Praha - Soukromý železniční dopravce Leo Express plánuje na své zatím jediné trase z Prahy do Ostravy přidat nové zastávky na Moravě. Před půl rokem při vstupu na trh přitom firma slibovala, že narozdíl od konkurentů (s výjimkou Pendolina) zastaví jen v Pardubicích a Olomouci.
Už od června mají "černé vlaky" zastavovat ve zhruba desetitisícové Studénce. Od prosince by pak měl přibýt Přerov, který srovnatelné spoje dosud míjely díky zkratce.
Aby dopravce dostál svému plánu, že trasu mezi Prahou a Ostravou urazí rychleji než konkurenční RegioJet nebo České dráhy (s výjimkou Pendolina), plánuje naopak konec zastávky v Pardubicích.
Více se zaměříme na Moravu
"Město Pardubice i celý region jsou už dostatečně dobře obsloužené jinými dopravci. Naším cílem je primárně rychlé dopravní spojení Moravy s Prahou," vysvětluje mluvčí Leo Expressu Andrea Hofmanová.
Zastávka ve Studénce má pomoci obsloužit spádovou oblast Nový Jičín. Společně se zajížďkou do Přerova tak firma doufá, že lépe obsadí své vlaky. Po vstupu na trh se od loňského podzimu potýkala s nízkou obsazeností, ještě na začátku roku se jí dařilo prodat v průměru jen zhruba polovinu jízdenek. V dubnu už však Leo Express hlásil nárůst na 70 procent.
"Zejména Přerov by měl mít podle našich analýz výrazný přínos do ekonomiky firmy, a to větší, než má rušená zastávka v Pardubicích," dodává Hofmanová.
I když by zastávka v Přerově znamenala mírnou zajíždku, čas cesty se podle Hofmanové nezmění a bude činit tři hodiny a 16 minut. Nyní Leo Express urazí trasu mezi Prahou a Ostravou za tři hodiny a 15 až 19 minut.
Pro srovnání: SC Pendolino od Českých drah ujede trasu z centra Prahy do centra Ostravy za tři hodiny a 11 minut. RegioJet Radima Jančury většinou za tři hodiny a 24 minut, expresy Českých drah za tři hodiny a 41 až 45 minut.
Záleží na volné kapacitě
Zatím není jasné, zda budou ve Studénce a Přerově stavět všechny vlaky Leo Expressu. Některou "kapacitu" totiž zřejmě obsadí jiní dopravci, říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
Studénku má Leo Express povolenou již od 9. června, kdy dojde k dílčí změně současného jízdního řádu. "Ale v omezeném rozsahu," upozorňuje Ptačinský na to, že některé vlaky tu zastávku dál mít nebudou. O které přesně půjde, ještě nesdělil, ale zřejmě podle něj nevyjde kapacita na některé ranní a večerní spoje.
Na červen si Leo Express původně žádal také o kapacitu na Přerov, ta je však nyní obsazena. Společnost tedy musí čekat do 15. prosince, kdy začne platit zcela nový jízdní řád.
"Jestli to pak půjde pro všechny spoje, se uvidí. Pokud totiž bude o jeden spoj žádat více osobních a nákladních dopravců, budeme rozhodovat podle "veřejné prospěšnosti"," říká Ptačinský ze Správy železniční dopravní cesty. Ohled se bude brát například na to, zda se jedná o státem objednanou dopravu nebo jakou má daný spoj návaznost.
Prohlédněte si, jak vypadá černý vlak Leo Expressu:
Leo Express sice se Správou železniční dopravní cesty uzavřel rámcovou smlouvu, díky níž si mohl o zapsání trasy do nového jízdního řádu zažádat dříve než ostatní, brzký termín podle Ptačinského ovšem nevyužil.
"Takže teď žádá ve stejnou dobu jako ostatní a musí čekat, zda zbyde místo a časy nebudou kolidovat s jinými vlaky," uvádí Ptačinský.
Leo Express nastoupil na nejlukrativnější trasu v Česku jako druhý soukromý dopravce na podzim 2012. Aktuálně provozuje na lince Praha - Ostrava - Bohumín devět spojů denně v každém směru, dva vlaky navíc zajíždějí do Karviné. Nyní zastavují v Pardubicích, Olomouci, v Ostravě Svinově, v Ostravě hl. n., spoj do Karviné pak v Dětmarovicích.