Auto už není pojízdná rakev. Jak moc se zlepšila bezpečnost za posledních dvacet let?

Jan Matoušek Jan Matoušek
21. 8. 2019 6:02
Bezpečnost je spolu s hospodárností a ekologií provozu v současnosti jednou z nejvyšších priorit téměř všech automobilek. Jestliže ještě v 90. letech bylo běžné, že i zcela nové auto dostalo v nárazových testech jen jedinou hvězdičku z pěti možných, v dnešní době je maximální hodnocení očekávaným standardem. K takovému skoku přispěly nejen konkurence a zájem o bezpečnost, ale i nejrůznější nařízení evropských orgánů. V galerii se můžete přesvědčit, jak moc se za dvě desetiletí zlepšila pasivní i aktivní bezpečnost nových automobilů.
Euro NCAP Renault Laguna 1997 Crash test | Video: Euro NCAP

Ještě více vyzní hodnocení Renaultu Laguna z roku 2001 v porovnání s Lagunou první generace, která se testu podrobila v roce 1997. Vůz získal původně tři hvězdičky, jedna mu ale byla nakonec odebrána. V tehdejším hodnocení vozu se mimo jiné píše o tom, že A-sloupek se při čelním nárazu posunul o 145 mm směrem dozadu, což vedlo mimo jiné i k nemožnosti otevřít řidičovy dveře. Také volant se posunul o 94 mm dozadu a 42 mm směrem dolů, přičemž kontakt se sloupkem řízení způsobil figuríně řidiče zranění v oblasti kolenou. Posun brzdového pedálu pro změnu výrazně zvýšil riziko zranění chodidel řidiče. Pro úplnost uveďme, že první Laguna měla v testu pouze airbag řidiče. Obě generace středně velkého Renaultu ale měly předpínače a omezovače síly předních pásů.

 

Právě se děje

Další zprávy