Za tramvaje platí Praha každý rok zbytečně miliardu

Petr Holub, Pavel Baroch
17. 5. 2011 6:00
Kde lze hledat odpověď na otázku, proč se v hlavním městě zdražuje jízdné
Vystupovat, připlaťte si.
Vystupovat, připlaťte si. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Zároveň s tím, jak v Praze citelně podraží jízdné v městské dopravě, nakupuje hlavní město 46 tramvají Škoda 15 T za cenu, která je o čtvrtinu vyšší než kvalitnější tramvaje, jež si pořizují západoevropská města.

Kdyby Praha tyto předražené tramvaje nekoupila, ušetřila by jen letos 920 milionů.

Pražská vláda ČSSD a ODS i lídři místního dopravního podniku budou sice tvrdit, že dražší jízdenky kompenzují zavedení bezplatné dopravy dětem a seniorům, avšak také tady, v předraženém nákupu tramvají,  je třeba hledat odpověď na otázku, proč by jednotlivá jízdenka měla nově stát o šest korun více.  

Toto zdražení lístků z nynějších 26 korun na 32 korun vynese pražskému dopravnímu podniku 200 milionů. Radní o něm rozhodnou v úterý.

Levné a s klimatizací

Obrázek o tom, jak Praha tramvaje nakoupila, si lze udělat podle příkladu z Berlína.

Nová tramvaj pro Prahu.
Nová tramvaj pro Prahu. | Foto: Ludvík Hradilek

Počátkem roku 2010 vyjely v hlavním městě Německa nové tramvaje Bombardier Flexity. Objednávka na stovku tramvají o délce 42 metrů a na stejný počet vozů o délce 31 metrů přijde německou metropoli na 600 milionů eur.

Ve stejné době se nahrazují klasické tramvaje ze smíchovské Tatry také v Praze. Celkem 250 nových strojů Škoda 15T "ForCity" o délce 31,4 metru přijde pokladnu hlavního města na 20 miliard korun.

Berlínské tramvaje mají podle expertů lepší technické řešení a jejich provozem se tolik neopotřebují koleje. Z pohledu laika se liší hlavně tím, že mají klimatizaci a dveře po obou stranách soupravy.

Podobně by dopadlo srovnání Prahy s většinou evropských měst. Lacinější tramvaje nakupují v Německu, Belgii, Rakousku i v Polsku.

Porovnjete ceny v tabulce, pod ní článek pokračuje.

Ceny tramvají v Evropě

Město Výrobce Cena za metr čtvereční podlahy
(v tisících korun)
Praha Škoda Transportation 1033
Stuttgart Stadler 903
Krakov Bombardier 898
Berlín Bombardier 797
Linz Bombardier 767
Graz Stadler 750
Brusel Bombardier 697
Záhřeb Končar/Henschel 603

Poznámka: Ve všech případech jde o nízkopodlažní tramvaje, které se nakupovaly v posledních šesti letech. S výjimkou Prahy se jedná o tramvaje s klimatizací. S výjimkou Prahy a Záhřebu jde o tramvaje s dveřmi po obou stranách.

Drahé a s omezeným použitím

Pražský Dopravní podnik se dostal k vysoké ceně vinou nepovedeného výběrového řízení.

V roce 2005 se o gigantickou zakázku přihlásily tři firmy, dvě z nich ale byly vyloučeny, a tak soutěž vyhrála plzeňská společnost Škoda Transportation s nabídkou, že jednu tramvaj dodá za 75 milionů včetně DPH. Cena mezitím vyrostla o dalších pět milionů.

Jeden z opozičních pražských zastupitelů potvrdil Aktuálně.cz informaci, že se jedná o dalším zdražení, pokud výrobce v příštím roce zabuduje do nových tramvají klimatizaci, jak bývá zvykem u jiných výrobců.

Pražský magistrát, resp. jeho Dopravní podnik, tak fakticky dotuje vývoj nových tramvají firmě, která s nimi dosud neměla žádné zkušenosti.

Plzeňští konstruktéři už před pěti lety začali do Prahy dodávat tramvaj 14T známou pod názvem „Porsche". Hlavní město odebralo 60 kusů za čtyři miliardy a pak ztratilo zájem, protože tramvaje Porsche se kvůli nevhodnému profilu mohou provozovat jen na některých pražských linkách.

Stejný problém se řeší i u 15T ForCity, která se zatím nasazuje pouze na linky 11 a 18.

Připomeňte si ve fotogalerii, jak byli letos v zimě ředitel pražského Dopravního podniku Dvořák a předseda představenstva Škoda Transportation Krsek za nevyjasněných finančních okolností na společném golfu v Dubaji.

Evropa ani pod cenou

Plzeňská továrna ani s podporou pražského magistrátu neprorazila v ostré evropské konkurenci. Tramvaje se podařily prodat pouze do polské Vratislavi a lotyšské Rigy. V prvním případě šlo o 17 vozů Porsche, v druhém případě 20 tramvají ForCity.

Ve Vratislavi se plzeňské Škodovce podařil husarský kousek, když v soutěži porazila nejsilnějšího světového výrobce, rakousko-německý Bombardier. Podle deníku Gazeta Wyborcza zvítězila díky tomu, že tramvaj nabídla za poloviční cenu než do Prahy.

