vlak

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn se s odbory dohodl na mzdách

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) se dohodl s odborovým svazem strojvedoucích GDL na mzdových podmínkách. Riziko další stávky, která by byla od srpna čtvrtá, je tak zažehnáno. Informují o tom německá média.

"Dohodli jsme se," citovala agentura DPA svůj zdroj, který se jednání účastní. Dosažení shody následně potvrdili i zemští premiéři Dolního Saska a Šlesvicka-Holštýnska Stephan Weil a Daniel Günther, kteří další kolo jednání zprostředkovali.

Svaz GDL od srpna uspořádal tři stávky, kterými se snažil donutit dráhy ke zvýšení mezd. Po třetí stávce, která skončila zhruba před týdnem, učinily DB odborářům novou nabídku.

Zdroj: ČTK

Němečtí strojvedoucí stávkují, Deutsche Bahn proti nim zahájily právní kroky

Ani nová nabídka německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) nedokázala odvrátit stávku za vyšší mzdy, ke které přistoupili strojvedoucí osobních vlaků. Ti se ve čtvrtek v 02:00 přidali ke svým kolegům z nákladní dopravy, kteří stávkují od středečního odpoledne. Protestu, který skončí příští týden v úterý nad ránem, se DB pokusily předejít novou nabídkou, tu ale šéf odborového svazu strojvedoucích (GDL) Claus Weselsky odmítl jako nepřijatelnou.

"Mám dobrou a špatnou zprávu. Ta dobrá je, že to je od DB vůbec nejlepší nabídka, kterou dosud učinily. Ta špatná zpráva pro cestující je, že stávka pokračuje," řekl Weselsky v ranním rozhovoru s televizemi ARD a ZDF na nádraží v Lipsku. Ač podle odborového předáka učinily DB pokrok, odbory stále považují nabídku za nepřijatelnou. "S tímhle nikdo na světě a už vůbec žádné odbory nemohou souhlasit," dodal Weselsky. 

DB, které ke stávce nevidí důvod, neboť jsou přesvědčeny, že odborářům vyšly vstříc, se nyní obrátily soud. "V zájmu našich zákazníků se proti stávce GDL soudně bráníme," řekl šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. V prohlášení dopravce uvádí, že žádost o vydání předběžného opatření podal u specializovaného pracovního soudu ve Frankfurtu nad Mohanem. Rozhodnutí soudu se v takových případech zpravidla očekává v řádu hodin. Seidler poznamenal, že právo stávkovat je důležitým prostředkem zaměstnanců. "Stávky jsou ale přípustné jen tehdy, pokud jsou ve shodně s platnými zákony. A tak tomu u stávky GDL podle našeho názoru není," dodal. Drahám tak podle něj nezbývá než nechat věc soudně přezkoumat.

Zdroj: ČTK

Stávka na německé železnici skončila, provoz se podle drah podařilo obnovit

Stávka strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) podle plánu skončila v pondělí v 02:00. Mluvčí DB Achim Stauss ve středu na berlínském hlavním nádraží řekl, že se podařilo obnovit provoz podle běžných jízdních řádů. Protest zahájili v sobotu odpoledne strojvedoucí nákladních vlaků, v pondělí nad ránem se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy.

"Stovky pracovníků v centrálách, dílnách a také palubní servis v úterý a v noci pracovaly na tom, aby mohlo být asi 860 dálkových vlaků a zhruba 21 000 regionálních vlaků a vlaků městské železnice S-Bahn opět vypraveno v normálním provozu," uvedly v pondělí ráno dráhy. Stauss následně na tiskové konferenci řekl, že vlaky jezdí podle jízdních řádů.

"Nádraží se plní, vlaky se plní," řekl Stauss. Dodal, že druhá stávka strojvedoucích v tomto měsíci byla další zátěží pro cestující. "I když jsme dokázali spolehlivě vypravovat vlaky podle mimořádného řádu," uvedl. Doplnil, že Odborový svaz strojvedoucích (GDL) uškodil všem, kdo vlakem jezdí za prací, do školy nebo na dovolenou.

Svaz GDL, který tento měsíc stávkoval už podruhé, chce dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15.300 Kč) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19. DB nabízejí vyšší mzdy od roku 2022, argumentují přitom hospodářskými dopady pandemie, o příspěvku ale chtějí jednat.

Zdroj: ČTK

Vlak mezi Smiřicemi a Jaroměří srazil člověka, provoz na trati stojí

Rychlík v pátek ráno na železniční trati mezi stanicemi Smiřice a Jaroměř srazil člověka, který se pohyboval v kolejišti. Železniční provoz v tomto úseku je přerušený do 10:00, plyne z informací na webu Českých drah. Podle policie se nehoda stala v Černožicích na Hradecku. Sražený člověk byl na místě mrtvý, zřejmě šlo o sebevraždu.

"Bude nařízena soudní pitva. Přesné příčiny nehody vyšetřujeme," řekla policejní mluvčí Eliška Majerová.

Úsek, kde se nehoda stala, je součástí frekventované železniční trati Jaroměř - Pardubice.

