Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Newspress.co.uk

Princess (1975 – 1981)

Přívlastkem "Princess" označoval od roku 1945 některé své nadstandardní modely Austin. Po vzniku skupiny BLMC padlo rozhodnutí, že značky Austin a Morris budou nadále prodávat pouze běžná auta pro nejmasovější potřebu, přestanou pokrývat každý výklenek trhu a nebudou už nabízet ani nejmenší vozy (tuto roli převzala nová značka Mini), ale ani přepych. Jako neperspektivní byly také postupně zrušeny exkluzivnější sesterské značky Riley a Wolseley. Úlohu "prostorného nadstandardu s pohonem předních kol" tak převzala od roku 1975 značka Princess. Její reputaci poškozovala nízká dílenská kvalita; na trhu se s modelem Princess 2 udržela jen do roku 1981.

 

Právě se děje

Další zprávy