Protektory, čínské a ekologické pneumatiky. Argumenty pro i proti jejich používání

Martin Mensa, Pneurevue
19. 10. 2015 12:00
Nejlevnějším řešením při pořizování zimních pneumatik jsou protektory. Jedná se o výrobek vzniklý repasováním opotřebených plášťů. Přesto úspora není zase až tak moc velká - obvykle se pohybuje v řádu několika stokorun na jeden kus. Nové čínské pneumatiky stále ještě neobstojí v řadě důležitých parametrů a pláště s nízkým valivým odporem jsou vhodné hlavně pro elektromobily a vozy pohybující se nižšími rychlostmi.
Speciální úzké pneumatiky s nízkým valivým odporem se vyrábějí hlavně pro elektromobily.
Speciální úzké pneumatiky s nízkým valivým odporem se vyrábějí hlavně pro elektromobily. | Foto: BMW

Protektorované pneumatiky alespoň v některých oblastech Česka prožívají určitou renesanci.

„Poslední dobou se k nám vracejí zákazníci, kteří dříve prodej protektorovaných pneumatik ukončili a nyní jej znovu zavádějí do své nabídky,“ říká jednatel firmy Protektory Praha, která se výrobou osobních protektorů zabývá. Další firma Pneu Vraník ze Slušovic na Zlínsku nedávno investovala do nové výrobní haly, moderních technologií, a výrobu dokonce zvyšuje. To všechno v době, kdy podle papírových předpokladů měl být tento průmyslový sektor prakticky mrtev.

Ačkoliv je s přílivem levných, takzvaných budgetových pneumatik cenový rozdíl mezi novou a obnovenou pneumatikou poměrně malý, přesto někteří lidé stále věří protektorům. Koneckonců i cenová úspora v řádu 1500 korun na sadu zimních pneumatik není pro řadu rodin zanedbatelná. A důvěra v protektory nemusí být neoprávněná.

Protektorování pneumatik začíná být opět výnosnou záležitostí.
Protektorování pneumatik začíná být opět výnosnou záležitostí. | Foto: Pneurevue

Pro určité podmínky provozu jsou protektory vyhovující, zvláště pokud mají jasný původ a osvědčenou značku. Předpokladem kvalitních protektorů jsou kvalitní kostry, jejich důkladná kontrola, účinné směsi i dezény a v neposlední řadě samotný proces vulkanizace.

Největším konkurentem protektorů jsou dnes levné pneumatiky z Asie, především z Číny. Jen v této zemi se vyrobí přes půl miliardy pneumatik ročně a velká část tamních výrobců hledá odbytiště i na evropských trzích. Mimo jiné proto, že přístup na trhy EU je pro čínské firmy velmi snadný, což neplatí naopak. Podíl čínských značek na evropském trhu roste, v některých zemích se už blíží 20 procentům.

Tím však zájem čínských výrobců o starý kontinent nekončí. Čínský státní podnik ChemChina nedávno ovládl italské „rodinné stříbro“, značku Pirelli. V poslední době dochází i k určité segmentaci čínské výroby. Krystalizují se producenti s vyšší kvalitou produkce, kteří však ruku v ruce s tím ztrácejí schopnost držet nejnižší ceny na trhu.

V nedávném testu brzdné dráhy zimních pneumatik časopisu Autobild se z 50 dezénů umístila nejlepší čínská pneumatika na 23. místě – k zabrzdění potřebovala o 4,5 m delší úsek než  ta vítězná. Zdá se to málo, ale v oboru to znamená rozdíl „světelných let“. A nehorší z čínských zástupců potřeboval k zastavení o takřka deset metrů déle než vítěz testu.

V úsilí o snižování emisí CO2 majících neblahý vliv na celkové oteplování zemského klimatu hraje významnou roli snižování spotřeby pohonných hmot u silničních vozidel všeho druhu. Výrobci pneumatik proto zejména v poslední době zaměřují pozornost na snížení valivého odporu nových plášťů.

