Na naftu jezdí 65 procent nově pořízených firemních aut. Běžní zákazníci volí tento typ motoru v 46 procentech, živnostníci jen v 38 procentech. V posledních letech nejvíce klesla poptávka ze strany živnostníků, soukromí majitelé jsou ale věrnější. Prodeje automobilů na naftu pomalu klesají, pomáhá jim však ustálení cen nafty, uvedla společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto.
Podle analýzy prodejů společnosti u firemních zákazníků došlo za posledních šest let k propadu prodejů dieselů pouze o 6,5 procenta. Oproti loňskému roku poptávka po nich dokonce stoupla. Živnostníci upřednostňují benzinové automobily, dávají jim přednost až v 61 procentech. Zároveň u nich zájem o naftový pohon klesl v posledních šesti letech o 11,5 procenta. Běžní zákazníci jsou nejstálejší, diesel zakoupilo letos 46 procent zákazníků, během posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta.
Provozní ředitel Aures Holdings Petr Vaněček řekl, že firemní zákazníci i přes občasné výkyvy cen paliv považují dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. "I proto, že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů," dodal. Firemní zákazníci a živnostníci podle něj častěji volí i pronájem vozidel, zejména kvůli snižování nákladů.
Do čísel prodejů ojetin se podle analýzy výrazně nezapsaly elektromobily a hybridy. Může to být i relativně krátkou dobou jejich prodeje. S tím souvisí i jejich nízké zastoupení v autobazarech. V únoru bylo podle analýzy Aures Holdings v českých bazarech k dostání dohromady téměř 95 000 automobilů, z toho 1035 bylo na hybridní pohon a 533 čistě na elektřinu.
Přestože prodeje nových elektromobilů a hybridů postupně rostou, většina kupců stále upřednostňuje vozy se spalovacím motorem. Jak vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů, elektromobily v prvních dvou měsících tohoto roku tvořily zhruba 2,1 procenta prodejů osobních vozů, hybridy 17,5 procenta. Dohromady byl tedy podíl vozů na bateriový pohon 19,6 procenta.
Dále podle analýzy Aures Holdings živnostníci volí pohon na všechna čtyři kola v 16 procentech případů. Autům s automatickou převodovkou dává přednost 43 procent z nich, téměř třetina zakoupí kombi, těsně následované SUV s 26 procenty. Necelá třetina upřednostňuje vozy značky Škoda, ve 13 procentech Volkswagen. Firmy volí spíše hatchbacky, v 27 procentech případů, nejprodávanější jsou také vozy Škoda.