Praha - Série obřích zakázek na dodávky takzvaných základních registrů zná dalšího vítěze. Soutěž na vybudování registru osob vyhrála společnost Adastra. Vyplývá to z dnes zveřejněných údajů v informačním systému o veřejných zakázkách.
Registr osob bude provozovat Český statistický úřad. Má shromažďovat údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a orgánech veřejné moci.
Adastra zvítězila s cenou 446 milionů korun (včetně DPH), což je o více než 16 milionů levnější než původní cena odhadovaná úřadem. Soutěže se zúčastnili pouze dva zájemci.
Díky projektu základních registrů už lidé nebudou muset sdělovat různým úřadům stejné informace - úředníci si je zjistí sami. Vyhledávání informací má být také rychlejší.
Ness a dvakrát Accenture
Odhadovaná cena všech zakázek činila v součtu téměř 2,5 miliardy korun včetně DPH, výsledek je zatím o téměř 400 milionů korun levnější.
Už od loňského podzimu je znám vítěz zakázky na registr územní identifikace, adres a nemovitostí, kterou vypsal Český úřad zeměměřický a katastrální. Online deník Aktuálně.cz tehdy jako první informoval, že soutěž vyhrála společnost Ness Czech s cenou 412 milionu korun, tedy jen nepatrně pod původním odhadem. Firma se do soutěže přihlásila jako jediná.
Skončily už také dvě ze tří soutěží v režii ministerstva vnitra. Mají shodného vítěze - firmu Accenture Central Europe. Registr práv a povinností dodá za 274 milionů, Registr obyvatel za 170 milionů korun. "Oproti původně odhadované ceně by měl stát ušetřit celkem 378 milionů korun," říká Jiří Korbel z tiskového oddělení ministerstva.
Do soutěže na registr práv a povinností se kromě Accenture přihlásily také firmy Capgemini, Asseco Czech Republic a společně pak Gity a Gordic. V soutěži na registr osob pak společnosti Accenture konkurovaly firmy ICZ, Siemens a už zmíněná dvojice Gity + Gordic.
Páté výběrové řízení na "zastřešovací" informační systém základních registrů, taktéž vypsané ministerstvem vnitra, zatím stále probíhá.
Roční zpoždění
Základní registry, jeden z pilířů elektronizace veřejné správy, nabraly proti původnímu plánu už několikaměsíční zpoždění. Poslanci proto před pár týdny odložili ostrý start systému, původně plánovaný na začátek července 2011, o rok. Začátek vydávání elektronických občanských průkazů pak odložili dokonce o rok a půl oproti původnímu plánu.
Ministerstvo vnitra a poslanci napříč stranami se obávali podobných zmatků jako při loňském startu datových schránek. Odklad má proto umožnit všem úřadům, aby mohly s registry bez problémů pracovat.
Ostrý provoz registrů tak začne až od července 2012. Novela zákona současně stanovila podrobnější termíny pro přechod úřadů na nový systém, aby nedošlo k podcenění příprav nebo jejich zpoždění tak, jako se to na mnoha úřadech stalo u datových schránek.
Na možné zpoždění upozornil online deník Aktuálně.cz už vloni na podzim. Ministerstvo vnitra totiž tehdy už napočtvrté opravilo zadání tří veřejných zakázek na vytvoření informačních systémů základních registrů, čímž zároveň posunulo jejich uzávěrky.
Ministerstvo původně předpokládalo, že smlouvy s vítěznými firmami nebo jedinou společností podepíše už na začátku listopadu. Roční testování mělo začít od letošního července.
Čtěte také: Tisíce firemních webů porušují zákon, nejsou kompletní Nová povinnost pro firmy? Daňové přiznání jedině online Téměř polovinu datových schránek zatím nikdo nevybírá |
Data v registrech mají být chráněna proti zneužití jak technickými, tak provozními opatřeními. Úředník bude moci zjišťovat údaje pouze v rámci svého oprávnění, veškeré využití dat se navíc má zaznamenávat. Minimálně jednou ročně by pak lidé měli dostávat výpisy s jejich údaji - nejen ke kontrole jejich správnosti, ale také k informaci, jaké úřady se o ně zajímaly.