Svezli jsme se legendárním ruským autem. UAZ Buchanka je nová, i když vypadá 50 let pořád stejně

Jedna česká Buchanka má v popisu práce vozit horníky v uhelném dole a po lomu v severních Čechách.
Buchanku nebo Bochníček, jak se tomuto UAZu lidově říká, si pořídila společnost Czech Coal Power sídlící v Lomu ČSA (Československé Armády) u severočeského Mostu.
Vypadá přes padesát let stejně, ale v technickém průkazu má toto vozidlo rok výroby 2015. Do lomu se Buchanka dostala v roce 2016 a postupně střídá různé pracovní skupiny.
Například teď vozí horníky na šachtu a zpět. Lom ČSA je totiž sice povrchový, ale zároveň se hnědé uhlí těží také v dole.
Lomu se říká Armáda a nachází se na úpatí Krušných hor. Pokud nebudou prolomeny ekologické limity, s těžbou uhlí se má skončit v roce 2020. Zásob je tu ale údajně tolik, že by se mohlo těžit nejméně o padesát let déle, avšak za předpokladu, že zaniknou některé obce v blízkosti.
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
4. 8. 2017 6:47
Pokud jde o ruskou techniku, v případě modelu UAZ zvaném lidově Buchanka prakticky nemá přemožitele. V Česku neseženete podobnou dodávku, která uveze devět osob, díky redukcím zvládne v terénu téměř nemožné, ohromí bytelností i slušným výkonem motoru a navíc se dá pořídit za cenu vybavenější Škody Fabia. Právě proto si jeden stroj koupili v mosteckém lomu, aby tu převážel horníky. Tentokrát jsme se s ním ale projeli my.

Pokud patříte mezi ty dříve narozené, Buchanku budete pamatovat. Jezdila totiž i v barvách československé lidové armády, takže kdo ještě patřil mezi ty, kteří povinně museli na vojnu, poznali ji zblízka. Jezdila i často jako sanitka a na cestách po Rusku nebo jakékoli postsovětské zemi ji na silnicích potkáte na každém kroku i dnes.

Buchanka samozřejmě není oficiální název, říká se jí tak, protože vzhledem připomíná bochník chleba (buchanka - rusky bochník), tedy u nás známou tzv. moskvu, cihlu poctivého žitného.

Správně jde o model UAZ, který se vyrábí už od roku 1965. Tehdy však nesl označení UAZ-452 a nahradil typ 450, který je ještě zhruba o deset let starší. Celých těch více než padesát let se stroj vyrábí v ruském Uljanovsku. Už od počátku se nabízel v několika variantách, například jako dodávka, pick-up nebo oblíbená sanitka s až šesti lůžky. A také jako minibus. 

V roce 1985 došlo k přejmenování, resp. k novému číselnému označení různých karosářských variant. A i když zvenčí vůz vypadá celé půlstoletí téměř pořád stejně, Rusové Buchanku drobně seznamují s modernější technikou. Nové vozy tedy mají například ABS nebo posilovač řízení či motor s přímým vstřikováním od Bosche, loňský model dokonce dostal TFT displej a může mít i vyhřívaná sedadla.

Základ ale zůstává. Je to extrémně odolné terénní auto s pohonem všech kol a redukcemi, se spartánskou kabinou, ale zároveň schopné uvézt i devět osob. A to vše za příznivou cenu.

V Česku ale není na silnicích k vidění příliš často. Před rokem si Buchanku pořídili v uhelném lomu u Mostu, kam jsme se vydali, abychom si ji vyzkoušeli. Vše o voze i jeho příběh a zkušenosti horníků se dočtete po kliknutí do galerie.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Bývalý trenér Atlética, který vedl i Bejbla, zemřel ve věku 71 let

Bývalý srbský fotbalista a trenér Radomir Antič zemřel v Madridu ve věku 71 let. O jeho úmrtí bez bližších podrobností jako první informovalo na svém webu Atlético Madrid, s nímž mimo jiné slavil double. Ve Španělsku trénoval i velké rivaly Real Madrid a Barcelonu.

V Atléticu, v němž vedl i českého reprezentanta Radka Bejbla, působil natřikrát v letech 1995 až 2000. V první sezoně 1995/96 s klubem triumfoval v lize i v domácím poháru. Celkem ve Španělsku strávil 16 let ze své trenérské kariéry.

V letech 2008 až 2010 vedl Antič srbský národní tým, poté si vyzkoušel angažmá v čínské lize. Naposledy trénoval v roce 2015 tým Che-pej China Fortune.

Zdroj: ČTK
Další zprávy