Zdroj: ČTK

Vykolejený vlak ráno zablokoval trať z Ústí do Prahy. Úsek už je průjezdný

Kvůli vykolejení čtyř vozů nákladního vlaku v Nelahozevsi na Mělnicku byl ve čtvrtek ráno přerušený provoz na frekventované trati z Ústí nad Labem do Prahy. Vlaky zhruba tři hodiny nejezdily v úseku mezi stanicemi Kralupy nad Vltavou a Vraňany, po 8:00 byl obnoven provoz po jedné ze dvou kolejí, odpoledne byla částečně zprovozněna i druhá kolej. Opravit potřebuje už pouze úsek mezi Kralupy nad Vltavou a Nelahozevsí, což potrvá několik dní, ale už to výrazně neovlivní provoz. Nikdo se nezranil, škoda je po upřesnění odhadnuta na 4,5 milionu korun, příčinu vyšetřuje Drážní inspekce, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Podle původních informací vykolejily dva poslední vagony vlaku, Drážní inspekce ale vpodvečer svá zjištění upřesnila.

Vozy při vjezdu do stanice Nelahozeves vykolejily krátce po 5:00, zastaven byl provoz dálkových i regionálních vlaků. Odpoledne už vznikalo na spojích maximálně patnáctiminutové zpoždění. Na druhé koleji během dne pokračovalo vyšetřování nehody. "Následně proběhne odklízení následků nehody a také oprava poškozených betonových pražců a návěstidla," uvedla Friebová.

Škoda dosáhla podle aktuálního odhadu čtyři miliony korun na trati a 500.000 korun na vlaku. "Dle informací inspektorů šetřících mimořádnou událost nevykolejily dva poslední vozy vlaku, ale čtyři vozy, které byly řazeny přibližně v prostřední části.," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Zdroj: ČTK

Škoda Transportation dodá na Slovensko další vlaky, uspěla v tendru

Společnost Škoda Transportation v konsorciu s firmou ŽOS Trnava dodá slovenskému národnímu dopravci Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) devět nových elektrických vlakových jednotek. Smlouva v hodnotě zhruba 76 milionů eur (1,9 miliardy korun) bude podepsána nejpozději na přelomu srpna a září, řekl v pátek předseda představenstva ZSSK Roman Koreň.

Plzeňská Škoda Transportation, největší skupina v dopravním strojírenství ve střední a východní Evropě, v pátek informaci nekomentovala. Výrobce vlaků, lokomotiv, tramvají, trolejbusů, autobusů a vozů metra se vyjádří až po podpisu kontraktu, který předpokládá začátkem září.

Zakázka zahrnuje i opci na dodání dalších 11 vlaků. Vítězné konsorcium předložilo podle Koreně výrazně lepší nabídku než druhý účastník soutěže, švýcarská společnost Stadler Bussnang. Kontrolu tendru už ukončil slovenský úřad, který dohlíží na veřejné zakázky (ÚVO).

Téměř celou hodnotu zakázky bude ZSSK financovat z evropských fondů, dopravce v pátek podepsal smlouvu s ministerstvem dopravy o poskytnutí nevratného příspěvku na nákup devíti zmíněných vlakových souprav. V provozu by měly být do konce roku 2023. Před případným využitím opce na dodání dalších vlaků bude muset ZSSK najít peníze na jejich koupi, dosud obnovu vozového parku pokrývala hlavně z unijních fondů.

Zdroj: ČTK

V Německu druhým dnem stávkují strojvedoucí, cesta z Berlína do Prahy trvá osm hodin

Ani druhý den stávky strojvedoucích německých drah Deutsche Bahn (DB) za vyšší mzdy nepřinesl zlepšení pokud jde o výpadky dálkových spojů: stejně jako ve středu i ve čtvrtek vyjíždí zhruba každý čtvrtý dálkový vlak. V regionální dopravě je situace příznivější. Dopady stávky, která skončí v pátek v 02:00, se liší podle regionů, na východě země je situace nejvážnější. Dráhy na některých dálkových spojích vypravují místo vlaků autobusy. Srovnávací portál Check24 hlásí, že zájem o výpůjčku aut oproti předchozímu týdnu vzrostl o více než 70 procent.

DB kvůli stávce připravily náhradní jízdní řády, které mají zajistit spojení mezi velkými městy. Zejména na západě Německa, kde mnozí strojvedoucí se starými pracovními smlouvami nemohou stávkovat, se daří udržovat dvouhodinové intervaly na klíčových tratích. To platí především o Porýní, Porúří a také Bavorsku. Na východě vlaky jezdí nepravidelně.

Zcela odřeknuty byly přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, spoje jezdí jen z Drážďan. Cesta z německého hlavního města do Prahy se tak nyní protáhne na osm hodin, což je dvojnásobek běžné doby. Počítat je nutné také se zhruba pěti přestupy. Dnes odpoledne ale dráhy vypraví spoj, který slibuje jen jeden přestup v Drážďanech, cesta ovšem i tak potrvá šest hodin a dvacet minut.

Zdroj: ČTK
Pokračovat