železnice

Bezpečnostní systém by měl být do deseti let na 4800 kilometrech českých železnic

Zabezpečovací evropský železniční systém ETCS by v následujících deseti letech měl být postupně vybudován na asi 4800 kilometrech tuzemských tratí. Stát na to dá zhruba 47 miliard korun, dalších 15 miliard vynaloží na vybavení vlaků stejným systémem. Vyplývá to z plánu na zabezpečení tuzemských železnic, který v pondělí schválila vláda. Plyne to z informací na vládních internetových stránkách. ETCS je nejvyšší zabezpečovací systém, umí automaticky zastavit vlak na dálku. V ČR je jím nyní vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Zabezpečení železničních tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. "I železnice musí být bezpečnější než dosud, proto se chceme zaměřit nejen na železniční přejezdy, ale za prioritní považujeme i zavádění ETCS,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

"Další zvýšení bezpečnosti železničního provozu dlouhodobě potřebujeme, roste počet projetí návěsti ´stůj´ a my na to musíme reagovat. Proto vláda schválila tento plán a proto do budování tohoto zabezpečovače dáváme několik miliard korun ročně,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). "Nyní máme na traťovém zabezpečení zasmluvněny práce přes osm miliard korun a i dopravci již využili spolufinancování z evropských zdrojů přesahující tři miliardy korun," dodal ministr.

Plán se zatím konkrétněji zaměřuje na období do roku 2030. V minulosti však ministerstvo avizovalo, že investice do zavádění ETCS by měly pokračovat i v dalších letech. V následujících 20 letech by mělo do systému jít kolem 100 miliard korun a ETCS by se mělo v různých formách objevit i na menších tratích v Česku. Využít na to stát chce i peníze z evropských fondů.

Zdroj: ČTK

Na Trutnovsku se srazil vlak s člověkem, hasiči evakuovali 200 cestujících

Přes 200 lidí museli hasiči evakuovat z rychlíku, který se v sobotu dopoledne srazil na Trutnovsku s člověkem. Sražený člověk byl zraněn, provoz na trati musel být zastaven. Vyplývá to z informací hasičů na twitteru a Českých drah na webu dopravce.

Nehoda na trati Liberec - Jaroměř se stala kolem 10:00. Podle webu drah rychlík srazil člověka, který se pohyboval v kolejišti. Hasiči uvedli, že sražený člověk byl předán do péče zdravotníků a byl přistaven evakuační autobus pro cestující z vlaku. Kvůli nehodě byl provoz na trati nahrazen autobusy.

Zdroj: ČTK

V Německu skončila šestidenní stávka železničářů, dostanou vyšší platy

Po takřka šestidenní stávce strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) se v úterý opět rozjely vlaky podle běžného jízdního řádu. Pro miliony cestujících v Německu a také podniky spoléhající na zásobování po železnici to znamená úlevu. DB ráno ohlásily, že vlaky se bez komplikací daří vypravovat. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) se stávkou, která byla třetí za posledních 30 dní, snaží dosáhnout vyšších mezd. Dopravce sice s navýšením souhlasí, požaduje ale odklad, což zdůvodňuje hospodářskými dopady pandemie nemoci covid-19.

"GDL po 120 hodinách v noci na dnešek stávku ukončil. Železniční doprava se dnes ráno vrátila bez větších komplikací k normálu," oznámily dráhy. "Dnes tak podle jízdního řádu vyjede 860 dálkových vlaků a také 21 000 regionálních a městských vlaků," dodal dopravce.

Kvůli stávce nejezdily ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do České republiky vlaky začínaly a končily v Drážďanech. Spojení je ale dneškem znovu obnovené.

Protest zahájili minulý týden ve středu strojvedoucí nákladních vlaků, ve čtvrtek se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy. DB se pokusily stávce zabránit soudní cestou, pracovní soud ale žádost o vydání předběžného opatření zamítl. Nadřízený soud pak odmítl i odvolání drah.

Zdroj: ČTK

Němečtí strojvedoucí stávkují, Deutsche Bahn proti nim zahájily právní kroky

Ani nová nabídka německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) nedokázala odvrátit stávku za vyšší mzdy, ke které přistoupili strojvedoucí osobních vlaků. Ti se ve čtvrtek v 02:00 přidali ke svým kolegům z nákladní dopravy, kteří stávkují od středečního odpoledne. Protestu, který skončí příští týden v úterý nad ránem, se DB pokusily předejít novou nabídkou, tu ale šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky odmítl jako nepřijatelnou.

"Mám dobrou a špatnou zprávu. Ta dobrá je, že to je od DB vůbec nejlepší nabídka, kterou dosud učinily. Ta špatná zpráva pro cestující je, že stávka pokračuje," řekl Weselsky v ranním rozhovoru s televizemi ARD a ZDF na nádraží v Lipsku. Ač podle odborového předáka učinily DB pokrok, odbory stále považují nabídku za nepřijatelnou. "S tímhle nikdo na světě a už vůbec žádné odbory nemohou souhlasit," dodal Weselsky. 

DB, které ke stávce nevidí důvod, neboť jsou přesvědčeny, že odborářům vyšly vstříc, se nyní obrátily soud. "V zájmu našich zákazníků se proti stávce GDL soudně bráníme," řekl šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. V prohlášení dopravce uvádí, že žádost o vydání předběžného opatření podal u specializovaného pracovního soudu ve Frankfurtu nad Mohanem. Rozhodnutí soudu se v takových případech zpravidla očekává v řádu hodin. Seidler poznamenal, že právo stávkovat je důležitým prostředkem zaměstnanců. "Stávky jsou ale přípustné jen tehdy, pokud jsou ve shodně s platnými zákony. A tak tomu u stávky GDL podle našeho názoru není," dodal. Drahám tak podle něj nezbývá než nechat věc soudně přezkoumat.

Zdroj: ČTK

Německo ochromila třetí stávka železničářů za poslední měsíc, chtějí vyšší mzdy

Německou železnici potřetí za posledních 30 dní ochromila stávka části zaměstnanců německých drah Deutsche Bahn (DB) za vyšší mzdy. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) potvrdil, že strojvedoucí nákladní dopravy ve středu zahájili protest v ohlášených 17:00. Od čtvrtka se ke stávce přidají i jejich kolegové z osobní dopravy. Železniční společnost DB krátce po zahájení protestu oznámila, že odborům předložila vylepšenou nabídku.

"Když řekneme, že začneme v 17:00, tak to také dodržíme," řekl mluvčí GDL. "Stávka začala podle plánu," dodal.

DB se dnes pokusila stávce předejít novou nabídku. Ta obsahuje mimo jiné požadovanou koronavirovou prémii ve výši až 600 eur (zhruba 15 300 Kč). "Zároveň nabízíme zvýšení mezd o 3,2 procenta, přesně tolik chtějí GDL. Proto již není žádný důvod bránit se jednáním a shodě," řekl šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19. 

Výpadky provozu nákladních vlaků budou mít dopad především na ocelářský, automobilový a chemický průmysl. Do problémů se dostanou také výrobci, kteří svou produkci založili na aktuálních potřebách klientů a bez nadbytečného skladování. Experti nicméně poznamenávají, že s potížemi se mohou potýkat i ti, kteří sklady využívají, neboť pětidenní stávka je pro chod hospodářství mimořádně dlouhá.

Stávka bude mít podle analytiků dopad i na sousední státy, které jsou s Německem hospodářsky úzce provázány. Protest strojvedoucích totiž naruší zásobovací řetězce v celém regionu.

Zdroj: ČTK

Německo čeká další stávka železničářů, mezi Prahou a Berlínem nebudou nejspíš znovu jezdit žádné přímé spoje

Německo čeká v krátké době už třetí stávka strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB). Ve středu odpoledne ji zahájí nákladní doprava a ve čtvrtek nad ránem se přidá i osobní doprava. Oznámil to šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky, podle kterého dráhy nepředložily žádnou přijatelnou nabídku na zvýšení mezd. Protest chtějí odboráři ukončit v úterý v 02:00. Stávka bude pro miliony lidí znamenat dopravní komplikace. Lze očekávat, že mezi Berlínem a Prahou nebudou opět jezdit přímé vlaky.