Prakticky žádný významný světový výrobce pneumatik si nedovolí nemít v nabídce pláště, u nichž by nepoukazoval na zvlášť nízký valivý odpor. Tato veličina se totiž podílí poměrně významným procentem na spotřebě energie (viz tabulka), takže pneumatiky nabízejí zdánlivě široké pole pro snižování spotřeby pohonných hmot.

Výrobci často uvádějí ohromující čísla v oblasti redukce valivého odporu, a to i v desítkách procent, ale je třeba si uvědomit, že i velký pokrok se do celkové spotřeby pohonných hmot promítá v řádu maximálně jednotek procent. Valivý odpor nelze navíc snižovat donekonečna; pneumatika musí fungovat v rovnováze různých, často protichůdných, vlastností a právě úsilí na poli valivého odporu může torpédovat jiné, ještě důležitější parametry, jako je přilnavost a brzdná dráha.

Ještě větší vliv na spotřebu pohonných hmot a s ní i na množství emisí CO2 má však správný tlak v pneumatikách. Často se poukazuje na jeho význam pro bezpečnou jízdu a pro vliv na opotřebování pneumatik. Nedostatečné nahuštění pneumatiky o pouhé 0,3 baru představuje vzrůst spotřeby paliva o 1,5 procenta. „Při správném tlaku vzduchu v pneumatikách se tak dají ušetřit až tři eura na jednom tankování,“ říká Christian Kellner, hlavní jednatel německé Rady pro bezpečnost silničního provozu. Pokud by se pak sečetly možné úspory v celé Evropě, bylo by to dohromady kolem sedmi miliard eur ročně. U emisí CO2 by to znamenalo úsporu více než deseti milionů tun ročně.

Kde se nabízejí konstruktérům pneumatik největší příležitosti pro snižování valivého odporu? Rezervy se dají najít v dezénu pneumatiky, konstrukci i směsi běhounu. Ta poslední oblast je zřejmě nejdůležitější a právě díky výzkumu nových příměsí v gumové směsi, zejména siliky, se v této oblasti dosáhlo citelného pokroku.

Silika pomáhá udržovat běhounu dostatečnou pružnost i při nízkých teplotách a současně působí příznivě i na tepelný režim pneumatiky. Zjednodušeně řečeno, čím méně se pneumatika přehřívá, tím snadněji se odvaluje.

Jak tedy bude vypadat pneumatika budoucnosti pro hybridy, elektromobily a další vozy s ekologickým pohonem. Zřejmě budou velké a úzké, s proporcemi nápadně připomínajícími gumy z 20. a 30. let minulého století. Stačí se podívat například na elektromobil BMW i3, který obouvá devatenáctipalcové pneumatiky se šířkou pouhých 155 milimetrů, což je zhruba o 100 méně než je běžná nynější šířka u takového rozměru kol.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Trump předčasně zveřejnil záznam rozhovoru s televizí CBS

Bílý dům dnes zveřejnil nesestříhaný záznam interview mezi prezidentem Donaldem Trumpem a reportérkou pořadu 60 Minutes (60 minut) Lesley Stahlovou, z něhož Trump při natáčení předčasně odešel kvůli údajné zaujatosti novinářky, které pohrozil blíže nespecifikovanou odvetou. Podle agentury Reuters tím prezidentská kancelář porušila dohodu s televizí CBS, podle níž měl rozhovor vyjít až o víkendu v rámci zvláštního předvolebního dílu, v němž bude také interview s demokratickým kandidátem Joem Bidenem.

"Podívejte se na tu zaujatost, nenávist a drzost, kterou předvádí (pořad) 60 minut a CBS," napsal Trump na twitteru. Dodal přitom, že moderátorka dnešní (páteční SELČ) druhé a poslední předvolební debaty s Bidenem Kristen Welkerová bude "daleko horší".

