Cestu na nádraží usnadní nový podchod ze Žižkova. Okolí změní i nové kanceláře a byty

Markéta Zemánková Markéta Zemánková
12. 2. 2017 10:00
Lidé, kteří jdou z Vinohrad nebo Žižkova, musí celý areál nádraží obcházet. Někteří místo toho přebíhají přes koleje. Po letech odkladů se rodí projekt, který má přístup zjednodušit. Nejbližší okolí hlavního nádraží brzy změní i developerský projekt, pracovně nazývaný Churchill.
Nebezpečná cesta podél rušné magistrály.
Nebezpečná cesta podél rušné magistrály. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Lidé, kteří míří na pražské hlavní nádraží z Vinohrad nebo Žižkova, by si mohli výrazně zkrátit cestu. Po letech odkladů totiž Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala konkrétní krok k tomu, aby se stávající podchod pod kolejištěm prodloužil i na druhou stranu.

Správa železniční dopravní cesty nyní vybrala firmu Sudop Praha, která zvítězila ve výběrovém řízení na projektanta chystané stavby. Kromě vypracování projektu se společnost bude podílet na získání stavebního povolení a následně dohlížet na výstavbu.

Foto: Ludvík Hradilek

Všechny tři dosavadní podchody dosud ústí jen do Vrchlického sadů, tedy směrem do centra města. Lidé, kteří jdou z Vinohrad nebo Žižkova, musí celý areál nádraží obcházet. Někteří místo toho přebíhají přes koleje, což je ale zakázáno a podle zákona o drahách mohou dostat pokutu až 10 tisíc korun.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové má nový podchod ústit do křižovatky ulic Seifertova a Italská, tedy u náměstí Winstona Churchilla poblíž Vysoké školy ekonomické.

Vzniknout má také přístup na nádraží z Legerovy ulice – právě tou si lidé krátí cestu na nádraží od Muzea a využívají úzký chodník přímo na tříproudové silnici, kterou od ní neodděluje ani zábradlí. Výhledově by pak mohl vzniknout ještě další výstup do Španělské ulice na Vinohradech.

Foto: Ludvík Hradilek

K samotné stavbě je ale zatím ještě daleko. „Vše bude záležet na průběhu územního řízení. Věříme, že stavební povolení získáme v roce 2019. Zahájení a délka stavby budou odvislé od dalších staveb ovlivňujících výluky na pražském hlavním nádraží. Reálný termín není dříve než roce 2021 či 2022," říká Šubová.

Na prodloužení podchodu čekají lidé už mnoho let, nepostavil se ani při výstavbě tří nových nástupišť v první polovině devadesátých let. V roce 2013 vznikla občanská iniciativa Legálně na nádraží, která upozorňovala, kolik lidí denně páchá přestupek tím, že si zkracuje cestu na nádraží přes koleje. „Legální“ cesta je totiž o několik set metrů delší.

„Městská část Praha 3 už před několika lety iniciovala, aby začala příprava tohoto projektu. Vítáme ho jak z hlediska komfortu, tak z hlediska bezpečnosti,“ říká mluvčí „žižkovské“ radnice Michaela Luňáčková.

Kromě nového průchodu plánuje Správa železniční dopravní cesty rekonstruovat eskalátory na pátém a sedmém nástupišti včetně zastřešení a výměny podhledů v severním i jižním podchodu.

Nejbližší okolí hlavního nádraží směrem k Žižkovu brzy změní i developerský projekt, pracovně nazývaný Churchill. Skupina Penta Investments zastaví pozemky v konsorciu s Českými drahami a firmou Sudop.

Developerský projekt Churchill
Developerský projekt Churchill | Foto: Penta

Projekt obsahuje několik až osmipatrových budov s kancelářskými prostory i byty. Jako první se bude stavět dům s přibližně šedesáti byty v Italské ulici hned vedle nových bytovek naproti Vysoké škole ekonomické. Dům už má stavební povolení, stavba může začít už letos. Na něj pak naváže výstavba dvou kancelářských objektů směrem k Seifertově ulici.

Současná podoba pozemků naproti hlavnímu nádraží v Praze, kde Penta hodlá postavit také bytový dům.
Současná podoba pozemků naproti hlavnímu nádraží v Praze, kde Penta hodlá postavit také bytový dům. | Foto: Lukáš Bíba
 

Právě se děje

Další zprávy