reklama
 
 

Čas zimních pneumatik se blíží. Kdy je musíte mít a co vám hrozí při kontrole

Aktualizováno 19. 10. 2015 18:09
Zákon hovoří o používání zimních pneumatik až od prvního listopadu. Už nyní, kdy teploty nedosahují ani sedmi stupňů Celsia, je ale bezpečnější jezdit na kolech se zimními plášti. Díky použité směsi totiž povrch pneumatiky lépe přilne ke studené vozovce a zajistí například kratší brzdnou dráhu.

Praha – Už jen necelé dva týdny zbývají lidem na výměnu letních pneumatik za zimní, pokud nechtějí na silnicích riskovat. Prvního listopadu totiž začíná běžet pětiměsíční období, během něhož velmi pravděpodobně nastane situace, kdy jízda na kolech s letními plášti nebude v souladu se zákonem. Už před pár dny se přitom zimní pneumatiky velmi hodily lidem na Karlovarsku a v Ústeckém kraji, kde v polovině října napadl první sníh.

Pro ty, kteří budou potřebovat koupit nové pláště, máme dobrou zprávu: Ceny se oproti loňsku prakticky nezměnily.

Zimní pneumatiku lze od letní rozpoznat nejen díky odlišnému vzorku a přítomnosti lamel v jednotlivých blocích, ale i podle nápisu M+S (označení pro pneumatiku s lepšími záběrovými schopnostmi) či ještě lépe symbolu hory a sněhové vločky. To je totiž oficiální označení pneumatiky s mimořádně dobrými vlastnostmi na sněhu, ledu a za nízkých teplot.

Pozor i na pojišťovnu

Teoreticky se však i během nadcházející zimy může stát, že se motorista celou zimu obejde bez zimních pneumatik a nebude mu za to hrozit žádný postih.

Aby totiž policista mohl motoristu s letním obutím v zimě pokutovat, musí platit dvě podmínky: Jednak to musí být mezi 1. listopadem a 31. březnem, jednak se na pozemní komunikaci musí nacházet souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na komunikaci tyto jevy budou nacházet.

Člověk, který chce ušetřit za zimní pneumatiky, musí tedy mít výborné znalosti meteorologie, aby si bez rizika naplánoval své cesty. Navíc musí být připravený své cesty v době mrazů a sněžení odložit nebo využít hromadnou dopravu. A měl by se úzkostlivě vyhýbat mnoha silnicím v horských nebo podhorských oblastech, kde jsou úseky označené modrou značkou „povinná zimní výbava“ přikazující použití zimních pneumatik, i když je zrovna teplo a sucho.

Za porušení zákona hrozí od policistů bloková pokuta až dva tisíce korun. A pokud je počasí zvláště kruté, bude dokonce nucen svůj vůz odstavit. Nezodpovědným motoristům hrozí i další finanční ztráty. V konkrétním případě o náhradu dvousettisícové škody totiž nedávno Nejvyšší soud rozhodl, že pojišťovna Allianz nemusí nic platit motoristovi, který měl v zimě na kolech letní pneumatiky. Podle soudu jsou totiž nevhodné pneumatiky důvodem k nezpůsobilosti vozidla k provozu ve smyslu zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Navíc i na suché silnici v době, kdy je teplota nižší než sedm stupňů, mají zimní pneumatiky lepší jízdní vlastnosti než klasické letní. „Už koncem září klesají ranní teploty pod tuto hranici, proto zejména řidičům ve výše položených oblastech doporučujeme pneumatiky vyměnit zhruba o měsíc dříve, než je zákonem stanovená lhůta,“ říká mluvčí sítě pneuservisů BestDrive Magda Pančochová. „Nehledě na to, že v tuto dobu ještě nebude problém zajistit si v pneuservisu bez problémů vhodný termín na výměnu,“ dodává. V současné době je podle ní v servisech Bestdrive čekací doba na výměnu maximálně dva až tři dny, na přelomu října a listopadu se ale může natáhnout až na týden.

