Ojetá Dacia Logan: Nejvíc spolehlivosti za nejméně peněz

Ojetá Dacia Logan: Nejvíc spolehlivosti za nejméně peněz
Logana nejčastěji potkáte na plechových kolech, k dispozici jsou jen halogenové světlomety - které ovšem svítí docela slušně.
Zcela účelově je řešená také palubní deska. Kožený potah volantu měly až nejvyšší výbavy, kterých na trhu moc není. Za klimatizaci si ale většina zákazníků připlatila..
Sedadla jsou větší a pohodlnější než v první generaci z roku 2005.
Také vzadu je pro dva dospělé místa dost.
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
13. 7. 2020 6:02
Sázkou na low-end mateřský Renault geniálně vystihl dobu. Na dřeň zjednodušené auto vymyslel pro Rusko, Indii a Chile, ale poptávka záhy překonala očekávání i v Evropě. Dacie jen pomalu ztrácejí cenu, koupit se ale vyplatí i starší kus. Spolehlivostí předčí i daleko dražší auta a kompromisy dělá tam, kde je hned vidíte: ve skromná výbavě a jízdní dynamice.

V roce 1996, kdy jsme v Čechách jásali nad příchodem zápaďácké Octavie, doprovázel ředitel Renaultu Louis Schweitzer prezidenta Chiraca na návštěvě Ruska a divil se, proč tam lidé pořád kupují Žigulíky, když se tam dováží na minimum "oholený" vysloužilý Renault 19 vyráběný v Turecku. Ukázalo se, že tímto způsobem lze západní auto zlevnit o třetinu, zatímco Lada byla levnější o polovinu.

Po návratu domů udělal Schweitzer vizionářský krok. Pověřil své nejzkušenější lidi, aby na čistém papíře vyvinuli co nejlevnější auto. Absolutní minimum součástek, nejjednodušší technologie a vyloučení všeho, co zvyšuje výrobní náklady. Tak se zrodila Dacia Logan, navržená pro Rusko, Indii a Argentinu, ale záhy úspěšná i v chudnoucí Evropě, která se po hospodářské krizi přestala stydět za poctivé levné věci. Čert vem plasty v kabině a spáry mezi plechy, auto má přeci jezdit. Dnes mají Dacie nejspokojenější majitele a také nejnižší ztrátu hodnoty.

Prvním ročníkům Loganu z let 2005 až 2008 zkazila pověst koroze, ale o mechanické důkladnosti není pochyb. Za vše mluví taškařice Světa motorů, jehož redaktoři na jaře 2016 pořídili v bazaru vydatně omlácené auto s najetými 436 000 km. Pár měsíců užívání i následná rozborka ukázala, že mohlo dál bez potíží sloužit. Navíc jim jediný předchozí majitel předal kompletní štos faktur, z něhož vyplynulo, že spojku, tlumiče nebo přední ramena měnil jen jednou. Víckrát musel sáhnout jen na ložiska zadních kol a rezavějící díly karoserie.

Většinu potíží s korozí výrobce vyřešil v roce 2008, kdy také dorazil hatchback Sandero. Druhá generace z roku 2012, o které dnes píšeme, zůstává jednoduchému receptu věrná, i když díky zjemnění designu a větším, pohodlnějším sedadlům je to přeci jen snesitelnější kompromis. A kombi označené MCV je díky dostatku místa pro čtyři dospělé i obřímu kufru ideálem chalupářských rodin.

Low-endová báze, v Evropě navíc limitovaná emisemi CO2, se projevuje hlavně ve skromném pohonu. Nejčastější benzinový motor 1.2 16V se jen rozvážně prokusuje dlouhými převody a při plném obsazení auta nikoho nepředjedete, ale také vás nikde nenechá. Škoda jen, že každých pět let nebo 60 000 km vyžaduje poměrně drahou výměnu řemenů a kladek kolem 10 000 Kč. Od toho je osvobozen až novější (a ještě trochu slabší) motor 1.0 SCe s rozvodovým řetězem uvedený na jaře 2017.

