Auto už není pojízdná rakev. Jak moc se zlepšila bezpečnost za posledních dvacet let?

Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 8. 2019 6:02
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Crash test Roveru 100 z roku 1997
Crash test Roveru 100 z roku 1997 | Video: Euro NCAP

První nárazové testy

Poprvé se hodnocení Euro NCAP dostalo ke slovu v únoru 1997. Vybráno bylo sedm malých automobilů, jejichž výsledky ale nedopadly (a to nejen dnešní optikou) příliš dobře. Maximum byly tři hvězdičky Fordu Fiesta, tehdy ještě stále nové čtvrté generace (ve videu můžete vidět náraz Roveru 100, který získal jedinou hvězdičku). To vedlo ke kritice ze strany automobilek, nicméně organizace Euro NCAP i nadále pokračovala v hodnocení nových automobilů.

Ve druhé sadě testů z července 1997 bylo i Volvo S40, které jako první dokázalo obdržet čtyři hvězdičky za ochranu dospělé posádky a stalo se na nějakou dobu, alespoň podle hodnocení, nejbezpečnějším novým vozem. V roce 1998 stejného hodnocení dosáhlo více modelů spadajících navíc často i mezi populární kompakty. Čtyři hvězdičky se postupně staly standardem, v roce 2000 je získala i první generace Škody Fabia - šlo o první mladoboleslavský model hodnocený dle kritérií Euro NCAP.

 

Právě se děje

Další zprávy