Škoda Auto týdně odstavuje až 5000 nedokončených aut, strop je 55 tisíc vozů

Eva Srpová Eva Srpová
23. 6. 2021 10:10
Škoda Auto se potýká s nedostatkem polovodičů. I když některé automobilky problém řeší tak, že odstavují výrobu na dny či týdny, ve Škodovce nedokončená auta odkládají na odstavné plochy okolo závodů nebo na letiště v Hradci Králové na pozdější dobu. "S odbory jednáme o tom, že během srpnové celozávodní dovolené budeme vozy dodělávat," říká v rozhovoru Michael Oeljeklaus, šéf výroby a logistiky.
Michael Oeljeklaus, šéf výroby a logistiky ve Škodě Auto, drží v ruce díl s čipy, který ovládá elektrické otevírání oken.
Michael Oeljeklaus, šéf výroby a logistiky ve Škodě Auto, drží v ruce díl s čipy, který ovládá elektrické otevírání oken. | Foto: Škoda Auto

Ve škodováckých závodech se týdně vyrobí zhruba 21 tisíc aut, nyní, kdy se celý autoprůmysl potýká s nedostatkem polovodičů, z nich 3000 až 5000 není dokončených, říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny Michael Oeljeklaus, šéf výroby a logistiky ve Škodě Auto.

Tyto nehotové vozy automobilka odkládá na odstavné plochy v okolí závodů a také na letišti v Hradci Králové. Podle Oeljeklause nyní evidují více než 33 tisíc vozidel bez některých čipů. 

Firma má stanovený strop, kolik aut se na plochy vejde - je to 55 tisíc vozů - a pokud by této hranice dosáhla, musela by se výroba zastavit. Automobilka počítá s tím, že do začátku celozávodní dovolené, která začíná začátkem srpna, vyrobí celkem 50 tisíc nehotových aut.

Aby hranici nepřesáhla, v červnu začala rušit směny, během které běžně vyrobí 450 vozidel. "Nemohu to garantovat, ale zatím to vypadá, že celkově budeme do začátku celozávodní dovolené rušit 60 směn. Je možné, že se zastaví výroba na celý den, tedy tři směny naráz, či více dnů, ale nechceme odstavit výrobu na delší dobu. Bohužel nemůžeme vyloučit, že to skutečně nebude na celý týden," uvedl pro HN top manažer, který se výrobě věnuje přes 30 let.

Během celozávodní dovolené by Škoda Auto ráda nehotová auta postupně dokončovala. "Od výrobců chybějících čipů nám i během naší dovolené budou přicházet dodávky součástek, které chceme použít výhradně na dokončení rozpracovaných vozů. Rádi bychom během těchto dvou týdnů dokončili 20 tisíc aut," dodává.

Michael Oeljeklaus v ruce drží atrapu, kterou v továrně vyrobili, aby mohli auty s chybějícími řídicími jednotkami ESP alespoň pohybovat.
Michael Oeljeklaus v ruce drží atrapu, kterou v továrně vyrobili, aby mohli auty s chybějícími řídicími jednotkami ESP alespoň pohybovat. | Foto: Škoda Auto

Běžný automobil má v sobě několik stovek čipů v desítkách řídicích jednotek. Například nová generace Fabie používá 40 řídicích jednotek a v nich celkem asi 450 čipů, do elektromobilu Enyaq se montuje 80 řídicích jednotek a celkem více než 1000 čipů. V současnosti je tedy modelem Škoda Auto s největší spotřebou polovodičů.

"Nechybí zdaleka všechny typy polovodičů, řekněme například, že pokud má Fabia přibližně 450 čipů, třeba jen pět nebo deset jsou ty, které aktuálně na trhu tolik chybí ve specializovaných součástkách. Nejvíce nám nyní chybí řídicí jednotka ESP v Octaviích a řídicí jednotky ovládání oken v podstatě ve všech modelech," uvádí Michael Oeljeklaus.

