Průzkum poradenské společnost EY zveřejněný letos v září ukázal, že pandemie snížila počet služebních cest (objem najetých kilometrů) u dvou třetin firem v Česku, které mají vlastní flotilu. Také podle Kristýny Králové z personální společnosti Hays pracovních cest za koronaviru ubylo, a to na lokální i mezinárodní úrovni včetně leteckých cest.
"Co se týká mezinárodního cestování, komplikace způsobovaly především podmínky pro vstup do jednotlivých zemí. Zejména lety s přestupy se kvůli rychle se měnící situaci staly nepředvídatelnými. Pro firmy bylo jistější převést jednání do on-line podoby," popsala pro on-line deník Aktuálně.cz Králová.
I v případě lokálních služebních cest podle ní došlo k velkým změnám a mnoho obchodních jednání se přesunulo do internetového prostředí.
Podle Králové se dá mluvit o trendu, který přetrvá i do dalších let. Dodala, že on-line komunikace přináší také značnou úsporu času. "Služební cesty zůstanou součástí mnoha profesí, a jakmile se situace kolem pandemie zklidní, jejich počet vzroste - rozhodně však ne do takové míry, jako tomu bylo dříve," je přesvědčená.
Oproti tomu expert na leteckou dopravu ze společnosti Deloitte Jakub Habarta už loni pro Aktuálně.cz uvedl, že čím dál více zaměstnanců na druhou stranu pociťuje, že přestože jde mnoho věcí vyřešit na dálku pomocí videokonferencí, osobní kontakt a budování vztahů s kolegy nebo obchodními partnery se těžko dají nahradit. Počet obchodních cest by se tak podle něj nemusel dál razantně snižovat.
Motivace pro ekologičtější dopravu
Podle Evropské agentury pro životní prostředí se na produkci skleníkových plynů nejvíce podílí právě silniční (71,7 procenta) a letecká (13,9 procenta) doprava. Úbytek služebních cest tak kromě času může ušetřit také emise.
"Služební cesty, zejména ty letecké, jsou velkým zdrojem emisí, a tedy i prostorem, jak emise omezit. Jednou variantou je přesun přímo do on-line prostředí, další potom motivace zaměstnanců, aby na kratší či střední vzdálenost volili ekologičtější druhy dopravy," uvedl za poradenskou společnost PwC expert na dekarbonizaci a udržitelnost Jan Brázda.
Podle Brázdy navíc roste tlak na to, aby některé firmy hledaly cesty, jak snížit takzvané další nepřímé emise odborně označované jako Scope 3. "Jde o to, jakou uhlíkovou stopu zanechávají ve spojitosti s byznysem zaměstnanci a dodavatelé," upřesnil Brázda.
Konkrétně společnost PwC ve střední a východní Evropě tak musí v dalších deseti letech snížit objem emisí z pracovních (zejména leteckých) cest ze zhruba 17 tisíc tun oxidu uhličitého ročně na polovinu. "V době pandemie došlo ke snížení o přibližně 90 procent. Aktuálně hledáme vhodnou metodiku finančního 'cukru a biče'. Ta by u zaměstnanců měla vést k tomu, aby omezili lety (a nahradili je videokonferencemi) a používali čistší způsoby dopravy. Tento trend přetrvá minimálně do doby zapojení nízkoemisního leteckého benzinu," domnívá se Brázda.
Například australské Centrum pro letectví už loni v červenci vyjádřilo obavy nad tím, jak těžkou zkouškou jsou pro letecký byznys právě videokonference. Navíc v době, kdy je pro řadu firem šetření jednou z nejdůležitějších položek.
Sázka na elektromobily
Některé podniky ve snaze snížit emise sází také na elektromobily, mezi nimi je třeba Moneta Money Bank. Ještě v roce 2019 plánovala mít plně elektrifikovanou flotilu koncem příštího roku, kvůli pandemii ale záměr posunula na přelom let 2025 až 2026. Banka v současnosti disponuje celkem 317 vozy a z toho 68 je plně elektrifikovaných (jde o e-Golfy).
"Co se týče přístupu našich zaměstnanců k elektromobilům, shrnula bych to asi tak, že po počáteční nedůvěře se dostavila spokojenost. Předesílám, že první elektromobily jsme do Monety pořizovali už v roce 2017, zaměstnanci se tedy s elektrickými auty již sžili," uvedla mluvčí Zuzana Filipová.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar se domnívá, že firmy v příštích letech budou pod velkým tlakem, aby snižovaly svou uhlíkovou stopu. Elektromobily se tak budou ve firemních flotilách vyskytovat stále více. "Budou je k tomu tlačit finanční trhy, banky, zákazníci, ale i jejich vlastní zaměstnanci," míní.
Mluvčí Sdružení automobilového průmyslu Vojtěch Severýn doplnil, že v Česku dlouhodobě tvoří zhruba dvě třetiny registrací nových vozidel právě firmy a u elektromobilů je tento podíl více než devadesátiprocentní.
Nedostatek dobíjecích stanic
Na elektromobily upíná pozornost například i firma Rohlík.cz. "Do konce roku jsme zdvojnásobili počet elektromobilů, celkem jich nyní máme dvaačtyřicet. Do ostrého provozu jsme nasadili také třiadvacet nákladních elektrokol," sdělila mluvčí rozvážkové služby Denisa Morgensteinová.
Podle ní je ale klíčové vybudovat dostatek dobíjecích stanic. Rohlík.cz tak ve spolupráci s energetickou společností E.ON staví v Praze a Brně vlastní síť stanic, kterých chce do konce příštího roku mít 400. Právě nízká hustota dobíjecích stanic v Česku je podle některých expertů hlavní překážkou, která brání rozšiřování elektromobility.
