reklama
 
 

Pneumatiky letos nezdražují. Připlatíte si ale za hlídání tlaku vzduchu

26. 10. 2015 13:51
V porovnání s cenami v období před deseti až patnácti lety jsou nyní pneumatiky téměř o polovinu levnější. Oproti minulému roku se pak drží na prakticky stejné úrovni - alespoň pokud jde o velkoobchodní ceny.

O desítky procent - v některých případech až o polovinu - klesly ceny pneumatik stejného rozměru a kategorie za posledních deset až patnáct let. Může za to konkurenční boj. Letos, podle aktuálního průzkumu společnosti Karsa Monitor pokles pokračuje. "Oproti loňsku klesly ceny pneumatik v tuzemských e-shopech o 2,3 procenta," uvádí se v její tiskové zprávě.

Velkoobchodní ceníky zimních pneumatik pro letošní rok zatím přibližně kopírují minulý rok. Ceny pro koncové spotřebitele závisí na řadě faktorů a jejich skutečnou výši lze objektivně zhodnotit až ve chvíli, kdy je tak říkajíc „po boji“, tedy kdy prodejní sezona vrcholí.

Nepříjemných překvapení se ale řidiči letos zřejmě nedočkají. Ceny kaučuku i dalších surovin nutných k výrobě pneumatik jsou na historickém minimu, takže objektivní důvody pro zdražování neexistují. "Za snižováním cen je i nižší cena vstupních surovin, například syntetického kaučuku, který se vyrábí z ropy. A cena této látky poklesla meziročně o 40 procent," uvádí konkrétní příklad Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta. Další roli hraje i zvyšující se konkurenční boj prodejců pneumatik. 

Motoristy ale letos mohou zaskočit systémy na monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách, kterými musí být od loňského podzimu povinně vybavovány všechny nové vozy prodávané na evropském trhu.

Pokud vlastníte nový vůz a přezouváte letos poprvé, měli byste si v předstihu zjistit, zda systém nesoucí anglickou zkratku TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) ve vašem voze používá přímé, nebo nepřímé měření.

Zjednodušeně řečeno: Přímé systémy měření využívají čidla integrovaná s ventilem, která měří kontinuálně tlak vzduchu v pneu a informaci předávají řídicí jednotce vozidla. Nepřímé systémy měření odvozují tlak v pneumatikách, resp. jeho anomálie z informací, které poskytuje ABS.

Zákon vyžaduje, aby systém TPMS fungoval jak s originálními, tak s jakýmikoli schválenými náhradními pneumatikami, tedy například zimními. U nepřímého měření je motorista většiny starostí ušetřen (maximálně musí po přezutí uložit nové referenční hodnoty tlaku do systému), pokud však jeho vůz používá ventily s čidly, musí počítat s poněkud komplikovanějším servisem.

Pokud je zvyklý na náhradní sadu zimních kol a chce si tento komfort zachovat, nevyhne se zakoupení náhradní sady ventilů (čtyři kusy), do níž investuje řádově několik tisíc korun. V nabídce jsou dnes i neoriginální ventily, které lze na elektroniku konkrétního vozidla „naklonovat“. Profesionální servisy tyto operace již běžně zvládají.

S povinnou legislativou se nabídka řešení v oblasti TPMS výrazně rozšířila, což ocení i majitelé vozů, jejichž vozy byly sice vyrobeny dříve, ale TPMS již mají. Zde byl často ventil dodáván v jednom nedělitelném kompletu s čidlem v cenách i několik tisíc korun za jeden kus, a pokud ventil (u běžného vozu za pár desítek korun) z jakéhokoli důvodu vypověděl službu, bylo nutné zakoupit originální sadu včetně čidla.

V tomto případě sice není majitel vozu povinen systém TPMS udržovat ve funkčním stavu, ale trvale svítící varovná kontrolka na palubní desce nebo i občasný akustický signál nejsou nic příjemného. Povinná legislativa, jejímž cílem je méně podhuštěných, a tudíž nebezpečných a nehospodárných pneumatik na cestách, dále povede k rozšíření nabídky na tomto poli a dá se předpokládat, že s masovým rozšířením TPMS ceny ještě poklesnou.

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

autoři: Martin Mensa, Pneurevue, Radek Pecák | 26. 10. 2015 13:51

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama