Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Humber

Humber (1899 – 1976)

Společnost Humber původně vyráběla bicykly, kočáry a motorové trojkolky. V roce 1899 zhotovila svůj první automobil. Koncem 20. let i do této firmy vstoupili bratři Rootesové. Počátkem 30. let v ní získali majoritu a začlenili ji do své skupiny. Značka Humber se stala její vlajkovou lodí, symbolem nejvyšší kvality a přepychu určeného pro hlavně pro podnikatele a špičkové manažery. Posledním "pravým" velkým modelem značky byl luxusní Humber Super Snipe, který z nabídky zmizel v roce 1968, krátce po té, kdy se řízení skupiny Rootes zmocnil americký Chrysler. Až do podzimu 1976 zůstal ve výrobě typ Humber Sceptre MK III, což byl mírně upravený a lépe vybavený Hillman Hunter.

 

Právě se děje

Další zprávy