Odložte auto a dáme vám 1000 eur ročně. Projekt chce Berlíňany přimět k udržitelnosti

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
18. 7. 2021 13:27
Každý Berlíňan, který by přestal používat své auto, by si ročně přišel na 1100 eur (přes 28 tisíc korun). S ambiciózním plánem, jak ulevit životnímu prostředí, přišla v červnu německá iniciativa Changing Cities, která bojuje za udržitelnou dopravu. Deník Die Zeit uvedl, že organizace navrhuje finanční bonus asi o 200 euro vyšší, než na kolik vyjde v Berlíně roční jízdenka veřejnou dopravou.
Kouř z výfuku auta zachycený v ulicích Berlína
Kouř z výfuku auta zachycený v ulicích Berlína | Foto: Reuters

Pravidelná roční prémie v hodnotě 1100 eur má motivovat lidi, aby místo auta používali jiný, udržitelnější typ dopravy - autobus, tramvaj, kolo, sdílená auta nebo zkrátka chodili pěšky. 

Organizace Changing Cities obhajuje svůj návrh tím, že v Berlíně je 1,2 milionu vozidel a jen zhruba polovinu z nich jejich majitelé využívají pravidelně každý den. Jak informoval deník Die Zeit, podle propočtů organizace by z dlouhodobého hlediska mohlo z berlínských silnic zmizet každoročně asi 60 000 osobních automobilů. 

Server Zdopravy.cz upozorňuje také na to, že jízda autem je v Německu stále relativně velmi levná. Zatímco průměrná cena jízdného v Německu od roku 2000 stoupla o 79 procent, náklady na provoz vozu včetně pořízení a servisu jen o 36 procent.

Projekt, v angličtině zvaný "Berlin Free Road Premium", by mohl přijít na asi miliardu eur. Peníze mají být čerpány z uhlíkové daně, která v Německu od letoška platí. Německý výzkumník v oblasti dopravy Andreas Knie, který působí v berlínském výzkumném centru Social Science Centre, pro Die Zeit uvedl, že projekt podle něj má šanci na úspěch ve velkých městech, jako je právě Berlín, nebo třeba Mnichov, či Hamburk. Podle něj je ale třeba současně zlepšit síť veřejné dopravy v německém hlavním městě, aby lidé skutečně měli důvod nechat auto v garáži.

Podle klimatického zákona, který v červnu schválila Spolková rada, chce Německo dosáhnout neutrality emisí skleníkových plynů nejpozději do roku 2045. Podle Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) je to právě silniční doprava, která se na produkci emisí podílí nejvíce ze všech druhů dopravy, a sice ze 71,7 procenta.

K tomu, aby lidé méně využívali osobní automobily, se snaží motivovat obyvatele i jiné evropské státy, třeba Francie. Tamní politici v dubnu schválili, že za zničení staršího vozu, který bude splňovat určitá pravidla, může majitel dostat příspěvek od státu 2500 eur (přes 63 tisíc korun) na koupi elektrokola. Podobný program už déle funguje také ve Finsku.

Video: Klimatickou krizi musíme brát vážně. Dopady vidíme všude kolem nás, apeluje Arichteva

Planeta v nouzi - Veronika Arichteva (titulky) | Video: Aktuálně.cz
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 7 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy