Zájem o celoroční pneumatiky roste, hodí se ale pro země s vyrovnanějším klimatem

Martin Mensa, Pneurevue
19. 10. 2015 12:00
Výměna letních pneumatik za zimní spoustu řidičů obtěžuje. Zdánlivě ideálním řešením se může zdát koupě takzvaných celoročních pneumatik. Jenže ty zdaleka neobstojí za všech podmínek.
Dezén celoročních pneumatik je kompromisem mezi letními a zimními pneumatikami. Nabízejí je všichni významní výrobci.
Dezén celoročních pneumatik je kompromisem mezi letními a zimními pneumatikami. Nabízejí je všichni významní výrobci. | Foto: Continental

Zejména v západní Evropě roste trh s celoročními pneumatikami v posledních letech poměrně svižným tempem. Splňují požadavky zimní legislativy, šetří námahu i peníze. Lépe se však hodí do zemí s malými rozdíly letních a zimních teplot.

Celoroční pneumatiky jsou vhodné ve státech jako Nizozemí či Velká Británie, kde sněží minimálně a země se těší i v zimním období poměrně mírnému klimatu. Nicméně i naše středoevropské zimy posledních let řadu lidí k úvahám o celoročních pneumatikách obracejí.

Přitom ještě donedávna byly celoroční, chcete-li all-season pneumatiky, takřka na periferii zájmu. Pár výrobců je vyvíjelo a vyrábělo, nicméně pověst „kočkopsa“, který není vhodný ani na léto, ani na zimu, jim mnoho šancí nedávalo. Ale vývoj se nevyhnul ani tomuto segmentu a několik dezénů se opakovaně blýsklo v testech zaměřených na sezonní (letní nebo zimní) pneumatiky.

S povinnou zimní legislativou se začal rozšiřovat nešvar letního jezdění na zimních pneumatikách. I když to zákon nezakazuje, ideální kombinace to rozhodně není. Přibyl další argument pro celoroční pneumatiky.

Někteří výrobci dokonce loni uvedli na trh gumy, o nichž prohlašují, že představují „letní pneumatiky certifikované do zimních podmínek“. Pneumatiky, které mají být stejně vhodné pro cestu za lyžováním i v létě k moři. To zní téměř jako zázrak. Žádnému výrobci se totiž dosud nepodařilo vyrobit ideální pneumatiku ani v rámci jediného segmentu. Natož pneumatiku zcela univerzální! Vlastnosti jsou spojité nádoby, někde přidáte, jinde musíte něco oželet.

Nabízí se otázka, odkud tyto vlastnosti pramení, když ani v jednom případě nebyla společně s pneumatikou oznámena žádná zásadní technologická inovace. Jedná o podařený „mix“ v rámci stávajících technologií, nikoli o převratný vynález. Spíše to vše připomíná překotnou snahu zaplnit rýsující se mezeru na evropském trhu, být mezi prvními a také nejvíce pobrat.

I nadále bude platit, že celoroční pneumatika, ať už s jakýmkoli přívlastkem, bude vždy určitým kompromisem, který však nemusí být – za určitých podmínek – na úkor bezpečného ježdění. Na druhé straně sezonní přezouvání zůstává zejména v našem zeměpisném pásmu tou nejjistější cestou, jak se vyrovnat s nástrahami letního i zimního provozu.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Při útoku ozbrojenců na motel v mexickém státě Guanajuato zemřelo nejméně devět lidí

Skupině těžce ozbrojených mužů se podařilo uprchnout. Útočníci se vloupali do hotelu a restaurace u silnice, kde zahájili palbu. V zařízení zemřelo šest lidí, mezi nimi také dvě zaměstnankyně motelu, kuchařka a servírka.

Stát Guanajuato ve středním Mexiku je důležitým průmyslovým centrem. Zločinné gangy jsou zde velmi aktivní, a to zejména při krádeži paliva. a Není výjimkou, že útočí právě na místa, kde často zastavují řidiči kamionů, píše agentura AFP. 

Zdroj: ČTK
před 12 minutami

Koronaviru podlehlo již 56 lidí, podezření na infekci hlásí Vídeň

Novému koronaviru v Číně podlehlo již 56 lidí a nakažených je přes 2000. S odvoláním na úřady provincie Chu-pej, odkud se infekce začala šířit, o tom informovaly zahraniční tiskové agentury. První nemocnou s podezřením na koronavirus - čínskou letušku - dnes oznámilo Rakousko, první potvrzený případ rovněž ohlásila Kanada.

Zdroj: ČTK
Další zprávy