Zákon stanovuje povinnost mít na voze obuté pneumatiky se zimním vzorkem od 1. listopadu, pokud se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně se dá vzhledem k počasí taková situace očekávat.
Pokud jste nechtěli nic ponechat náhodě a čekat na první ranní mráz, který vyžene do pneuservisů i ty, kteří doposud s výměnou zimních pneumatik otáleli, měli byste se objednat právě teď.
Některé pneuservisy totiž mají zcela plné diáře a nabídnou vám nejbližší termín až v polovině listopadu.
Jedním z termínově nejhorších, kam jsme se dovolali, je pneuservis sítě ContiTrade v Praze na Smíchově. Tam nám zaměstnanec pneuservisu nabídl nejbližší termín za tři týdny, tedy až po 14. 11.
"Máme nasmlouváno mnoho firemních aut a vozů leasingových společností, ty na včasné výměně pneumatik trvají. Tento nápor vnímáme už od začátku října a asi teď dlouho nepoleví," prozradil nám technik, který ale nechtěl být jmenován.
Pneuservis patří do sítě Continental Barum. Ta má po celé České republice desítky poboček.
Pokud byste si chtěli nechat vyměnit pneumatiky právě v jedné z nich, v Praze si počkáte nejdéle. V pobočce v Košířích nám nabídli termín 10. 11., tedy až za 17 dní, v Karlíně za dva týdny. Na Chodově by výměnu provedli 2. 11.
Zatímco v Praze je tedy situace horší, v jiných krajích tento problém nevnímají. Například pobočka ContiTrade Services v Příbrami by zvládla obout zimní pneumatiky do dvou dnů.
Malé pneuservisy jsou na tom s termíny trochu lépe. Například v provozovně Pneu Procházka ve Strašnicích nám nabídli termín přesně za týden, v pneuservisu Autoprotekta Centrum ve Strašnicích dokonce ani neobjednávají a zájemce o přezutí berou na počkání.
"My plánovač nevedeme a ničemu to nevadí. Když někdo zavolá, řeknu například, že může přijet třeba za dvě hodiny. Většinou tu lidé nečekají déle než půl hodiny. Alespoň v tuto chvíli ne. Až napadne první sníh, pak se sem najednou sjede víc zákazníků, ale ani v tu chvíli se víc než hodinu nečeká," řekl nám vedoucí provozovny Patrik Lidický.
V oblastech, kde se špatné počasí hlásí dříve, například na Vysočině, už mnoho lidí pneumatiky vyměnilo včas. Všímá si toho například také zaměstnanec provozovny ContiTrade Services v Havlíčkově Brodě.
"Od začátku října tu hodně prší, lidé si začali měnit pneumatiky dřív. Ti, kteří u nás mají uskladněná kola, od nás dostali upozorňující SMS s návrhem termínu na přezutí už v srpnu a také v průběhu září. A kdo se objedná na výměnu pneumatik teď, nabídneme mu termín do týdne," říká Miroslav Žák.
Podle zkušeností několika zaměstnanců pneuservisu, se kterými jsme mluvili, je znát trend, že si řidiči už nepořizují dvoje sady kol, kdy na jedné mají letní a na druhé zimní pneumatiky. Výměna je sice levnější a snazší, ale od doby, kdy auta mají v povinné výbavě měření tlaku v pneu, se to prodražuje.
"Jeden TPMS ventil se senzory na měření tlaku stojí i okolo 1000 Kč, to si pak každý řidič rozmyslí, jestli se mu vyplatí pořídit si další čtyři na druhou sadu kol," dodal Patrik Lidický z Autoprotekta Centrum ve Strašnicích.
Dobu potřebnou na výměnu kol také ovlivňuje jejich velikost, což si mnohdy osoba, která si pořizuje nový vůz a zvažuje jejich rozměr, neuvědomuje.
"Zatímco dříve bylo běžné, že jsme měnili kola o rozměru 13", dnes to jsou 16" ráfky a častěji také 17". Přitom čím větší kolo je, tím náročnější je jeho výměna. Zatímco pneumatiky na 16" ráfku vyměníte zhruba za půl hodiny, na kolech o rozměru 18" a víc na to potřebujete dvojnásobek času," dodává Miroslav Žák z pneuservisu v Havlíčkově Brodě.