čipy

Nedostatek čipů bude omezovat výrobu aut nejméně do roku 2024, tvrdí studie

Automobilový průmysl se bude s omezováním výroby v důsledku nedostatku čipů potýkat přinejmenším do roku 2024. Předpovídá to podle agentury DPA studie poradenské společnosti Alix Partners. Studie upozorňuje, že poptávka po čipech pro automobily s rozvojem digitalizace a elektrifikace roste, zatímco dodavatelé čipů se kvůli hrozbě hospodářské recese a stoupajícím úrokovým sazbám zdráhají investovat do nových výrobních kapacit.

Situaci podle studie komplikuje rovněž skutečnost, že ziskové marže dodavatelů jsou u běžných čipů pro automobily až o 11 procentních bodů nižší než u čipů pro zábavní elektroniku či pro průmyslové zákazníky. Automobilový průmysl je navíc z pohledu dodavatelů "pouze malým odběratelem čipů" s podílem mezi šesti a deseti procenty na globální výrobní kapacitě, píše se ve studii.

Poptávka po čipech pro automobily bude podle studie i v roce 2024 převyšovat nabídku, což bude tlačit vzhůru ceny těchto čipů i automobilů. V současné době činí doba od objednání do dodání čipů šest měsíců, takže je dvakrát delší než obvykle.

Zdroj: ČTK

Evropská komise chce dát miliardy eur do výroby čipů v Evropě

Evropská unie ve snaze snížit závislost na dovozu nedostatkových mikročipů uvolní 11 miliard eur (266 miliard korun) na podporu jejich vývoje v Evropě. Plán masivních subvencí klíčového technologického odvětví představila předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová. Podle komise má do konce desetiletí vyvolat investice v celkovém objemu přes 43 miliard eur (téměř 1,1 bilionu korun).

Unijní exekutiva chce také členským zemím usnadnit subvencování vývoje a výroby polovodičových součástek, s jejichž nedostatkem se v současnosti potýkají například výrobci aut či elektroniky. Evropské země jsou na dovozu závislé především na Spojených státech, Číně nebo Tchaj-wanu. Komise chce proto v příštích letech podpořit postupný přesun výroby do Evropy.

"V krátkodobém výhledu je našim cílem zvýšit odolnost vůči budoucím krizím tím, že budeme schopni předvídat nedostatky v dodavatelských řetězcích a předcházet jim," prohlásila von der Leyenová. V dlouhodobější perspektivě by se podle ní Evropa mohla stát jedním z důležitých producentů "na tomto velmi strategickém trhu".

Zdroj: ČTK

Tchaj-wan chce ve výrobě čipů spolupracovat se třemi evropskými státy včetně Češka

Tchaj-wan zvažuje spolupráci ve výrobě čipů se třemi evropskými zeměmi, a to s Českem, Slovenskem a Litvou. Ve čtvrtek to řekl tchajwanský ministr Národní rozvojové rady Kung Ming-sin. Tchaj-wan s těmito třemi zeměmi vytvoří pracovní skupiny, které se budou zabývat spoluprací při výrobě čipů, a zároveň poskytne stipendia na technické vzdělávání, dodal. O pozornost tchajwanských producentů čipů se uchází Brusel. Přeje si, aby vyráběli také v Evropské unii, připomíná agentura Reuters.

Zdroj: ČTK

Škoda Auto do konce roku výrazně omezí nebo zcela zastaví výrobu, firmě chybí čipy

Automobilka Škoda Auto od pondělí 18. října výhledově do konce roku výrazně omezí či zcela zastaví výrobu ve všech třech svých českých závodech. Důvodem jsou chybějící čipy, které se používají v palubní elektronice. Firma se zaměří na dokončení velkého množství rozpracovaných vozů, řekl ve čtvrtek vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.

Podle Škody může za nedostatek polovodičů snížení produkce výrobců v Asii, a to kvůli pandemii koronaviru. Nejde o první zastavení výroby ve Škodě kvůli chybějícím čipům. Naposledy stály výrobní linky v týdnu od 27. září.

Oproti tomu automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku provoz zachovává. "Bojujeme. Problémy registrujeme, ale zatím jsme nemuseli rušit žádnou směnu," řekl mluvčí závodu Petr Michník. Slezská automobilka v září jen upustila od původně plánovaných přesčasových sobotních směn.

Výrobu zachovává také kolínská Toyota, i když s omezeními, řekl její mluvčí Tomáš Paroubek. Za normální situace vyrobí automobilka asi tisíc aut denně.

Problémy se dotknou také dodavatelů Škody. Situaci se musí přizpůsobit například společnost Aramark, která v závodech Škody zajišťuje stravování. "Situaci intenzivně řešíme přímo s klientem a počty našich zaměstnanců a jejich pracovní dobu budeme upravovat v návaznosti na výkyvy ve výrobě. Máme s tím už zkušenost a vždy jsme našli uspokojivé řešení," řekl jednatel a generální ředitel Vladimír Staněk. Hromadné propouštění Aramark podle něj neplánuje.

Zdroj: ČTK

Volkswagen kvůli nedostatku čipů zkrátí pracovní dobu ve svém hlavním závodě

Německá automobilka Volkswagen kvůli pokračujícímu nedostatku čipů zkrátí pracovní dobu ve svém hlavním závodě ve Wolfsburgu. Opatření bude platit v první polovině října, uvedla dnes firma. K 1. říjnu pojede ve Wolfsburgu jen jedna výrobní linka. Dceřiná společnost Škoda Auto už ze stejného důvodu na celý tento týden zcela zastavila výrobu ve všech třech závodech v Česku.

S nedostatkem čipů a chybějícími dodávkami se potýkají všechny světové automobilky. V červnu proto na den přerušila výrobu také automobilka Hyundai v Nošovicích.

Volkswagen uvedl, že v první polovině roku ho chybějící součástky přišly kvůli ztrátám ve výrobě na šestimístnou částku, informovala agentura Reuters. Celý automobilový průmysl by letos kvůli nedostatku polovodičů podle odhadu poradenské společnosti Alix Partners mohl přijít o příjmy za 210 miliard dolarů (4,6 bilionu Kč).

Zdroj: ČTK

Toyota v Kolíně po odstávce kvůli čipům obnovila výrobu

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně v úterý po odstávce obnovila výrobu. Zaměstnanci se vrátili do plného třísměnného systému. Odstávka trvala s týdenní přestávkou od 15. srpna, předtím byli zaměstnanci na celozávodní dovolené. Důvodem byl nedostatek čipů do palubní elektroniky, který trápí celý automobilový průmysl, řekl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Výrobu firma částečně obnovila v týdnu od 6. září, vyrobila několik stovek aut, běžně jich produkuje kolem tisícovky denně. Další týden se ale linky opět zcela zastavily, nyní se zaměstnanci postupně vrátí k plné produkci. Po dobu odstávky dostávali pracovníci Toyoty 80 procent průměrného platu.

Zdroj: ČTK
Pokračovat