Brno - Je to jedna z největších záhad, která v Česku provází rozdělování miliard ve veřejných zakázkách.
Ani po šesti letech totiž nikdo neví, kdo byli tajemní muži - poradci, kteří na Ministerstvu dopravy ovlivňovali udělení jedné z největších zakázek v tuzemsku: Rozdělení 22 miliard na vybudování a provoz mýtného systému v Česku.
Případ ale nyní znovu otevírá Nejvyšší správní soud, který vyhověl stížnosti protikorupčního sdružení Oživení. To chce, aby Ministerstvo dopravy zveřejnilo dokumenty a údaje o tom, kdo vlastně státu při výběru mýtného radil.
Poradci se objevili a rozhodli
Poradci se na ministerstvu objevili v roce 2005, kdy ministerstvu šéfoval Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Ten vždy tvrdil, že výběr byl v pořádku, podobně se vyjadřoval i tehdejší premiér Jiří Paroubek.
Práce komise se totiž účastnili lidé, kteří nebyli uvedeni na prezenční listině, avšak do jeho průběhu aktivně zasahovali.
"Na slavnost rozdělování miliard přicházejí další nezvaní hosté takzvaní poradci. O jejich totožnosti se ale v notářském záznamu nemluví. Jsou v celém průběhu jednání zcela utajení. Tihle lidé ale měli celý proces pod kontrolou od začátku, kdy stanovili vstupní podmínky výběrového řízení až do konce, kdy se dostavili i na závěrečné jednání výběrové komise," popsala v roce 2006 výběrové řízení televize Nova v pořadu Na vlastní oči.
Poradci pak podle záznamů televize našli chyby ve všech nabídkách firem kromě Kapsche, členové komise z ministerstev tyto chyby původně neviděli.
Protikorupční sdružení Oživení se dokumenty snaží získat už několik let, zatím marně. "Požádali jsme o sdělení, kdo byli ti poradci, kdo je vybral a o čem vlastně rozhodovali. Ministerstvo nám odpovědělo, že se dokumenty ztratily a nyní už nejde dohledat, kdo při rozhodování o mýtném systému státu radil," uvedl Tomáš Kramár ze sdružení Oživení.
Znovu to projednejte
Městský soud v Praze ale potvrdil, že dokumenty se ztratily a ministerstvo tak nemůže o poradcích protikorupční sdružení informovat. Toto rozhodnutí nyní podle informací deníku Aktuálně.cz zrušil Nejvyšší správní soud a nařídil nové projednání celého případu.
Výběrové řízení nakonec vyhrála v listopadu 2005 rakouská firma Kapsch, která přitom nabídla až třetí nejnižší cenu - mikrovlnný systém a deset let jeho provozování za 22 miliard korun.
Ostatní tři uchazeče ministerstvo dopravy vyřadilo s tím, že nesplnili zadání. Neúspěšní účastníci tendru, mimo jiné italská Autostrade a konsorcium Mytia, se poté několikrát odvolali k antimonopolnímu úřadu, podali stížnosti k českým soudům i Evropské komisi, vždy však neúspěšně.