Pneumatiky letos nezdražují. Připlatíte si ale za hlídání tlaku vzduchu

Radek Pecák Martin Mensa, Pneurevue, Radek Pecák
26. 10. 2015 13:51
V porovnání s cenami v období před deseti až patnácti lety jsou nyní pneumatiky téměř o polovinu levnější. Oproti minulému roku se pak drží na prakticky stejné úrovni - alespoň pokud jde o velkoobchodní ceny.
Motorista by si měl včas zjistit, zda jeho vůz využívá systém přímého či nepřímého měření tlaku v pneumatikách.
Motorista by si měl včas zjistit, zda jeho vůz využívá systém přímého či nepřímého měření tlaku v pneumatikách. | Foto: Wikipedia

O desítky procent - v některých případech až o polovinu - klesly ceny pneumatik stejného rozměru a kategorie za posledních deset až patnáct let. Může za to konkurenční boj. Letos, podle aktuálního průzkumu společnosti Karsa Monitor pokles pokračuje. "Oproti loňsku klesly ceny pneumatik v tuzemských e-shopech o 2,3 procenta," uvádí se v její tiskové zprávě.

Velkoobchodní ceníky zimních pneumatik pro letošní rok zatím přibližně kopírují minulý rok. Ceny pro koncové spotřebitele závisí na řadě faktorů a jejich skutečnou výši lze objektivně zhodnotit až ve chvíli, kdy je tak říkajíc „po boji“, tedy kdy prodejní sezona vrcholí.

Nepříjemných překvapení se ale řidiči letos zřejmě nedočkají. Ceny kaučuku i dalších surovin nutných k výrobě pneumatik jsou na historickém minimu, takže objektivní důvody pro zdražování neexistují. "Za snižováním cen je i nižší cena vstupních surovin, například syntetického kaučuku, který se vyrábí z ropy. A cena této látky poklesla meziročně o 40 procent," uvádí konkrétní příklad Miroslav Novák, analytik společnosti Akcenta. Další roli hraje i zvyšující se konkurenční boj prodejců pneumatik. 

Motoristy ale letos mohou zaskočit systémy na monitorování tlaku vzduchu v pneumatikách, kterými musí být od loňského podzimu povinně vybavovány všechny nové vozy prodávané na evropském trhu.

Pokud vlastníte nový vůz a přezouváte letos poprvé, měli byste si v předstihu zjistit, zda systém nesoucí anglickou zkratku TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) ve vašem voze používá přímé, nebo nepřímé měření.

Zjednodušeně řečeno: Přímé systémy měření využívají čidla integrovaná s ventilem, která měří kontinuálně tlak vzduchu v pneu a informaci předávají řídicí jednotce vozidla. Nepřímé systémy měření odvozují tlak v pneumatikách, resp. jeho anomálie z informací, které poskytuje ABS.

Zákon vyžaduje, aby systém TPMS fungoval jak s originálními, tak s jakýmikoli schválenými náhradními pneumatikami, tedy například zimními. U nepřímého měření je motorista většiny starostí ušetřen (maximálně musí po přezutí uložit nové referenční hodnoty tlaku do systému), pokud však jeho vůz používá ventily s čidly, musí počítat s poněkud komplikovanějším servisem.

Pokud je zvyklý na náhradní sadu zimních kol a chce si tento komfort zachovat, nevyhne se zakoupení náhradní sady ventilů (čtyři kusy), do níž investuje řádově několik tisíc korun. V nabídce jsou dnes i neoriginální ventily, které lze na elektroniku konkrétního vozidla „naklonovat“. Profesionální servisy tyto operace již běžně zvládají.

S povinnou legislativou se nabídka řešení v oblasti TPMS výrazně rozšířila, což ocení i majitelé vozů, jejichž vozy byly sice vyrobeny dříve, ale TPMS již mají. Zde byl často ventil dodáván v jednom nedělitelném kompletu s čidlem v cenách i několik tisíc korun za jeden kus, a pokud ventil (u běžného vozu za pár desítek korun) z jakéhokoli důvodu vypověděl službu, bylo nutné zakoupit originální sadu včetně čidla.

V tomto případě sice není majitel vozu povinen systém TPMS udržovat ve funkčním stavu, ale trvale svítící varovná kontrolka na palubní desce nebo i občasný akustický signál nejsou nic příjemného. Povinná legislativa, jejímž cílem je méně podhuštěných, a tudíž nebezpečných a nehospodárných pneumatik na cestách, dále povede k rozšíření nabídky na tomto poli a dá se předpokládat, že s masovým rozšířením TPMS ceny ještě poklesnou.

