"Situaci s čipy řešíme, denně zasedá krizový tým," říká pro Aktuálně.cz Thomas Schäfer, šéf automobilky Škoda Auto. Kvůli nedostatku čipů firma nemůže dokončit až 5000 aut týdně a odstavuje je na plochy kolem závodů a na letiště v Hradci Králové. Nyní má desítky tisíc nehotových škodovek.
Podle Michaela Oeljeklause, šéfa výroby a logistiky, automobilka měla v plánu nekompletní vozy postupně odkládat a během celozávodní dovolené, která začíná začátkem srpna, pak tyto vozy, a to asi 20 tisíc, dokončovat. Aby se nevyrobilo víc aut bez čipů, než se vejde na plochy, které má firma k dispozici, během června se začaly rušit některé směny.
"Každá zrušená směna znamená, že vyrobíme v každém závodě o 450 vozů méně," řekl minulý týden v rozhovoru pro Hospodářské noviny Michael Oeljeklaus. Připustil, že je bohužel možné, že se výroba přeruší až na celý týden. Nutnost přistoupit k tomuto řešení potvrdil minulý čtvrtek týdeník Škodovácký odborář a poté také automobilka.
"Situace se mění z hodiny na hodinu. Když už si myslíte, že se blýská na lepší časy a půjde to řešit jinak, přijde další katastrofa a teď je to ještě horší. V jednom závodu v Malajsii na výrobu čipů minulý týden propukl mezi zaměstnanci covid-19 a musel se kompletně uzavřít," vysvětluje Thomas Schäfer.
Nadále tedy nešlo udržet automobilku v režimu, kdy vyrábí auta bez čipů, protože by pak neměla kam nehotová auta odstavovat. Na vyhrazené plochy se totiž nevejde více než 55 tisíc aut a zhoršením dodávek polovodičů se zvýší i týdenní počet nehotových škodovek.
"Pořád doufáme, že ve druhé polovině letošního roku se situace s dodávkami polovodičů zlepší," dodává Thomas Schäfer. V tento scénář věří také Oeljeklaus. "Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili."
Nejvíc automobilce chybí řídicí jednotka ESP v Octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech. Aktuálně je největší problém dokončit vozy Superb. "Model Laurin & Klement nyní v podstatě není možné kvůli krizi s čipy vyrobit," přiznává Schäfer. Naopak kdo si objedná elektromobil Enyaq, bude na něj čekat kratší dobu, na lince v Mladé Boleslavi má přednost.
Čipy využívají automobilky v palubní elektronice a problém s nimi nemá jen Škoda Auto, ale všichni světoví výrobci. Poptávka po nich převyšuje nabídku, výrobu zkomplikovaly mimo pandemii koronaviru také přírodní katastrofy, například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit produkci, požár v továrně v Japonsku a sucho, které postihlo Tchaj-wan.
V březnu musela kvůli nedostatku čipů zastavit výrobu kolínská Toyota, její linky neběžely 14 dní. V pátek 25. června nevyráběla kvůli nedostatku dílů způsobeném pandemií také automobilka Hyundai v závodu v Nošovicích.