Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Volkswagen

5. Volkswagen

Dosažené emise v roce 2018: 121,1 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 109,3 g/km
Limit pro rok 2021: 96,6 g/km
Limit překročen o: 12,7 g/km
Odhadovaná pokuta: 4,59 miliardy eur, 32,4 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Do statistik největšího evropského výrobce aut se pochopitelně započítává i česká Škoda, španělský Seat a další značky, jako třeba Audi, Porsche nebo VW. Výsledek pro rok 2021 by měl být takový, že německý koncern zaplatí nominálně největší pokutu ze všech: 4,6 miliardy eur (cca 120 miliard korun).

Problémem pro automobilku je příklon zákazníků k SUV a silnějším motorům, který v roce 2021 nevyváží 10% podíl plug-in hybridů a elektroaut (včetně "lidového" modelu ID.3).

Podle analytiků z PA Consulting u VW na elektrovlak naskočili pozdě. To navzdory skutečnosti, že představitelé VW snad o ničem jiném než elektrifikaci nabídky nemluví. Firma do elektromobility a dalších služeb budoucnosti investuje 44 miliard eur, přestaví osm továren právě na výrobu elektroaut a v roce 2021 jich chce po celém světě prodat jeden milion. O čtyři roky později už by to měly být miliony tři, což je přibližně polovina toho, co prodala vloni po celém světě sama značka VW.

 

Právě se děje

Další zprávy