Podle Severýna mluví proti rychlejšímu nástupu elektromobility v tuzemsku také vysoká pořizovací cena vozidel, stále spíše negativní postoj společnosti a hlavně řada administrativních a technických překážek. "I firmy, které by ať už z důvodu plnění ekologických cílů, nebo šetření provozních nákladů měly zájem elektromobily využívat, zatím tento krok pouze zvažují nebo odkládají," uvedl.
Registrace vozidel s alternativními pohony v tuzemsku se podle něj stále pohybuje výrazně pod průměrem Evropské unie. Od ledna do listopadu bylo registrováno 2313 elektromobilů, tedy jen 1,2 procenta z celkových registrací nových vozidel. Evropský podíl elektromobilů dosáhl ve třech čtvrtletích tohoto roku na téměř 10 procent.
Také průzkum firmy EY, který společnost provedla letos v květnu a červnu, ukázal, že v současné době je zastoupení elektromobilů v tuzemských společnostech spíš okrajové. Data ale současně hovoří o tom, že zájem o elektromobilitu pozvolna roste.
"Důvodů, které firmy motivují k pořízení elektromobilů, je hned několik. Nejčastěji (51 procent) se jedná o nižší provozní náklady ve srovnání s vozy s tradičním spalovacím motorem, u 45 procent jde pak o environmentální aspekt v podobě nižší místní emisní a hlukové zátěže," uvedl expert na automobilový trh společnosti EY Petr Knap.
Podle experta je také zásadní přistupovat k pořizování elektromobilů promyšleně a nahrazovat jimi auta, u kterých to dává smysl z pohledu nájezdu a charakteru používání.
Planeta v nouzi. Klimatický speciál Aktuálně.cz
Vedro ve městech, prázdné studny nebo vykácené lesy. Klimatické změny výrazně zasahují do života nás všech. Tvrdá fakta jasně ukazují, že planeta se kvůli vypouštění skleníkových plynů ohřívá a mění. Co se vlastně přesně děje? Jak se globální krize, ve které jsme se ocitli, projevuje v Česku i zahraničí a jaké bude mít následky?
Deník Aktuálně.cz připravil velký speciál věnovaný změně klimatu, ve kterém postupně zveřejňuje reportáže, rozhovory s odborníky i inovativně zpracované videa nebo interaktivní grafiky. Dejte o nich vědět pod hashtagem #PALINASKLIMA.
Děkujeme za podporu organizaci Člověk v tísni. Její dokument Krajina v tísni můžete zhlédnout ZDE.
V první části velké grafiky se dozvíte, jak a proč se planeta postupně otepluje:
V druhé části velké grafiky jsme se zaměřili na dopad klimatických změn na naši planetu:
Do speciálu Planeta v nouzi se zapojily významné osobnosti. Jejich videa naleznete zde:
- Chováme se jako kapři, kteří si vypustí rybník. Věřte klimatologům, apeluje Svěrák
- Situace s klimatem je kritická. Dochází nám čas, ale ne naděje, naléhá Koukalová
- Nezapomínejme na klimatickou krizi. Musíme snížit emise, říká šéf E.ON Záklasník
- Dopady klimatické krize vidíme všude. V sázce jsou naše životy, apeluje Witowská
- Vědec Pithart upozorňuje na nebezpečí oteplování. Berme klimatické změny vážně, říká
- Tradiční česká zima může zmizet. Ale jsme schopni to změnit, vyzývá Jan Svěrák
- Šéf českého Vodafonu vyzývá k boji s klimatickými změnami. Je čas jednat, upozorňuje
- V jakém stavu předáme planetu našim dětem? Zamysleme se nad sebou, apeluje Drábová
- Pojďme dostat klimatickou změnu pod kontrolu. Dáme to, burcuje Dominik Hašek
- Zastavme globální oteplování. Pořád ještě máme čas, vyzývá šéf banky Moneta Spurný
- Berme klimatickou krizi vážně. Pojďte do toho s námi, vyzývá Martin Veselovský
- V atmosféře je nejvíc CO2 za poslední 4 miliony let. To není sranda, varuje Tolasz
- Nerudová varuje před rozpadem ekosystémů: Situace je vážná, ale můžeme to změnit
Dále jsme napsali:
- Jak mizí divočina: Sir Attenborough ukazuje, že k úpadku stačil jeden lidský život
- Kvůli pandemii je v přírodě mnohem víc odpadků, říká organizátor akce Ukliďme Česko
- Zelené střechy i nádrže na vodu. Brno ukazuje, jak stavět v době klimatické změny
- Příroda nachystala apokalyptický konec léta. Přinášíme novinky o klimatu
- Kůrovec je úžasný tvor. Nemusíme se ho bát, stačí pěstovat správné lesy, říká vědec
- Fotky trpících koalů nefungují. Klimatu pomůžou pozitivní příklady, říká psycholog
- Drancování přírody způsobí další pandemie, varuje přední britský expert
- V tomto lese vám hned nateče do bot. V Krkonoších obnovují mokřady, bojují se suchem
- Foto: Když to v lese čvachtá. Rašeliniště v Krkonoších zadržují vodu jako houba
- V Chrudimi se naučili vážit si vody. Obnovují náhony i tůně, staví vsakovací plochy
- Do 100 let vyhynou lední medvědi a stovky druhů ryb
- Biokosmetika pro surfaře i zelené Brno. Ekosoutěž E.ON Energy Globe zná své finalisty