Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Vanden Plas

Vanden Plas (1960 – 1982)

Původně šlo o belgického výrobce kočárů, později o proslulou karosárnu, jež si před první světovou válkou v Británii zřídila pobočku. Filiálka mateřský podnik přežila a po druhé světové válce ji ovládl Austin. Ten zprvu používal slova "Vanden Plas" pro označení svých špičkových modelů, ale od přelomu 50. a 60. let šlo také o samostatnou luxusní značku, protože tehdejší holding potřeboval, aby některá auta špičkové kategorie mohli nabízet nejen prodejci austinů, ale i morrisů. Poslední připomínkou této éry byl Vanden Plas 1500, vůz s pohonem předních kol, odvozený od u nás dobře známého Austinu Allegro. V dalším období se nápis "Vanden Plas" v koncernu opět používal jen jako doplněk typového označení pro auta s nejvyšší úrovní výbavy.

 

Právě se děje

Další zprávy