Jak přežít jízdu v zimě? Hlavní zásadou je opatrnost a předvídání

Radek Pecák Radek Pecák
19. 10. 2015 12:00
Na suché vozovce se za bezpečnou vzdálenost mezi jedoucími vozidly považuje taková, jakou auto ujede v časovém intervalu dvou sekund. Na mokré, nebo dokonce zasněžené a zledovatělé silnici je ale nutno počítat minimálně s dvojnásobkem. Odborníci na bezpečnou jízdu také varují před ukvapenými a nenadálými manévry, na které ostatní řidiči nebudou mít možnost správně zareagovat.
Dostat se do krizové situace je v zimě velmi snadné.
Dostat se do krizové situace je v zimě velmi snadné. | Foto: BMW

I ten řidič, který má po autoškole řidičský průkaz vonící novotou, ví, že jízda automobilem v zimě má svá specifika. Málokdo si ale uvědomuje, že letní návyky je nutné změnit ještě dříve, než se na silnici objeví námraza nebo sníh či led.

Nutným předpokladem pro zvládnutí zimních nástrah jsou pochopitelně zimní pneumatiky. Ti, kteří žijí a pracují v oblastech položených ve vyšší nadmořské výšce nebo je tam pracovní či soukromé aktivity zavanou, by měli vyměnit pláště na svých vozech už na přelomu září a října, tedy o měsíc dříve, než je povinné.

Jinak hrozí, že je překvapí náhlé ochlazení doprovázené námrazou na mostech a v lesních úsecích, nebo dokonce sněžení. To se ostatně stalo i letos na Karlovarsku, kde první sníh napadl již před polovinou října.

Zejména v extrémnějších podmínkách mají pak výhodu ta vozidla, která jedou s méně ojetými pneumatikami. „Kvalitní pneumatika s hloubkou dezénu šest a více milimetrů zlepší jízdní vlastnosti každého vozu, tedy nejen těch nejmodernějších,“ uvádí Magda Pančochová, mluvčí sítě pneuservisů Bestdrive.

„Základním předpokladem bezpečného cestování autem v zimě je opatrnost a předvídavost,“ říká odborník na bezpečnou jízdu Jiří Patera.

To například znamená pečlivé dodržování bezpečné vzdálenosti a vyvarování se prudkých a nečekaných manévrů. „Jestliže je na suchu bezpečná vzdálenost mezi vozy taková, jakou auto ujede během dvou sekund, na kluzkém povrchu je třeba tento interval minimálně zdvojnásobit,“ upřesňuje Jan Pechout, instruktor BESIPu.

I s nejlepšími zimními pneumatikami má totiž automobil na sněhu pětkrát delší brzdnou dráhu než na suchu, na ledu potřebujete pro bezpečné zastavení dokonce desetinásobnou vzdálenost.

„ I když je díky přítomnosti ABS v téměř všech vozech, které se nyní pohybují na silnici, možné v případě krize brzdit i během zatáčení, pro zkrácení brzdné dráhy je nejlepší, pokud jsou kola natočena rovně. Právě v ten okamžik se totiž nejlépe využijí schopnosti pneumatik,“ vysvětluje Patera.

První a velmi důležitou zásadou je správné sezení a držení volantu, říká Jiří Patera.
První a velmi důležitou zásadou je správné sezení a držení volantu, říká Jiří Patera. | Foto: Radek Pecák

„V zimě platí ještě více než kdy jindy zásada, že se brzdí zásadně před zatáčkou, pokud šlápneme na brzdový pedál v oblouku, hrozí smyk,“ dodává při svých instruktážích Pechout. Totéž může nastat při prudké akceleraci nebo při podřazování.

Vůz se může dostat do dvou druhů smyků – nedotáčivého a přetáčivého. Nedotáčivost znamená, že se automobilu nechce zatočit do zamýšleného oblouku a míří po tečně ven ze silnice. Při přetáčivém smyku naopak záď takzvaně předbíhá příď a hrozí i takzvané hodiny.

Zvládnutí nedotáčivého smyku není v případě zachování chladné hlavy nic extra složitého. Obvykle postačí ponechání natočení kol v žádoucím směru, ubrání plynu a vymáčknutí spojky. „Pokud by to nepomáhalo, je dobré srovnat kola a plně brzdit. V lepším případě se ještě před opuštěním vozovky podaří snížit rychlost tak, že je pak možné znovu zatočit, v tom horším sice zřejmě sjedete do příkopu, ale v malé rychlosti a navíc čelně, kde je k dispozici největší deformační zóna,“ říká Jiří Patera.

Zvládnutí přetáčivého smyku je složitější. „Je třeba reagovat rychle a správně,“ vysvětluje Pechout. Důležité je opět vymáčknutí spojky a tentokrát i natočení kol v prvním okamžiku proti směru zatáčky. Pokud se pak podaří vůz vyrovnat, natočí se opět volant do oblouku zatáčky.

K zásadám bezpečné jízdy patří samozřejmě náležitý technický stav vozu a například i zajištění dobrého výhledu. Nelitujte času na kompletní očistu vozu od námrazy na sklech, omeťte i sníh ze střechy, kapoty a světlometů.

Určitě nestojíte o to, aby vám sníh, který se při brzdění sesune ze střechy na čelní okno, zakryl výhled právě před složitou křižovatkou. Ometené světlomety zase zajistí, že vás včas uvidí i ostatní řidiči.

S tím souvisí i doplněná nádržka na kapalinu do ostřikovačů se směsí, která nezamrzne ani při nižších teplotách.

Přes všechnu opatrnost i v našich podmínkách občas nastanou situace, kdy je lepší nevyjíždět. Typickým příkladem je ledovka. Proto lze samozřejmě doporučit pečlivé sledování předpovědi počasí i dopravního zpravodajství.

 

Právě se děje

před 49 minutami

Proces o vydání Assange do USA přerušen, pokračovat bude v květnu

Po čtyřech dnech líčení dnes soud v Londýně přerušil ostře sledovaný proces kolem žádosti Spojených států o vydání zakladatele serveru WikiLeaks Juliana Assange. Znovu se bude záležitostí zabývat od 18. května, informovala agentura AFP. Právníci se přou například o to, zda by Assangeova extradice porušovala příslušnou britsko-americkou dohodu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Vláda asi o půl roku odloží digitální daň, sazba klesne

Nově zaváděná takzvaná digitální daň by mohla platit o půl roku později, tedy až od příštího roku. Její sazba by mohla klesnout z navrhovaných sedmi procent na pět procent. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) řekla České televizi, že chce digitální daň zařadit na pondělní jednání koaliční rady. Chce tam otevřít otázku odložení účinnosti a změny sazby. Před daní již dříve varoval velvyslanec USA v Praze Stephen King, ve Sněmovně k ní má výhrady opozice. Možných odvetných opatření se obávají i české firmy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy