Vladislav Jasan
18. 3. 2019 6:02
Pokud hledáte ojeté auto a v nabídkách inzerce vás lákají starší vozy s xenonovými světlomety, zpozorněte. Vyžadují náročnější údržbu, která se navíc ve srovnání s běžnými žárovkami prodraží.
Ford Mondeo
Pokud kupujete ojetinu (ale i nový vůz), zvažte, zda xenony opravdu chcete/potřebujete. Halogeny osazené některou z vysoce svítivých žárovek leckdy svítí lépe než xenony a jsou řádově levnější na provoz a v případě nehody i na opravu.
Příklad? Mezi kupujícími ojetin velmi oblíbený Ford Mondeo třetí generace. Prostorný a pohodlný vůz, který se ve slušném stavu dá s karoserií kombi bez problému pořídit pod sto tisíc korun. Spousta bazarových kousků je ale osazena xenonovými světlomety. Jejich kryty po letech trpí na "slepnutí". Týká se to samozřejmě i halogenů.
Ale zatímco halogenový kompletní světlomet stojí v aftermarketu zhruba 2200 až 2800 Kč, tak xenon přijde na 10 až 14 tisíc (dle výrobce). Což je u auta v této cenové relaci docela podstatný rozdíl. Navíc výbojka do potkávacího xenonu na Mondeo stojí typicky kolem 1100 Kč. Minimálně za ni dáte 500 Kč v případě "no name" produktu, ale klidně také přes dva tisíce za vysokosvítivou značkovou. Běžná žárovka H7 stojí pod sto korun, za ty nejlepší vysokosvítivé dáte cca 800 Kč. To je ale cena za pár.