Základní pravidla se nemění

Základní pravidla pro používání zimních pneumatik se už dlouhá léta nemění: Musí být nasazeny na všech čtyřech kolech vozu a minimální hloubka vzorku nesmí být menší než čtyři milimetry. To, že by měly být staré maximálně čtyři roky, už neplatí. „Máme ověřeno, že obdobné vlastnosti jako nová pneumatika má plášť do pěti let stáří. Takový se stále může prodávat jako nový a odpovídající jízdní vlastnosti bude mít při provozování ještě následujících pět let,“ řekl již dříve online deníku Aktuálně.cz Jaroslav Třetina z pneumatikářské firmy Bridgestone. Zakázané nejsou ani protektory. Odborníci je však nedoporučují, protože jejich jízdní vlastnosti nejsou na úrovni nových pneumatik.

Značné procento majitelů aut stále dvojici pneumatik s lepším vzorkem nasazuje na přední kola. „To je obrovská chyba,“ říká odborník na zásady bezpečné jízdy Jiří Patera. „Zatímco to, že přední kola nemají přilnavost k povrchu, jde poznat vcelku snadno a lze na to poměrně jednoduše reagovat, při sjetých zadních pneumatikách hrozí nenadálý a velmi nebezpečný smyk zadní nápravy,“ dodává. Takového omylu se ale podle něj dopouštějí i pracovníci v mnoha pneuservisech.

Pokud mají lidé zimní a letní pneumatiky na speciálních sadách disků, mohou si vyměnit kola sami doma. Musí ovšem dát pozor na to, aby pláště se směrovým dezénem nasadili na správnou stranu vozidla. Musí také zkontrolovat případná poškození pneumatik a disků a správnou hodnotu tlaku. Štítek s náležitými hodnotami pro přední i zadní nápravu bývá umístěn na krytu nádrže nebo na středovém sloupku karosérie v prostoru řidičových dveří. Samozřejmě správné hodnoty závisí i na množství pasažérů a nákladu, lze je vyčíst také z návodu k obsluze vozu.

Správné dotažení jistících šroubů kol je třeba ještě zkontrolovat po ujetí zhruba prvních deseti kilometrů. Mělo by se tak dít pomocí momentového klíče. Například u škodovek je stanovena hodnota 120 Nm. Pokud budete při jízdě pociťovat vibrace, je zapotřebí navštívit pneuservis, kde provedou vyvážení.

Ceny letos nerostou

Lidé, kteří mají pouze jedny disky, musí do pneuservisu tak jako tak. Cena za přezutí kompletní sady se pohybuje zhruba v rozmezí 500 až 1000 korun. Pneuservisy obvykle také nové pneumatiky prodávají. „Naši pracovníci jsou proškoleni tak, aby zákazníkům poskytli odborné informace o pláštích, které jsou vhodné pro jejich konkrétní typ vozu a také pro podmínky, v nichž jezdí,“ říká Magda Pančochová z BestDrive.

Obvykle o něco výhodněji lze nové pneumatiky pořídit v internetových obchodech. Zájemce ale musí vědět, jaký rozměr i hmotnostní a rychlostní index je schválený pro jeho typ automobilu. Také by se měl seznámit s výsledky nezávislých testů, což mu pomůže vyvarovat se koupě nevyhovujícího výrobku. „Určitě se vyplatí investovat do produktů známých značkových výrobců a kupovat co možná nejmodernější pneumatiky,“ říká mluvčí autoklubu ÚAMK Petr Vomáčka. V porovnání s minulou generací se totiž nová pneumatika renomované značky zlepší vždy o několik procent v zásadních parametrech, jako je jízda na mokru, na sněhu, valivý odpor či opotřebení.

Letos pneumatiky v porovnání s loňskem, kdy se projevilo oslabení koruny po měnové intervenci ČNB, většinou nezdražovaly.

„Češi na internetu nejčastěji nakupují pneumatiky značky Barum. Jejich průměrná cena na internetu se meziročně významně nezměnila a pohybuje se na podobné úrovni jako vloni. Nejoblíbenější modely pneumatik jsou k dostání zhruba od 600 do 2000 korun," upřesňuje obsahová manažerka nákupního portálu Heureka.cz Alexandra Čermáková.

Mezi kategorie, kde určitý cenový pohyb směrem vzhůru přece jen v řádu několika procent nastává, teď patří hlavně velmi levné, takzvané budgetové pneumatiky a také některé pláště střední třídy.

Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení? Pomůžeme vám najít výhodnější!

Internetová anketa Křišťálová lupa jde do finále. Chcete vidět on-line deník Aktuálně.cz na vítězné příčce? Dejte nám svůj hlas zde. Děkujeme!

autor: Radek Pecák | 19. 10. 2015 12:00

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama