reklama
 
 

Dogma o pneumatikách padá. Na stáří už tolik nezáleží

9. 10. 2013 5:21
Po čtyřech letech není nutné pneumatiky automaticky měnit, tvrdí výrobci

Plánujete koupit nové zimní pneumatiky, protože ty dosavadní už překročí doporučené stáří čtyř let, ačkoliv jinak jsou ještě v pořádku? Zdá se, že letos můžete ušetřit.

Sami výrobci se totiž rozhodli zbořit mýtus, že po čtyřech letech již zimní pneumatika nezajistí dostatečně bezpečné jízdní vlastnosti.

"Samozřejmě ale pouze tehdy, pokud jejich vzorek je stále hlubší než povinné čtyři milimetry," říká Jaroslav Třetina z přední pneumatikářské firmy Bridgestone.

Důvod, proč výrobci pneumatik s touto informací přišli, je prostý. Právě kvůli rozšířenému mýtu o čtyřletém období, po jehož uplynutí se vlastnosti pneumatik mění k horšímu, se výrobcům hromadily ve skladech pneumatiky vyrobené vloni či předloni. Zákazníci je odmítali kupovat.

Dříve přitom nebylo neobvyklé, že zvláště některé méně frekventované rozměry pneumatik vydržely ve skladech dva a někdy i tři roky. I když se frekvence obměny typů stále zkracuje, jeden typ pneumatik daný výrobce obvykle nabízí tři i více let.

"Rádi bychom veřejnost ubezpečili, že výrobce garantuje dobré vlastnosti pneumatiky až do stáří deseti let," informuje Třetina a dodává, že je lhostejné, zda jde o letní či zimní pneumatiku. Samozřejmě záleží na skladování, a to jak před prodejem, tak i v mezidobí, kdy je na autě namontována ta na druhý typ sezony.

Důkazy neexistují

S Třetinou souhlasí i Lenka Majková, marketingová specialistka společnosti Goodyear Dunlop. "Neexistují vědecká nebo technická fakta, na základě nichž by bylo možné určit jakoukoli minimální či maximální životnost osobní nebo nákladní pneumatiky. U renomovaných prodejců lze proto zakoupit bez obav pneumatiky i se starším datem výroby," říká.

Toto stanovisko sdílí také Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO) i americká Asociace gumárenských výrobců (RMA).

Za nové lze podle výrobců i těchto institucí považovat dokonce ještě pneumatiky, které byly vyrobeny již před pěti lety.

Datum výroby pneumatiky najdete na bočnici každé pneumatiky. Je to takzvaný DOT kód, který obsahuje identifikační údaje, mimo jiné o tom, kde a kdy byla pneumatika vyrobená. Proto je pro řidiče důležité vědět, že poslední čtyři čísla DOT kódu vyjadřují datum výroby pneumatiky, přičemž první dvojčíslí označuje týden v roce a druhé rok výroby.

Lidé o tomto kódu většinou moc nevědí nebo ho neumí přečíst. Svědčí o tom průzkum mezi řidiči, který si nechala udělat společnost Goodyear Dunlop Tires.

"Tento údaj podle DOT kódu na bočnici pneumatiky určí totiž jen 35 % českých, 34 % maďarských a 28 % slovenských řidičů.
 
V oblasti nákupu nových pneumatik jsou nejkonzervativnější motoristé v Maďarsku, kde jich více jak 60 % kupuje nové pneumatiky v pneuservisu či autoservisu - v ČR je to 49 % a na Slovensku 42 %. Naopak přes internet nakupuje pneumatiky zhruba třetina českých a slovenských řidičů, v Maďarsku je to jen jedna desetina.

Pneumatice je 125 let. Fotky a zajímavosti z historie

Další pravidla ohledně používání zimních pneumatik zůstávají. Například to, že je nutné nasadit novou sadu vždy na všechna kola automobilu.

V Česku řidič na silnici, na které je sníh či náledí (nebo toto nebezpečí reálně hrozí), nesmí bez obutých zimních pneumatik vyjet od začátku listopadu do konce března. To je pět měsíců místo čtyř, o nichž se v poučkách hovořilo dříve.

Značení pneumatik

  • Každý model pneumatiky je vyráběn v desítkách různých rozměrů.
  • Označení jsou uvedená na bočnici pneumatiky
  • První trojciferné číslo udává šíři pneumatiky v milimetrech
  • Následuje lomítko a dvouciferné, tzv. profilové, číslo, které vyjadřuje procentuální poměr výšky pneumatiky k její šířce.
  • Vedle tohoto čísla se nachází písmeno B, nebo R podle typu konstrukce pneumatiky, teda zda se jedná o diagonální (B), nebo radiální konstrukci (R)
  • Poslední součástí značení je kombinace čísla a písmena, jež zastupují hmotnostní a rychlostní index pneumatiky
  • Předepsané pneumatiky, které řidič může používat na svém voze, lze najít ve velkém technickém průkazu

 

autor: Radek Pecák | 9. 10. 2013 5:21

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama