Pneumatiky letos nezdražují. Připlatíte si ale za hlídání tlaku vzduchu

Radek Pecák Martin Mensa, Pneurevue, Radek Pecák
26. 10. 2015 13:51
V porovnání s cenami v období před deseti až patnácti lety jsou nyní pneumatiky téměř o polovinu levnější. Oproti minulému roku se pak drží na prakticky stejné úrovni - alespoň pokud jde o velkoobchodní ceny.
Motorista by si měl včas zjistit, zda jeho vůz využívá systém přímého či nepřímého měření tlaku v pneumatikách.
Motorista by si měl včas zjistit, zda jeho vůz využívá systém přímého či nepřímého měření tlaku v pneumatikách. | Foto: Wikipedia

O desítky procent - v některých případech až o polovinu - klesly ceny pneumatik stejného rozměru a kategorie za posledních deset až patnáct let. Může za to konkurenční boj. Letos, podle aktuálního průzkumu společnosti Karsa Monitor pokles pokračuje. "Oproti loňsku klesly ceny pneumatik v tuzemských e-shopech o 2,3 procenta," uvádí se v její tiskové zprávě.

Velkoobchodní ceníky zimních pneumatik pro letošní rok zatím přibližně kopírují minulý rok. Ceny pro koncové spotřebitele závisí na řadě faktorů a jejich skutečnou výši lze objektivně zhodnotit až ve chvíli, kdy je tak říkajíc „po boji“, tedy kdy prodejní sezona vrcholí.

Nepříjemných překvapení se ale řidiči letos zřejmě nedočkají. Ceny kaučuku i dalších surovin nutných k výrobě pneumatik jsou na historickém minimu, takže objektivní důvody pro zdražování neexistují. "Za snižováním cen je i nižší cena vstupních surovin, například syntetického kaučuku, který se vyrábí z ropy. A cena této látky poklesla meziročně o 40 procent," uvádí konkrétní příklad Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta. Další roli hraje i zvyšující se konkurenční boj prodejců pneumatik. 

Motoristy ale letos mohou zaskočit systémy na monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách, kterými musí být od loňského podzimu povinně vybavovány všechny nové vozy prodávané na evropském trhu.

Pokud vlastníte nový vůz a přezouváte letos poprvé, měli byste si v předstihu zjistit, zda systém nesoucí anglickou zkratku TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) ve vašem voze používá přímé, nebo nepřímé měření.

Zjednodušeně řečeno: Přímé systémy měření využívají čidla integrovaná s ventilem, která měří kontinuálně tlak vzduchu v pneu a informaci předávají řídicí jednotce vozidla. Nepřímé systémy měření odvozují tlak v pneumatikách, resp. jeho anomálie z informací, které poskytuje ABS.

Zákon vyžaduje, aby systém TPMS fungoval jak s originálními, tak s jakýmikoli schválenými náhradními pneumatikami, tedy například zimními. U nepřímého měření je motorista většiny starostí ušetřen (maximálně musí po přezutí uložit nové referenční hodnoty tlaku do systému), pokud však jeho vůz používá ventily s čidly, musí počítat s poněkud komplikovanějším servisem.

Pokud je zvyklý na náhradní sadu zimních kol a chce si tento komfort zachovat, nevyhne se zakoupení náhradní sady ventilů (čtyři kusy), do níž investuje řádově několik tisíc korun. V nabídce jsou dnes i neoriginální ventily, které lze na elektroniku konkrétního vozidla „naklonovat“. Profesionální servisy tyto operace již běžně zvládají.

S povinnou legislativou se nabídka řešení v oblasti TPMS výrazně rozšířila, což ocení i majitelé vozů, jejichž vozy byly sice vyrobeny dříve, ale TPMS již mají. Zde byl často ventil dodáván v jednom nedělitelném kompletu s čidlem v cenách i několik tisíc korun za jeden kus, a pokud ventil (u běžného vozu za pár desítek korun) z jakéhokoli důvodu vypověděl službu, bylo nutné zakoupit originální sadu včetně čidla.

V tomto případě sice není majitel vozu povinen systém TPMS udržovat ve funkčním stavu, ale trvale svítící varovná kontrolka na palubní desce nebo i občasný akustický signál nejsou nic příjemného. Povinná legislativa, jejímž cílem je méně podhuštěných, a tudíž nebezpečných a nehospodárných pneumatik na cestách, dále povede k rozšíření nabídky na tomto poli a dá se předpokládat, že s masovým rozšířením TPMS ceny ještě poklesnou.

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

 

Právě se děje

před 3 hodinami

ANO odložilo sněm, přijalo pět členů bývalé brněnské buňky

Předsednictvo hnutí ANO schválilo odložení republikového sněmu kvůli koronavirové epidemii, zatím na neurčito. Původně byl plánován na konec ledna. Vedení ANO také rozhodlo o přijetí pěti nových členů, které navrhla jihomoravská organizace hnutí. Sdělil to hlavní manažer ANO a poslanec Jan Richter. Jde o lidi, kteří byli členy letos zrušené brněnské organizace.

"Předsednictvo hnutí ANO na svém úterním jednání schválilo odložení plánovaného republikového sněmu z důvodu aktuální epidemické situace. Znovu tento bod otevřeme na lednovém jednání a věřím, že už nám situace dovolí najít nějaký brzký termín," uvedl Richter.

Poslední sněm ANO se konal 17. února minulého roku. Místo předsedy obhájil premiér Andrej Babiš, pozici prvního místopředsedy pak předseda poslanců ANO Jaroslav Faltýnek, který na funkci rezignoval v říjnu poté, co byl vyfotografován, jak bez roušky vychází z restaurace, která měla být kvůli šíření epidemie koronaviru uzavřena. Tehdejší schůzka stála pozici ministra zdravotnictví Romana Prymulu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy