martin Frei

Primitivně jednoduchý podvozek ale vydrží věčně, na rozdíl od západních značek včetně mateřského Renaultu zatím Daciím ani nepraskají pružiny. Druhá generace Loganu systémově nepodléhá ani korozi, která jinak ve stáří kosí mnoho levných aut.

Testované pětileté kombi s najetými 40 000 km vypůjčené z centra AAA Auto vše napsané potvrzuje. Kabinu prostupuje ostré aroma lepidel, účelově strohá palubní deska ze šedého plastu nedělá parádu, volant seřiditelný jen výškově nedovolí všem najít ideální polohu a malý motor se na dálnici trápí. Ale najděte za 150 000 Kč srovnatelně prostorné a málo ojeté auto s fungující klimatizací, aby hned nevyžadovalo další drahé investice. 

 

Právě se děje

před 10 minutami

Arsenal kvůli dopadům pandemie zrušil 55 pracovních míst

Londýnský fotbalový klub Arsenal zrušil kvůli ekonomickým důsledkům pandemie koronaviru 55 pracovních míst. Do finančních potíží se vítěz Anglického poháru dostal po výpadku příjmů mimo jiné z televizních práv, prodeje vstupenek a komerčních aktivit. Hráči a vedení sice přistoupili v průběhu přerušené minulé sezony na snížení platů, před tou další je ale nutné přistoupit k dalším úsporám, oznámil klub, který se letos nekvalifikoval do lukrativní Ligy mistrů.

"Náš cíl je chránit co možná nejdéle pracovní pozice a základní platy, ale bohužel jsme se ocitli v situaci, že musíme přistoupit k propuštění 55 zaměstnanců," uvedl klub na svém webu.

Ke škrtům se vedení odhodlalo vzhledem k nejisté situaci v následující sezoně. "V současnosti to vypadá tak, že na začátku sezony nepřivítáme na stadionu žádné fanoušky a potom se jich bude moci vrátit jen omezené množství. To se projeví na příjmech ze vstupného, sponzorských peněz i z televizních práv. Globální ekonomické prognózy jsou také velmi nepříznivé," dodal klub.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Souboj elitních sprinterů na Milán-Turín vyzněl pro Démara

Vítězem tradičního závodu druhé kategorie Milán-Turín se po 198 kilometrech stal Francouz Arnaud Démare, který v hromadném dojezdu předčil další elitní spurtéry Australana Caleba Ewana a Slováka Petera Sagana. Mezi ně se na třetí místo vklínil trojnásobný mistr světa v cyklokrosu Belgičan Wout van Aert.

Van Aert v sobotu ovládl Strade Bianche, první závod elitní kategorie WorldTour po koronavirové pauze. Dnes mohl přidat další triumf, ale nakonec jej ve finiši po více než čtyřech hodinách předstihli Démare s Ewanem.

Osmadvacetiletý jezdec stáje Groupama-FDJ Démare bude patřit k favoritům i na sobotní klasice Milán-San Remo, kterou před čtyřmi lety vyhrál. Prvenství bude v závodě, jenž byl kvůli koronaviru přeložen z března, obhajovat jeho krajan Julian Alaphilippe.

Zdroj: ČTK
Další zprávy