Současně věří, že koncem roku by se situace s čipy mohla zlepšit. "Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili. Doufáme, že v prvním čtvrtletí 2022 by se trh mohl uklidnit. Už přes 30 let pracuji ve výrobě automobilů a musím přiznat, že takovou situaci jsem dosud nezažil," uzavírá.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 9 minutami

Všech pět těžce zraněných po srážce vlaků je mimo ohrožení života

Všech pět těžce zraněných lidí po středeční srážce vlaků na Domažlicku je ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života, řekli mluvčí nemocnic. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. Srážka expresu a regionálního osobního vlaku si vyžádala tři mrtvé, dva strojvůdce a jednu cestující. Desítky dalších lidí se zranily. Podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky.

Fakultní nemocnice v Plzni ve středu převzala z vlakové nehody osm pacientů. "Jeden byl po ošetření propuštěn do domácího ošetřování. Ostatních sedm pacientů bylo v těžkém nebo středně těžkém zdravotním stavu. V současnosti jsou všichni stabilizovaní a mimo ohrožení života," řekla mluvčí nemocnice Gabriela Levorová. Také obě pacientky, které byly ve středu hospitalizovány v motolské a střešovické nemocnici v Praze, jsou mimo ohrožení života, řekly mluvčí nemocnic Pavlína Danková a Jitka Zinke. V nemocnicích v Domažlicích a ve Stodě na Plzeňsku leží po dvou pacientech s menšími zraněními. Podle mluvčího nemocnic Jiřího Kokoška jsou bez komplikací.

Pět lidí bylo po nehodě ve vážném stavu a pět utrpělo středně těžká zranění. "Celkem jsme ošetřili 67 lidí," řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová. Dalších zhruba dvacet lehce zraněných cestujících neuposlechlo, aby počkali na místě, a odešli. Dva nejvážněji zraněné přepravily vrtulníky do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích a tři do plzeňské fakultní nemocnice. Další odvezly sanitky do nemocnic v Domažlicích a ve Stodě. Do Německa převezly německé sanitky deset osob hovořících německy.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 25 minutami

Schůze sněmovního výboru k řediteli BIS se nejspíš neuskuteční

Schůze sněmovního bezpečnostního výboru k postupu výběru ředitele Bezpečnostní informační služby se v pátek s největší pravděpodobností neuskuteční. Vyplývá to z dopisu předsedy Radka Kotena (SPD) členům výboru. Koten v něm uvedl, že nemá zákonný podklad pro svolání mimořádného jednání.

O svolání výboru požádal v úterý premiér Andrej Babiš (ANO). Koten napsal, že do středečního večera od premiéra neobdržel opakovaně požadované doplnění jeho žádosti. "Na termín schůze rezervovaný na pátek 07:30 tedy zatím nejsou zákonné důvody a usuzují, že po vyjádření v médiích o to nestojí ani pan premiér, ani kolegové, kteří posbírali sedm podpisů před 14 dny," stojí v dopise.

Výbor se může podle sněmovního jednacího řádu mimořádně sejít na žádost sněmovny, na žádost jejího předsedy nebo na žádost nejméně dvou pětin členů výboru.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Policie hledá několik lidí, kteří zveřejnili transparent rasisticky urážející fotbalistu Glasgow Rangers Kamaru. Podle ní se dopustili trestného činu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 30 minutami

V Žatci projel rychlík návěst stůj, nikomu se nic nestalo

V Žatci na Lounsku projel ve čtvrtek ráno rychlík jedoucí z Mostu do Plzně návěst stůj. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na incident upozornil server Zdopravy.cz. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škody na drážních vozidlech byly odhadnuty na 20 000 korun.

"Trať v 5:56 projel rychlík přes odjezdové návěstidlo zakazující jízdu ve směru na Podbořany s tím, že se to obešlo bez dalších následků, ale po dobu šetření byl provoz na Podbořany zastavený a od 7:45 je provoz obnoven," řekl Gavenda. Důvod, proč strojvedoucí návěst projel, odborníci vyšetřují.

Bez povolení projel podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) ve středu strojvedoucí expresu z Mnichova úsek u Milavčí na Domažlicku, poté se tam srazily dva vlaky. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Tři lidé zemřeli. Dva z nich jsou čeští strojvůdci vlaků, z toho jeden řídil německý rychlík, v něm cestovali i cizinci. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky dalších lidí se zranily, někteří těžce. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy