Dopravní podnik chce půjčku 6 mld., jízdné to nezdraží

Kateřina Eliášová
19. 7. 2011 18:05
Praha se za úvěr možná zaručí, ČSSD je pro
Jízdenky už nezdraží, miliardovým půjčkám navzdory, tvrdí Karel Březina (ČSSD).
Jízdenky už nezdraží, miliardovým půjčkám navzdory, tvrdí Karel Březina (ČSSD). | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražský dopravní podnik se chystá zadlužit. Chce si půjčit šest miliard korun, které potřebuje na investice do konce roku 2013.

Hlavní město Praha – stoprocentní akcionář společnosti – uvažuje, že se za případný úvěr či směnku zaručí.

"Sociální demokraté budou rozhodně pro, hlavní slovo však má rada, kde zasedají rovněž radní za ODS," řekl Aktuálně.cz první náměstek primátora a radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD).

Dopravní podnik chce investovat do výstavby metra trasy A a D, nových tramvají a autobusů a peníze chce využít i na rekonstrukce tramvajových tratí.

Březina slibuje, že miliardové investice neprodraží jízdné v městské hromadné dopravě.

Aktuálně.cz: Musí si dopravní podnik půjčovat tolik peněz?

DP si nechal zpracovat analýzu, podle které by na své investice do roku 2020 v ideálním případě potřeboval až 145 miliard korun. Z toho by víc než třetina padla na obnovu vozového parku. Během dvou let bude této částky zapotřebí. Už jen proto, že stavba metra A je kofinancována z operačního programu Doprava. Stavba se nejprve zaplatí, a teprve pak přijde z Evropy poměrná částka.

A.cz: Je to tedy nezbytné?

Říká to zmiňovaná analýza. Nicméně tu bude nejprve třeba projednat v radě. Teprve pak můžeme rozhodnout.

A.cz: Dozorčí rada společnosti, v níž zasedají pražští zastupitelé, doporučila, aby DP získal peníze formou směnky namísto úvěru. Souhlasíte s tím?

ČSSD preferuje směnečný program.

A.cz: Proč? Je to výhodnější?

Detaily neznám, ale takové doporučení dala ta analýza i dozorčí rada společnosti.

A.cz: A dozorčí rada DP rovněž dala doporučení, že by se za úvěr či směnku mělo zaručit město. DP prý tak získá výhodnější podmínky...

O tom ještě povedeme diskuze. Nicméně ano, zástupci ČSSD v koalici si myslí, že by to mělo být se zárukou města.

A.cz: Jak se tak vysoká půjčka promítne do cen jízdného?

Nijak.

A.cz: Tedy dopravní podnik se zadluží, ale cestující to nepocítí?

Tato koalice by pouze přes mrtvolu sociální demokracie změnila v těchto čtyřech letech jízdné.

A.cz: Vezme na sebe Praha to riziko, že se za DP zaručí, kdyby byly problémy se splácením? Přeci jen město dluží 26,6 miliard korun...

Není důvod, aby měl dopravní podnik problémy se splácením.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 33 minutami

Vdova po kancléři Kohlovi nezdědí jeho milionové odškodnění za knihu

Vdova po někdejším německém kancléři Helmutu Kohlovi Maike Kohlová Richterová nemá dědický nárok na milionové odškodnění za knihu o svém zesnulém manželovi. V pondělí o tom rozhodl Spolkový soudní dvůr (BGH), který je nejvyšší německou soudní instancí. BGH tak potvrdil verdikt nižšího soudu, že nároky na odškodnění se nedědí. Kohlová Richterová se chtěla domoci pěti milionů eur (128,5 milionu korun).

Jádrem sporu je kniha s názvem Vermächtnis: Die Kohl-Protokolle (Odkaz: Kohlovy protokoly) z roku 2014, v níž autoři Heribert Schwan a Tilman Jens použili neautorizované citáty bývalého předsedy Křesťanskodemokratické unie (CDU) a dlouholetého kancléře, který vládl v letech 1982 až 1998. Kohl těsně před smrtí vysoudil odškodné, verdikt ale nikdy nenabyl právní moci. Ve sporu po Kohlově úmrtí pokračovala vdova, která usilovala o dědický nárok na odškodné.

"Předpoklad vrchního zemského soudu, že nárok na odškodné kvůli porušení osobních práv se v zásadě nedědí a že nárok zanikl úmrtím předchozího žalobce, je správný," uvedl ve zdůvodnění verdiktu Spolkový soudní dvůr. Ten také konstatoval, že odškodnění mělo být zadostiučiněním pro samotného Kohla, což již nelze po jeho smrti naplnit. A protože původní verdikt nebyl pravomocný, nestal se nárok součástí dědictví.

Zdroj: ČTK
Další zprávy