"Je to jedna z našich nejdelších stávek," řekl Weselsky, podle kterého nemají odbory kvůli neochotě vedení DB jinou možnost. Weselsky před týdnem ve středu po skončení druhé stávky varoval, že další protest bude následovat, pokud dráhy nepředloží rozumnou nabídku. Vyloučil ale tehdy možnost vyhlášení časově neomezené stávky.

Svaz GDL, který tento měsíc stávkoval dvakrát, chce dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15.300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.

Německé dráhy DB považují třetí stávku za překročení mezí a vyzývají odbory k jednání. DB platnost jízdenek na dny stávky prodlužují do 17. září.

Zdroj: ČTK

Stávka na německé železnici skončila, provoz se podle drah podařilo obnovit

Stávka strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) podle plánu skončila v pondělí v 02:00. Mluvčí DB Achim Stauss ve středu na berlínském hlavním nádraží řekl, že se podařilo obnovit provoz podle běžných jízdních řádů. Protest zahájili v sobotu odpoledne strojvedoucí nákladních vlaků, v pondělí nad ránem se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy.

"Stovky pracovníků v centrálách, dílnách a také palubní servis v úterý a v noci pracovaly na tom, aby mohlo být asi 860 dálkových vlaků a zhruba 21 000 regionálních vlaků a vlaků městské železnice S-Bahn opět vypraveno v normálním provozu," uvedly v pondělí ráno dráhy. Stauss následně na tiskové konferenci řekl, že vlaky jezdí podle jízdních řádů.

"Nádraží se plní, vlaky se plní," řekl Stauss. Dodal, že druhá stávka strojvedoucích v tomto měsíci byla další zátěží pro cestující. "I když jsme dokázali spolehlivě vypravovat vlaky podle mimořádného řádu," uvedl. Doplnil, že Odborový svaz strojvedoucích (GDL) uškodil všem, kdo vlakem jezdí za prací, do školy nebo na dovolenou.

Svaz GDL, který tento měsíc stávkoval už podruhé, chce dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15.300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19. DB nabízejí vyšší mzdy od roku 2022, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie, o příspěvku ale chtějí jednat.

Zdroj: ČTK

V Německu skončila stávka strojvedoucích, provoz se vrací k normálu

V Německu v pátek nad ránem skončila stávka strojvedoucích za vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky v nákladní i osobní železniční dopravě. Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) uvedly, že provoz se až na ojedinělé případy podařilo obnovit a že akci odborů nepovažují za úspěšnou. Šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky na tiskové konferenci obvinil DB z manipulací s čísly a varoval před další stávkou. Její termín nesdělil, uvedl jen, že by mohla být po 17. srpnu. S koncem stávky, která ve středu a ve čtvrtek zkomplikovala železniční provoz, se obnovilo i přímé spojení mezi Berlínem a Prahou.

Zdroj: ČTK

Policie vyšetřuje srážku vlaků na Prostějovsku jako obecné ohrožení

Sobotní srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Kvůli vyšetřování okolností nehody hledá policie cestující, kteří z místa nehody po střetu vlaků odešli, informovala mluvčí policie Miluše Zajícová. Příčinou střetu byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, dva lidé se při nehodě zranili. V místě nehody je stále omezen provoz, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nehoda se stala v sobotu ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. "Událost je šetřena pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Touto cestou se obracíme na cestující z osobního vlaku, kteří z místa nehody odešli ještě před příjezdem policie," uvedla policejní mluvčí. Cestující, které policie nestihla na místě zkontaktovat, by se měli obrátit na linku 158, podle policie by svým svědectvím mohli pomoci s řádným objasněním této závažné železniční nehody, dodala Zajícová.

Podle Drážní inspekce byla příčinou srážky pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, které ji zakazovalo. Vyšetřování příčin podle mluvčího inspekce Martina Drápala potrvá několik měsíců.

Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku. Podle Drážní inspekce byly škody odhadnuty na 10,3 milionu korun. Z toho tři miliony korun na osobním vlaku, pět milionů na lokomotivě a 2,3 milionu korun je škoda na trati.

Zdroj: ČTK
Pokračovat