V ostatních soutěžích ale nemá plzeňský výrobce šanci. Bombardier i švýcarský Stadler nebo francouzský Alstom dnes dokážou prodat kvalitnější tramvaje za lepší cenu než tuzemská konkurence. Na nižší cenu v Evropě sází například chorvatský Končar, který je o 40 procent levnější než Škodovka.

Smlouva bez servisu

Dopravní expert Martin Šubrt z Technické správy komunikací hájí tramvaje Škoda 15T pokud jde o kvalitu i o cenu.

"Odpovídá evropským měřítkům, zvláště když vezmeme v úvahu, že se platil vývoj prototypu určeného právě pro Prahu," vysvětluje.

Ostatní výrobci mohou vycházet z několika základních modelů, které pak upravují na prototypy podle přesných požadavků dopravních podniků jednotlivých měst.

Šubrt připouští, že si Praha nevyjednala výhodné servisní podmínky. Záruka platí dva a půl roku, ve smlouvě se Škoda Transportation však chybí mimozáruční opravy.

"Takové smlouvy se už ve světě vůbec neuzavírají," kritizuje přístup pražského Dopravního podniku bývalý náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák.

Výrobci tramvají podle něho zpravidla nabízejí zákazníkům určitý objem oprav u každého vozu podle počtu ujetých kilometrů. Podle Žáka tím mohou městské dopravní podniky ročně u jedné tramvaje ušetřit půl milionu až milion korun. U 250 tramvají Škoda 15T by tak mohla Praha ušetřit další miliardu za pět let.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 4 hodinami

Muž v Ústí nad Labem ohrožoval nožem svou rodinu, policista ho postřelil

Policie dnes večer zasahovala v Ústí nad Labem proti ozbrojenému muži, který s nožem v ruce ohrožoval svou rodinu. Na výzvy nereagoval a zbraň obrátil i proti zasahujícím policistům, jeden z nich útočníka postřelil. 

Událost byla podle policejní mluvčí Veroniky Hyšplerové hlášena krátce po 19:00 v ústecké čtvrti Střekov. "Ve chvíli, kdy policisté dorazili na místo, muž vůbec nereagoval na výzvy k odložení zbraně a s nožem v ruce zaútočil i na ně. Jeden z policistů použil střelnou zbraň a muže zasáhl, následně mu poskytli okamžitou první pomoc a zavolali záchrannou službu," popsala událost Hyšplerová.

Útočník byl se zraněním převezen do nemocnice. "Žádnému z členů rodiny muž naštěstí neublížil," dodala mluvčí.

před 5 hodinami

České volejbalistky nezvládly klíčový duelu, na mistrovství světa prohrály i s Argentinou

České volejbalistky v klíčovém duelu o postup ze skupiny na mistrovství světa nestačily na Argentinu. Jihoameričankám podlehly 1:3 po setech 20:25, 25:20 a dvakrát 22:25, za soupeřem zaostávaly zejména v produktivitě útoku. Ve skupině D se Češky propadly za Argentinu na nepostupové páté místo.

Třetí české vystoupení na světovém šampionátu bylo podle očekávání vyrovnanější než první dva duely proti favorizovaným Brazilkám a Japonkám. Ani tentokrát z toho ale svěřenkyně Jannise Athanasopulose nevytěžily více než jeden set.

V dalším zápase se Češky utkají v pátek se silnými Číňankami. Na první výhru na turnaji by měly útočit především v sobotním zápase proti Kolumbii. K reálné šanci na postup by potřebovaly neúspěch Argentinek v dalších zápasech včetně toho s Kolumbií, která je zatím ve skupině poslední.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 6 hodinami

Při nehodě dvou ugandských armádních vrtulníků v Kongu a Ugandě zemřelo 22 lidí

Při haváriích dvou ugandských armádních vrtulníků v pondělí a v úterý na východě Konga a v Ugandě zahynulo nejméně 22 lidí. S odkazem na nejmenovaného mluvčího konžské armády o tom dnes informovala agentura Reuters. Okolnosti neštěstí ugandská armáda podle něj nesdělila.

Uganda v prosinci vyslala do sousedního Konga vojáky, aby pomohli v boji proti islamistické povstalecké skupině známé jako Sjednocené demokratické síly (ADF).

Ugandské ozbrojené síly okolnosti nehody konžské straně podle mluvčího konžské armády dosud nesdělily. Mluvčí ugandské armády Felix Kulayigye ale potvrdil pád jednoho vrtulníku. "Došlo k úmrtím, ale v tuto chvíli nemám žádné další podrobnosti," dodal.

Další nejmenovaný konžský vojenský zdroj uvedl, že první vrtulník havaroval v pondělí nad vesnicí Boga v provincii Ituri, zatímco druhý spadl v oblasti Kabarole na hranici mezi Kongem a Ugandou. Při první havárii podle zdroje zahynuli tři konžští vojáci, neupřesnil, zda byli uvnitř stroje. Zdroj také nechtěl událost dále komentovat s ohledem na nadcházející jednání mezi zástupci Konga a Ugandy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy