Jan Matoušek
21. 8. 2019 6:02
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Euro NCAP Renault Laguna 2001 Crash test | Video: Euro NCAP
Milník
Nárazové testy Euro NCAP se postupně v automobilovém světě etablovaly a staly se respektovanou veličinou při uvedení nového vozu na trh. Dalším milníkem se tak, logicky, stalo první auto s maximálním pětihvězdičkovým hodnocením bezpečnosti dospělé posádky. Tím vozem byla druhá generace Renaultu Laguna, která takto vysoký výsledek dosáhla v roce 2001. Euro NCAP přitom zmiňuje, že právě od roku 2001 se bezpečnostní standardy výrazně zvýšily, a automobilky tak začaly častěji získávat pětihvězdičkové hodnocení. Z něj se stal postupem času standard, naopak pod drobnohledem se začaly ocitat modely, které na pět hvězd nedosáhly.
Zpátky však k Renaultu. Ten se napoprvé maximálnímu výsledku pouze přiblížil, ale nezískal jej. Až po úpravách zádržných systémů a bočních airbagů a znovuprovedení testu se povedlo Laguně získat maximální hodnocení. Chvály se dočkala především extrémně stabilní konstrukce karoserie, při čelním nárazu navíc nedošlo k výraznějšímu posunu sloupku řízení. Podíl na vysokém hodnocení dále měla kompletní sada airbagů - tedy čelní, boční i hlavové.