Praha - "Dobrý den, dovolali jste se do společnosti GE Money Bank. Zadejte, prosím, vaše rodné číslo a stiskněte......"
Tak tímto způsobem přivítá na lince označené "pro stávající zákazníky" hlasový automat každého, kdo vytočí inkriminované telefonní číslo, nebo je na linku přepojen z call centra GE Money Bank.
"Klienta žádáme o rodné číslo, kvůli tomu, abychom mu zjednodušili přístup a komunikaci s bankou. Číslo účtu nebo identifikační číslo u sebe klienti většinou nemívají, ale rodné číslo si pamatují," vysvětlila důvody k dotazu na důležitý osobní údaj Eva Chaloupková, tisková mluvčí GE Money.
ČTĚTE SOUVISLOSTI
- Banky občas zlobí, říká ochránce osobních údajů
Banka přitom pro identifikaci klienta používá především číslo běžného účtu, které používá jako identifikační číslo například pro vstup do internetového bankovnictví.
Úřadu to neuniklo
Že se o věc s rodným číslem zajímal i Úřad na ochranu osobních údajů, potvrdila deníku Aktuálně.cz tisková mluvčí úřadu, Hana Štěpánková.
"V GE Money momentálně probíhá kontrola úřadu," říká Štěpánková. "Rozlišení informací pro stávající klienty a klienty potencionální bylo však z popudu úřadu již bankou nastaveno v souladu se zákonem, a proto webové stránky GE uvádějí dvě odlišná telefonní čísla."
Více o financích naleznete ZDE. Rady, tipy, návody. |
Zájemci o informace po telefonu tedy mají šanci si vybrat a pro Úřad na ochranu osobních údajů celá věc končí.
"Znalost rodného čísla svého klienta má GE Money Bank ve svých smluvních podmínkách. Na informačním čísle pro potencionální klienty ho banka nepožaduje, jak znělo i zadání úřadu při prováděné kontrole," dodala na vysvětlenou Hana Štěpánková.
Je tak jen na klientovi banky, zda se podvolí požadavkům GE Money a bude s bankou spolupracovat.
Má ovšem celkem široký výběr napříč bankovním trhem a může si tak zvolit, jak chce se svou bankou komunikovat. Většina bank klienta při kontaktu žádá o přidělené identifikační číslo nebo jméno.
Co si banka může dovolit
Finanční instituce již striktně nevyžadují ožehavé osobní údaje, najdou se i výjimky, jako je ta výše zmíněná. Občas dávají banky i možnost volby mezi rodným číslem a datem narození, pokud se klienta na takový údaj ptají.
Unikátní údaje vyžadují banky nyní většinou u tzv. prescoringů, kdy zjišťují, zda žadateli budou moci poskytnout požadovaný úvěr. Podle osobních údajů tazatele si totiž ověřují údaje o něm zanesené v úvěrových registrech.
Úřad na ochranu osobních údajů se bankovní oblasti a nakládání s údaji věnuje pravidelně. Bankovní sektor totiž patří mezi největší správce a zpracovatele osobních údajů. Zejména v posledních letech díky nárůstu úvěrových obchodů, kdy se osobních údajů o dlužnících zpracovává stále víc.
Ovšem finanční instituce kvůli minimalizaci rizik, shromažďují o klientovi maximální množství informací, které i podle mínění úřadu nejsou pro zajištění úvěru vždy nutné.
"Velmi snadno lze dovodit, že rozsah požadovaných informací není vždy nutný pro uzavření příslušné smlouvy." říká dokonce zpráva úřadu.
Protože podle českého bankovního trhu nemají banky povinnost sdělovat, podle kterých kritérií nebyla úvěrová smlouva poskytnuta, nemá klient možnost se k dané situaci vyjádřit, ale ani se jakýmkoliv způsobem bránit. A další problém nastává při předávání informací o neúspěšném žadateli do bankovního registru klientských informací.
Investice v Praze? Raději kupujte pozemek než byt |
Přečíst musíte, podepast můžete
V každém případě ale není jednoduché se proti některým přehnaným požadavkům na informace finančním společnostem ohradit. Banky mají totiž mocný nástroj, který by se dal popsat jako - pokud nám nedáte, co chceme, nestanete se naším klientem. Platí to zejména v případě půjček.
A tak pokud se vám nelíbí, co všechno po vás finanční instituce chce, je lepší obrátit se jinam. V každém případě ale platí zásada, že podepsat nemusíte a číst byste měli důkladně každý papír, kterým se máte ve smluvním vztahu s bankou i kýmkoli jiným řídit. A to i v případě, že vám pročtení zabere nějakou tu chvíli.