Dacia Logan a Sandero 2. generace

Na trhu: od 2012 dosud
Vnější rozměry: 4081 / 4492 x1733 x 1550 mm
Rozvor: 2590/2635 mm
Kufr: 320/573 l
Motory benzin: 1.2 16V (55 kW), od 2017 1.0 SCe (54 kW), 0.9 TCe (66 kW)
Motory diesel: 1.5 dCi (66 kW), od 2018 BluedCi (70 kW)
Ceny ojetin: 100 000 až 250 000 Kč

Přeplňovaný tříválec 0.9 TCe je pružnější, spolehlivý a servisně nenáročný, ale ne moc rozšířený a kvůli zpožděným reakcím turba poněkud náročný na ovládání. S dieselem 1.5 dCi jezdí Logan zdaleka nejsuverénněji, ale v bazaru už mívá svoje za sebou. Pak dobře počítejte, jestli se vám vyplatí investovat do oprav vstřikování nebo spojky s dvouhmotovým setrvačníkem. Také umístění filtru pevných částic pod podlahou je kompromis, který nesnáší časté krátké trasy.

Foto: Martin Frei

Primitivně jednoduchý podvozek ale vydrží věčně, na rozdíl od západních značek včetně mateřského Renaultu zatím Daciím ani nepraskají pružiny. Druhá generace Loganu systémově nepodléhá ani korozi, která jinak ve stáří kosí mnoho levných aut.

Testované pětileté kombi s najetými 40 000 km vypůjčené z centra AAA Auto vše napsané potvrzuje. Kabinu prostupuje ostré aroma lepidel, účelově strohá palubní deska ze šedého plastu nedělá parádu, volant seřiditelný jen výškově nedovolí všem najít ideální polohu a malý motor se na dálnici trápí. Ale najděte za 150 000 Kč srovnatelně prostorné a málo ojeté auto s fungující klimatizací, aby hned nevyžadovalo další drahé investice. 

 

Právě se děje

před 14 minutami

U břehů Turecka se potopila ruská nákladní loď, záchranáři se snaží pomoci asi 15 členům posádky

U tureckého pobřeží Černého moře se potopila ruská nákladní loď. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na turecká státní média. Záchranáři se nyní snaží pomoci asi 15 členům posádky, kteří uvízli na moři v trojici záchranných člunů.

Loď určená pro přepravu sypkého nákladu se potopila u pobřeží regionu Inkumu. Oběti na životech zatím nejsou hlášené a příčina neštěstí není jasná.

Guvernér turecké provincie Bartin Sinan Güner uvedl, že na záchraně námořníků se pracuje, počasí je však velmi špatné. V oblasti silně prší a sněží a fouká silný vítr.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ochranný systém při testech odpojil běloruskou jadernou elektrárnu, v provozu je pouhé dva měsíce

Běloruská jaderná elektrárna byla v sobotu při testovací proceduře odpojena, protože se spustil ochranný systém reaktoru. Uvedlo to běloruské ministerstvo energetiky. Úroveň radiace v oblasti je ale podle ministerstva normální. Elektrárna u města Astravec byla spuštěna loni v listopadu.

"Ochranný systém byl aktivován při pilotním průmyslovém provozu prvního bloku, v jehož rámci jsou v současné době testovány systémy a zařízení," uvedlo ministerstvo. Úroveň radiace v okolí elektrárny je na běžné úrovni, dodal úřad.

První jaderná elektrárna v zemi se nachází na severu Běloruska, poblíž hranic s Litvou, a postavila ji ruská státní firma Rosatom za ruský úvěr deset miliard dolarů (217 miliard Kč). Provoz formálně zahájil prezident Alexandr Lukašenko 7. listopadu, kvůli poruše však musela být následující den odstavena. Opětovně spustila provoz a byla znovu připojena k síti 19. listopadu. Ministerstvo tehdy uvedl, že elektrárna pracuje na 40 procent své kapacity.

Zdroj: ČTK
Další zprávy