Praha - Nad pražským dopravním podnikem visí reálná hrozba tučné pokuty. Pokud nezačne splácet nové tramvaje a autobusy, bude muset dodavatelům zaplatit 140 milionů.
Případ dobře ukazuje, jak se v hlavním městě uzavírají smlouvy na nové tramvaje. Dopravní podnik (DPP) se před pěti lety zavázal, že od Škody Transportation nakoupí tramvaje za téměř 19 miliard, aniž by na ně měl peníze.
Podle ředitele Martina Dvořáka spoléhal podnik při uzavírání smlouvy na záruku bývalého vedení Prahy v čele s Pavlem Bémem, že peníze na nákup tramvají dá město.
Teď chce DPP po magistrátu, aby se zaručil za směnku na 6 miliard. Částka by měla pokrýt nákup tramvají v letošním a částečně i příštím roce. Směnku podporují radní za ČSSD, občanští demokraté ale se zárukou váhají nebo ji přímo odmítají.
Letos má podnik zaplatit 3 miliardy za 46 tramvají. Dvě a půl miliardy ale dodavateli stále dluží. V příštím roce by měl DPP odkoupit až 32 souprav za další 2 miliardy.
Smlouvu nelze vypovědět
Jedná se přitom jen o začátek - DPP uzavřel smlouvu na 250 tramvají celkem za téměř 19 miliard. Splatit by je měl do roku 2018. Tramvaje navíc odebrat a zaplatit musí, protože smlouvu nemůže vypovědět.
"Tu možnost jsme analyzovali, ale odstoupit od smlouvy prakticky nelze. Museli bychom uhradit 100 procent částky," řekl ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.
Smlouva se Škodou Transportation je z roku 2006. "Smlouvu jsme uzavřeli se souhlasem vedení města, je to společný problém. Nyní je potřeba, aby se město přihlásilo ke svému závazku," tvrdí Dvořák.
Osud směnky, kterou DPP požaduje, je nicméně nejistý. Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že podnik se při žádostech o peníze chová nestandardně a vyvíjí na hlavní město nátlak. Dopravnímu podniku nepůjčí, dokud neuvidí podrobnou analýzu. Ta by měla být hotová 1. listopadu.
"Chci zjistit, jaké jsou jiné možnosti financování. Také potřebuji vědět, jaké jsou vnitřní úspory podniku a jaké jsou záruky, že bude splácet," uvedl Svoboda.
ČSSD: směnka je nejlevnější řešení
S podporou váhá i jeho stranický kolega Radek Lohynský, podle kterého je za hospodaření i dluhy zodpovědný management podniku. Náměstek primátora Ivan Kabický (ODS) se směnkou rovnou nesouhlasí. "Rozhodně nejsem pro směnku. Z mého pohledu je pro město nevýhodná," uvedl Kabický.
Na kolik Prahu přijdou tramvaje Škoda 15T
Rok Částka Tramvaje
v mil. v ks
2011 3 059 46
2012 2 006,6 32
2013 2 289,6 32
2014 2 360,3 32
2015 2 433,2 32
2016 2 508,2 32
2017 2 585,6 32
2018 999,4 12
Celkem 18 896 250
Radní za ODS se tak neshodnou se sociálními demokraty v čele s náměstkem Karlem Březinou, kteří naopak ručení za směnku vidí jako nejlepší možné řešení.
"Bez peněz z města se obnova vozového parku neobejde, takže tak jako tak to nakonec bude platit magistrát. Směnka se zárukou města je podle nás nejlevnější řešení," myslí si náměstek primátora Antonín Weinert (ČSSD).
Podle předsedy dozorčí rady DPP Miloslava Ludvíka (ČSSD) by směnka bez podpory města mohla být dražší až o 80 milionů.
Další možností je půjčka
Otázkou zůstává, kde podnik vezme peníze, pokud se Praha za směnku nezaručí. Dvořák uvedl, že ve hře jsou další možnosti externího financování, ale musí je projednat s vedením města.
Podle Kabického se na rozpočtovém zasedání města řešily kromě směnky i varianty půjček, a to buď pro dopravní podnik, nebo pro město. "Až dostaneme konkrétní návrhy, posoudíme jednotlivé varianty a vybereme tu, která bude ekonomicky nejvýhodnější," dodal.
Zatím není jasné, jestli se drahý nákup tramvají neprojeví na jízdném. Sociální demokraté se ale dušují, že nic takového nedovolí. "Tato koalice by pouze přes mrtvolu sociální demokracie změnila v těchto čtyřech letech jízdné," myslí si Březina.
O řešení situace bude 22. listopadu jednat valná hromada DPP, kterou tvoří rada hlavního města.