Automobilové značky, které Britové pohřbili. Vzpomeňte na slavná auta z ostrovů

Petr Korbel
9. 2. 2019 6:51
Velká Británie bývala druhým největším výrobcem automobilů na světě. V polovině 60. let si však tradiční britský automobilový průmysl zadělal na potíže a později spáchal hromadnou sebevraždu. Seznam značek, které zanikly po vstupu Spojeného království do Evropského hospodářského společenství v roce 1973, je dlouhý, a to nemusím počítat ani malovýrobce. Britské automobilky ovšem nezničila Evropa, ale manažerská selhání, ztráta pozic v bývalých koloniích, vývoj kurzu libry a přístup zahraničních investorů. Do hrobu jim pomáhaly zastaralé modely, přemrštěné požadavky odborů i vládní hospodářská politika. Pro některé Angličany je však těžké si to přiznat.

Situace je pro ně o to bolestnější, že ani Ford už auta v Anglii nemontuje, ale zato vyrábí třeba v Rumunsku, a slavné MG sice stále existuje, jenže v Číně. Připomeňme si proto s námi, jak britské značky po roce 1973 mizely ze světa.

Foto: Sunbeam

Sunbeam (1901 – 1976)

Sunbeam smontoval první automobil v roce 1901. Značku proslavila závodní auta. Po první světové válce vzniklo seskupení Sunbeam-Talbot; po hospodářské krizi koupili oslabenou firmu Rootesové. V rámci skupiny Rootes hrála Sunbeam roli sportovní značky s nádechem exkluzivity, zatímco lidovější sporťáky nabízel do roku 1970 Singer. Po převzetí Chryslerem čekal "sluneční paprsek" obdobný osud jako zbylé značky skupiny. K posledním modelům patřil Sunbeam Rapier H120 z roku 1968, v roce 1976 značka zanikla. Slovo "Sunbeam" se ještě objevilo v názvu modelu Chrysler Sunbeam z roku 1977, jenž se v posledních letech výroby jmenoval Talbot Sunbeam.

 

Právě se děje

Další zprávy