Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
Jawa
Výrobce motocyklů nabízel od roku 1934 pod označením Jawa 700 licenční dvoudobý automobil německé firmy DKW. V roce 1937 přišla Jawa Minor neboli 600. Technika byla dílem Rudolfa Vykoukala. Karosérii navrhl Zdeněk Kejval, který dříve pracoval pro Pragu, což se projevilo v podobnosti s pragovkami. Sériovou výrobu ukončila válka. Podniku se podařilo po stodolách a v opuštěných hostincích ukrýt před Němci díly, z nichž v roce 1946 vzniklo ještě 700 minorů. Za války tajně připravený Minor II již Jawa sériově vyrábět nesměla a nakonec se prodával pod značkou Aero. Zaznamenal úspěch, nicméně ani západní značky, které v 50. letech také vyráběly auta s dvoudobým motorem, se dnešních dnů nedočkaly.