Socialistický automobilový luxus. Na to nejlepší dosáhli jen vrcholní komunisté

Černá Volha 24. Jeden ze symbolů socialistického luxusního automobilu.
Známější automobilka ZIL se až do roku 1956 jmenovala ZIS - písmeno S mělo symbolizovat Josifa Vissarionoviče Stalina, po zboření jeho kultu osobnosti se však ZIS přejmenoval na ZIL. Luxusní limuzíny ale nedělal jen ZIL, ale také ZIS. Na snímku je řada 110, která vznikla zpětným inženýrstvím Packardu Super Eight. Jeho výroba začala v roce 1946 a pokračovala až do roku 1958.
ZIS 110 vznikl také v otevřené přehlídkové verzi, kterou využíval i někdejší lídr SSSR Nikita Sergejevič Chruščov. ZIS 110 darem dostal také vietnamský prezident Ho Či Min, čínský prezident a předseda ÚV Komunistické strany Číny Mao Ce-tung či severokorejský vůdce Kim Ir-sen.
ZIS 110 nahradil již ZIL s označením 111. Design se neinspiroval meziválečnými americkými Packardy, naopak šlo o první poválečnou limuzínu navrženou v Sovětském svazu. Objevila se u něj koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, kterou pak přebíraly všechny modely sovětské automobilky. Nikdo jiný než vrcholní představitelé politbyra se k vozu nedostali.
ZIL 111 opět existoval i v otevřené přehlídkové verzi.
Foto: Ekonomika
Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 1. 2019 7:24
Automobilky východního bloku běžně neprodukovaly luxusní auta. V centrálně plánovaném hospodářství bylo většinou jasně určeno, jaký typ vozu bude daná firma vyrábět - v Československu tak produkce lidových vozů připadla především Škodě a luxusních limuzín Tatře. Ani v dalších socialistických státech nebyla produkce aut pro státní představitele příliš rozšířená. Spíše výjimku tak představovaly sovětské Volhy, případně ZILy. V následující galerii se podívejte, co to znamená, když se řekne socialistický automobilový luxus.
 

Právě se děje

před 47 minutami

Auto se u Hluboké nad Vltavou srazilo s vlakem, řidička nepřežila

Na železničním přejezdu nedaleko Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku se dnes v podvečer srazil vlak a osobní auto, sdělil mluvčí policie Milan Bajcura. Osmačtyřicetiletá řidička osobního auta zemřela, zřejmě přehlédla výstražná světla. Nehoda se podle webu Českých drah stala na trati spojující Strakonice a České Budějovice, provoz na ní byl na čtyři hodiny přerušen. Ve vlaku cestovalo 75 lidí, nikdo z nich se nezranil.

Vozidlo značky BMW zůstalo po nehodě rozdrcené. "Řidička na přejezd vjížděla ve směru od obce Dasný směrem k Hluboké nad Vltavou, pravděpodobně přehlédla světelné a zvukové výstražné zařízení," řekl Bajcura. Přejezd byl bez závor, auto srazil rychlík přijíždějící od Českých Budějovic.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Požár v jaderném provozu v Íránu způsobil velké škody

Požár, který propukl ve čtvrtek v jaderném provozu v íránském Natanzu, způsobil rozsáhlé škody, jež by mohly zpomalit vývoj pokročilých odstředivek na obohacování uranu. Dnes to podle íránských médií uvedl íránský jaderný činitel. Velitel námořnictva íránských revolučních gard Alírezá Tangsírí mezitím podle agentury Reuters prohlásil, že Írán má podzemní "raketová města" na moři i pevnině podél pobřeží Perského zálivu a Ománského zálivu, které by mohly být "noční můrou" pro nepřátele Íránu.

Íránská nejvyšší bezpečnostní rada v pátek uvedla, že příčinu požáru zná, ale podrobnosti oznámí později. Někteří íránští představitelé poznamenali, že za požárem mohl stát kybernetický útok a jeden varoval, že Teherán proti zemím, které budou takové útoky páchat, podnikne odvetná opatření.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Chorvatské volby do parlamentu skončily, vítězem je zřejmě vládní HDZ

Hlasování v sobotních parlamentních volbách v Chorvatsku skončilo. Podle průzkumu státní televize mezi voliči opouštějícími volební místnosti zvítězilo vládní Chorvatské demokratické společenství (HDZ), které by mělo získat 61 z celkových 151 křesel. Opoziční Sociálnědemokratické straně (SDP) a jejím menším spojencům by mělo připadnout 44 křesel, napsala agentura Reuters.

Na třetím místě podle průzkumu skončilo euroskeptické Vlastenecké hnutí (DP), které by v parlamentu mělo získat 16 zástupců.

Mnoho analytiků se podle Reuters domnívá, že koalici budou nakonec muset sestavovat obě nejsilnější strany, protože vytvořit stabilní vládu s menšími partnery jako DP by bylo obtížné. Vůdci obou velkých stran ale doposud možnost velké koalice odmítali.

Další zprávy