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

 

Právě se děje

před 24 minutami

Ski Tour skončila absolutním triumfem Norů, Bolšunov vyhořel

Premiérová severská Ski Tour skončila absolutním triumfem norských běžců na lyžích. Vítězství v miniseriálu vybojovali Paal Golberg a suverénní Therese Johaugová, jejich krajané obsadili v Trondheimu i zbylá místa na stupních vítězů. Mužům dokonce patřilo prvních šest příček. Seveřané odsunuli v závěrečném stíhacím závodě na 30 km klasicky na sedmé místo průběžného lídra a vedoucího muže Světového poháru Alexandra Bolšunova z Ruska. Michal Novák, který figuroval na 39. pozici, do poslední etapy nenastoupil.

Johaugová průběžné vedení hravě udržela a stíhačku vyhrála s naprostou převahou. Vedoucí závodnice SP dorazila do cíle s náskokem tří minut a 40 sekund před Heidi Wengovou, třetí skončila Ingvild Flugstad Östbergová.

Jednatřicetiletá Johaugová byla ve finále Ski Tour i při výrazném vstupním náskoku podle očekávání nejrychlejší ženou na trati. Nejvíce se k ní časem přiblížila další Norka Astrid Uhrenholdt Jacobsenová, jež byla o 44,8 sekundy pomalejší a cílem proběhla jako pátá za Švédkou Ebbou Anderssonovou. Jediná česká účastnice v ženské kategorii Kateřina Janatová Ski Tour plánovaně ukončila po 21. místě v úterním sprintu v Aare.

Bolšunov měl na startu stíhačky náskok 34 sekund na Golberga, ale už po čtyřech kilometrech bylo pořadí opačné. Ruský favorit evidentně promazal a v cíli měl ztrátu téměř minutu a tři čtvrtě. Před Bolšunova se postupně dostali i další medailisté Simen Hegstad Krüger a Hans Christer Holund a také Emil Iversen, Martin Löwström Nyenget a Johannes Hösflot Klaebo.

Iversen, který měl na startu stíhačky na Bolšunova bez dvou sekund tříminutovou ztrátu, dosáhl nejrychlejšího času. Golberg se díky třísetbodové porci za vítězství v seriálu posunul v hodnocení SP ze šestého místa na třetí za Klaeba. Bolšunov dál vede s komfortním náskokem přes 400 bodů.

SP v běhu na lyžích v Trondheimu (Norsko):

Muži - stíhací závod 30 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Golberg 1:23:51,6, 2. Krüger -28,9, 3. Holund -30,1, 4. Iversen -32,3, 5. Nyenget -32,9, 6. Klaebo (všichni Nor.) -34,2, 7. Bolšunov (Rus.) -1:41,0, 8. Niskanen (Fin.) -1:48,2, 9. Röthe (Nor.) -25,8, 10. Cologna (Švýc.) -3:00,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Bolšunov 1948 b., 2. Klaebo 1531, 3. Golberg 1202, 4. Röthe 1124, 5. Krüger 1123, 6. Niskanen 1047, …60. Novák 71, 100. Pechoušek 21, 128. Černý 5, 131. Knop 5, 134. Fellner (všichni ČR) 5.

Ženy - stíhací závod 15 km klasicky a konečné pořadí Ski Tour:

1. Johaugová 41:13,8, 2. H. Wengová -3:40,8, 3. Östbergová (všechny Nor.) -3:41,5, 4. Anderssenová (Švéd.) -5:54,3, 5. Jacobsenová (Nor.) -6:14,8, 6. Digginsová (USA) -8:40,1, 7. Pärmäkoskiová (Fin.) -9:12,4, 8. T. Wengová (Nor.) -9:14,5, 9. Ribomová (Švéd.) -9:32,1, 10. Maubetová Bjornsenová (USA) -9:43,8.

Průběžné pořadí SP (po 29 z 40 závodů): 1. Johaugová 2268 b., 2. H. Wengová 1611, 3. Něprjajevová (Rus.) 1260, 4. Jacobsenová 1202, 5. Digginsová 1074, 6. Östbergová 1065, …27. Razýmová 255, 39. Janatová 119, 55. Nováková 67, 81. Beranová (všechny ČR) 15.

před 36 minutami

Na Karlovarsku spadl strom na autobus, lehce zraněni byli dva lidé

V Krásném Jezu na Karlovarsku spadl vinou silného větru strom na autobus v zastávce u železniční stanice. Lehce zraněni byli dva lidé, řekl krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva. Záchranáři je ošetřili na místě.

Muž údajně upadl ve vozidle a na ženu spadla větev při vystupování z vozidla. "Autobus stál v zastávce. Místo na silnici I/20 (hlavní tah z Plzně na Karlovy Vary) je průjezdné," dodal.

Další zprávy