"Už to nešlo vyřešit jinak," říká šéf Škody. Automobilka až na dva týdny omezí výrobu

Eva Srpová Eva Srpová
28. 6. 2021 15:09
V jednom provozním závodu v Mladé Boleslavi a také v celé továrně v Kvasinách tento týden stojí výroba aut, odstávka bude pravděpodobně trvat i příští týden, na který připadají navíc dva státní svátky. Firma musela k tomuto kroku přistoupit kvůli zhoršenému nedostatku dílů s mikročipy, bez nichž nelze auta dokončit.
Automobilka Škoda Auto musí až na 14 dní výrazně omezit výrobu. Chybí jí polovodiče. Ilustrační foto.
Automobilka Škoda Auto musí až na 14 dní výrazně omezit výrobu. Chybí jí polovodiče. Ilustrační foto. | Foto: Škoda Auto

"Situaci s čipy řešíme, denně zasedá krizový tým," říká pro Aktuálně.cz Thomas Schäfer, šéf automobilky Škoda Auto. Kvůli nedostatku čipů firma nemůže dokončit až 5000 aut týdně a odstavuje je na plochy kolem závodů a na letiště v Hradci Králové. Nyní má desítky tisíc nehotových škodovek. 

Podle Michaela Oeljeklause, šéfa výroby a logistiky, automobilka měla v plánu nekompletní vozy postupně odkládat a během celozávodní dovolené, která začíná začátkem srpna, pak tyto vozy, a to asi 20 tisíc, dokončovat. Aby se nevyrobilo víc aut bez čipů, než se vejde na plochy, které má firma k dispozici, během června se začaly rušit některé směny.

"Každá zrušená směna znamená, že vyrobíme v každém závodě o 450 vozů méně," řekl minulý týden v rozhovoru pro Hospodářské noviny Michael Oeljeklaus. Připustil, že je bohužel možné, že se výroba přeruší až na celý týden. Nutnost přistoupit k tomuto řešení potvrdil minulý čtvrtek týdeník Škodovácký odborář a poté také automobilka. 

"Situace se mění z hodiny na hodinu. Když už si myslíte, že se blýská na lepší časy a půjde to řešit jinak, přijde další katastrofa a teď je to ještě horší. V jednom závodu v Malajsii na výrobu čipů minulý týden propukl mezi zaměstnanci covid-19 a musel se kompletně uzavřít," vysvětluje Thomas Schäfer.

Nadále tedy nešlo udržet automobilku v režimu, kdy vyrábí auta bez čipů, protože by pak neměla kam nehotová auta odstavovat. Na vyhrazené plochy se totiž nevejde více než 55 tisíc aut a zhoršením dodávek polovodičů se zvýší i týdenní počet nehotových škodovek. 

"Pořád doufáme, že ve druhé polovině letošního roku se situace s dodávkami polovodičů zlepší," dodává Thomas Schäfer. V tento scénář věří také Oeljeklaus. "Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili."

Nejvíc automobilce chybí řídicí jednotka ESP v Octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech. Aktuálně je největší problém dokončit vozy Superb. "Model Laurin & Klement nyní v podstatě není možné kvůli krizi s čipy vyrobit," přiznává Schäfer. Naopak kdo si objedná elektromobil Enyaq, bude na něj čekat kratší dobu, na lince v Mladé Boleslavi má přednost.

Čipy využívají automobilky v palubní elektronice a problém s nimi nemá jen Škoda Auto, ale všichni světoví výrobci. Poptávka po nich převyšuje nabídku, výrobu zkomplikovaly mimo pandemii koronaviru také přírodní katastrofy, například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit produkci, požár v továrně v Japonsku a sucho, které postihlo Tchaj-wan.

V březnu musela kvůli nedostatku čipů zastavit výrobu kolínská Toyota, její linky neběžely 14 dní. V pátek 25. června nevyráběla kvůli nedostatku dílů způsobeném pandemií také automobilka Hyundai v závodu v Nošovicích. 

 

Právě se děje

Další zprávy