Trump sdílel v příspěvku odkaz na video, v němž je pouze jeden záběr na prezidenta. V záznamu jsou však slyšet otázky moderátorky a občas i dalších lidí v místnosti.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Súdán je připraven uznat Izrael, pokud to schválí parlament

Súdánský premiér Abdalláh Hamduk je připraven normalizovat vztahy s Izraelem, pokud krok schválí dosud neustanovený parlament. Uvedla to dnes agentura Reuters s odvoláním na súdánské vládní zdroje.

Zjištění je podle Reuters dosud nejzřetelnějším náznakem, že Hamduk je pod tlakem Spojených států ochoten uvažovat o navázání diplomatických styků s Izraelem. Uznání židovského státu přesto v nejbližší době není na pořadu dne, neboť súdánský přechodný parlament se dosud nesešel a není jasné, kdy tak učiní.

Současná úřednická vláda byla ustanovena po dlouhých jednáních mezi zástupci civilistů a vojenskými představiteli, jež následovala po skončení vlády dlouholetého prezidenta Umara Bašíra. Toho loni v dubnu svrhla armáda. Dalšími přechodnými institucemi jsou takzvaná suverénní rada a dosud neexistující parlament. Tyto instituce mají zemi spravovat tři roky, do konání voleb.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

NATO chce chránit družice. Země schválily vznik vesmírného centra na základně v německém Ramsteinu

Severoatlantická aliance vybuduje nové středisko vesmírných operací na základně v německém Ramsteinu. Shodli se na tom dnes ministři obrany NATO, kteří debatovali o možnostech zlepšení ochrany aliančních satelitů před možnými útoky protivníků. Zástupci spojeneckých vlád během videokonference také potvrdili závazky svých zemí zvyšovat obranné výdaje, které by podle dlouhodobého plánu měly do roku 2024 dosáhnout dvou procent hrubého domácího produktu členských států.

"Loni jsme vyhlásili vesmír za další operační doménu NATO. Dnes jsme podnikli další významný krok," řekl novinářům po jednání generální tajemník aliance Jens Stoltenberg. Lídři spojeneckých zemí se už v prosinci shodli, že po zemi, vodě, vzduchu a kyberprostoru bude aliance provádět společné operace i na oběžné dráze.

V novém středisku při letecké základně v Německu by měli působit vojenští experti, kteří budou poskytovat podporu budoucím vesmírným aktivitám aliance. K ochraně satelitů by měli přispět například vyhodnocováním možných hrozeb a poskytováním informací o tom, jak jim čelit.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Centrální bankéři jsou v pasti, cena zlata bude do konce desetiletí 2,5krát vyšší, soudí ekonom

Cena zlata bude zřejmě dál růst. Do konce tohoto desetiletí dosáhne 4800 dolarů za unci, zvýší se tedy dvaapůlkrát proti dnešní hodnotě. Na konferenci Vyšehradské fórum to dnes řekl rakouský ekonom společnosti Incrementum AG Ronald-Peter Stoeferle.

Centrální bankéři po celém světě jsou podle Stoeferleho chyceni v pasti nulových úrokových sazeb. Globální předlužení a nedostatek prostoru pro zvyšování sazeb jsou nejdůležitějšími faktory ovlivňujícími cenu zlata, uvedl ekonom. Představitele vídeňské ekonomické školy znepokojuje vývoj v posledních letech, zejména růst globálního dluhu a extrémní měnová opatření přijatá centrálními bankami. "Systém nekrytých úvěrových peněz coby základ dnešní ekonomiky není udržitelný. Při investování by se lidé měli dívat za horizont současného měnového systému," vysvětlil Stoeferle.

Takzvaná rakouská škola vychází z ekonomického a sociálního myšlení, které se nezaměřuje na matematické modely. Ekonomiku nevidí pouze jako objekt státněpolitické regulace a centrální kontroly.

"Rakouská ekonomická škola nevychází z fiktivního 'homo economicus', ale bere v úvahu všechny relevantní parametry reálného světa, vychází z povahy a psychologie lidské činnosti. Většina zemí světa jde přesně opačným směrem, tedy více intervencí, méně kapitalismu na volném trhu, více inflace," upozornil Stoeferle.

Zdroj: ČTK
Další zprávy