Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Morris

Morris (1912 – 1984)

William Morris založil automobilku v roce 1912. Ve 30. letech byl Morris největším britským výrobcem. Konstruktéři Morrisu koncem 50. let navrhli Mini Minor, první sériové auto s čtyřdobým motorem umístěným vpředu napříč; následoval prodejně mimořádně úspěšný Morris 1100. Po vzniku BLMC připadla Morrisu role konzervativní značky, jež měla doma konkurovat Fordu, Vauxhallu a Hillmanu. Ačkoli dříve pokrývala široké spektrum aut různé velikosti, nově se musela spokojit s jediným modelem Marina. Ten se vrátil ke klasické koncepci, čímž se měl zřetelně odlišit od sesterského Austinu. Jenže právě v době, kdy čerstvě sjednocená prodejní síť BLMC nabídla tradicionalistickou Marinu, začali motoristé o středně velká auta s pohonem zadních kol ztrácet zájem. Nástupce Mariny z roku 1980 se nazýval Morris Ital. Jeho výroba a s ní i dějiny osobních morrisů skončily v roce 1984. Práva na značky Morris i Austin získali po řadě peripetií Číňané.

 

Právě se děje

Další zprávy